Ik ben aan het twijfelen.
Welke eilanden zijn de mooiste om aan te doen tussen Ciovo / Murter / Hvar / Pasman / Dugi Otok / Pag
Ik heb niet de tijd om alle eilanden te bezoeken dus welke zouden jullie me aanraden uit dit lijstje?
Alvast bedankt
Ik ben aan het twijfelen.
Welke eilanden zijn de mooiste om aan te doen tussen Ciovo / Murter / Hvar / Pasman / Dugi Otok / Pag
Ik heb niet de tijd om alle eilanden te bezoeken dus welke zouden jullie me aanraden uit dit lijstje?
Alvast bedankt
Of het eiland Vis???
Ciovo = kun je bekijken wanneer je in Trogir bent
Murter = geen eiland, is een soort van schiereiland, vermijden in het hoogseizoen, maar heeft wat leuke plekjes bij de opgang naar het schiereiland. Na de 3e week augustus is het goed toeven.
Hvar = Laat maar zitten, is teveel een hype. Velen gaan er naartoe, zijn nog nooit ergens anders geweest en zijn dan lyrisch over Hvar…totdat ze op andere eilanden komen.
Pasman = eigenlijk alleen Tkon is interessant en om eerlijk te zijn het gebied achter Tkon (aan de west zijde van het eiland)
Pag = Novalja is een leuk dorp, maar zou er niet tussen 15 juli en 22 augustus komen wanneer je niet van feesten houdt. Novalja is het nieuwe Ibiza, op Zrce strand is het 24 uur per dag feest, een absolute aanrader wanneer je daar van houdt.
Dugi Otok = ooit een keer een middag geweest, ken het eiland niet heel goed, maar hoor veel positieve reacties, is wel een rustig eiland.
Vis = een eiland met veel historie en nog niet zo toeristisch en zeker de moeite waard, doch het is een lange bootreis, dus is een bestemming op zich (niet voor 1 dagje op en neer dus)
Korcula = mijn absolute favoriet ! Niet al te druk, maar o zo mooi en schitterende vergezichten
Krk = in het hoogseizoen niet eens aan denken, tenzij je op zoek bent naar Zandvoor in Kroatie
Cres-Losinj = dorpje Valun is een absolute ‘must see’, met een beetje geluk zwemmen de dolfijnen voor je restaurant langs
Mali-Losinj en omgeving is, zelfs in het hoogseizoen, nog redelijk rustig (vergeleken met Istria) en rondom Mali Losinj zijn zeer veel mooie plekjes aan het water te vinden.
En weet je of je de veerboten moeten boeken vooraf? of kunt ge de dag zelf nog boeken voor mee te gaan.
Wij gaan in de laatste 2 weken van augustus, dus toch al minder druk, niet?
De lokale veerboten kun je niet boeken en de wanneer je in de laatste 2 weken van augustus gaat is boeken niet nodig.
Zou je naar Korcula willen gaan dan kan ik de overtocht van Drvenik naar Korcula stad van harte aanbevelen. Het eerste deel is open water, maar daarna draai je om de noordwest punt van Peljesac en ga je tussen de eilanden door, werkelijk schitterend.
Overnachten in Drvenik is ook geen straf, zijn genoeg appartementen (gewoon even aanbellen) en er zijn een aantal goede restaurants op het strand (200 meter van de plek waar de veerpont gaat). Je parkeert je auto dus 's avonds al voor de veerpont, ben je tenminste de eerste en vervolgens ga je lekker eten, drinken, slapen om 's ochtends om half 8 op de boot te stappen.
Naar Pasman, Dugi Otok etc kun je niet reserveren, gewoon een kwestie van in de rij staan. Je kunt ook de pont bij Biograd naar Tkon nemen, is iets van 20 min overtocht.
Split - Vela Luka of Split - Starigrad (Hvar) kan ook en ook daar hoef je de laatste 2 weken van augustus niet echt te boeken, er zal plek zat zijn. 's ochtends kan het wat drukker zijn, want dan staat de boot vol met vrachtwagens en zij hebben voorrang (ook wel logisch).
Zou je naar Hvar willen en is Split te druk dan kun je ook de boot van Drvenik naar de zuidoost punt van Hvar nemen.