we hebben plannen om eind februari 2012 2,5 week in zuid-afrika rond te reizen. Het is de eerste keer dat we een reis naar dat continent maken (na meerdere rondreizen Noord-Amerika). We hebben al enkele vraagjes:
een** 4WD met daktent**: is dat handig rondreizen? Moet je dan ook op de voorziene campings overnachten of kan dit gewoon off-road? Hoeveel kost het gemiddeld dan om op een camping te staan? Kan je hiermee dan ook in Krugerpark rondrijden en verblijven (en moet je hiervoor dan best ook op voorhand reserveren?)
is een 4WD wel echt nodig? Voorlopig plannen om rondreis rond Johannesburg te doen met de uiteraard meest aangewezen of is dat te doen met een gewone auto en overnachtingen ter plaatse te zoeken?
Om rond te reizen hier in Z.A. is een 4x4 echt niet nodig, er zijn vele leuke acomodaties in verschillende prijsklasse.
kijk even op deze site. www.roomsforafrica.com www.sleeping-out.co.za zijn er maar 2 van vele.
Wil je de dieren goed zien in Kruger, dan is altijd een hoge auto aan te raden.
Er zijn ook vele priveparken, waar je een safari kan maken met een ranger, daar mag je dan niet zelf rijden.
Kamperen langs de weg hier in Za, is zeker niet aan te raden.
4wd is niet echt nodig, wel kan het in het Kruger park zo zijn dat een aantal onverharde wegen modderig zijn, dan is het wel handig. Belangrijker is een auto met clearance (hogere wielbasis). Bijv. de Nissan X-Trail.
Kruger Park zou ik zeker vooraf boeken: www.sanparks.org (eenmalig een profiel aanmaken).
In Februari heb je iig een special holiday (in Maart ook), en in Maart is er ene schoolvakantie. Vooraf e.e.a. reserveren is dus wel aan te raden.
Succes ermee! Mag ik vragen waar je de vlucht ga boeken (of al hebt geboekt)?
Ben het eens met de anderen, je hebt niet echt een 4x4 nodig in ZA. En een high clearance kan zeker makkelijk zijn.
Daarom heb ik een tip voor je. Vorig jaar heb ik, wat ik noem een “poor mans 4x4” gehuurd, een Daihatsu Terios. Dat is veel goedkoper dan bijvoorbeeld een X-Trail of Hilux, wel een 4x4 en redelijke high clearance, hoewel je er niet hetzelfde van kan verwachten als de ruige jongens.
Onroad rijdt zo’n ding redelijk comfortabel en het gebruik op de snelweg valt mee (1 op 14-15). Ik heb die auto alleen kunnen vinden bij Europcar.co.za. De beste deal die ik kon vinden is via drivesouthafrica.co.za voor 369 rand per dag (28 dagen). Daar heb je nog geen halve "echte’ 4x4 voor :dag:
Met deze kar ben ik via Kosy Bay Mozambique in getrokken en via Limpopo park (Kruger) weer naar ZA.
Kijk maar op www.riboff.nl
voorlopig nog niet geboekt, eerst nog wat informatie bijeenrapen om dan zeker te zijn. zijn nog aan het twijfelen voor een aangeboden pakketreis of toch zelf op ontdekingstocht te gaan. Er is niet meer zoveel tijd om nog heel vee te kunnen voorbereiden…