Hallo,
In september vertrek ik voor een 17-tal dagen naar Dalmatië. Ik zou graag de streek tussen Makarska en Sibenik willen verkennen. Op mijn programma staan: Makarska, Baska Voda, Split, Brac, Hvar, Trogir, Sibenik en Primosten. Is het eiland Vis een aanrader? Ik zou ook graag eens een boottocht willen doen naar de Kornati-eilanden. Onlangs hoorde ik dat dit bijna onmogelijk is. Blijkbaar gaat men maar net tot aan de Kornati-eilanden, maar krijgt men deze amper te zien? Zijn deze eilanden te fotograferen vanop een hoger gelegen punt? De terugreis zou gaan via Istrië, waar ik nog wil passeren via Hum en Motovun. De traditionele bezienswaardigheden vind ik wel terug in de Groene Michelin, maar zijn er nog mensen die nog interessante info hebben? Leuke bezienswaardigheden die mss niet in de reisgidsen staan? Alle info is welkom. Ik zou graag willen overnachten bij particulieren. Heeft er mss iemand adressen?
Alvast bedankt!
Visje,
Dat is een aardige reis welke je in gedachten hebt. Neem aan dat je dit met een auto gaat doen.
Wanneer je even terug gaat in de historie zul je daar een aantal beschrijvingen vinden van mogelijke routes, wat je wel en wat je niet hoeft te bekijken.
In September is het hier overal rustig, dus meer dan plek genoeg in de appartementen, gewoon een kwestie van stoppen, vragen en vaak een aantal keer doorrijden. Ze zullen namelijk hoe dan ook proberen om je een poot uit te draaien oftewel vrolijk 60 - 70 euro vragen, terwijl je in September gewoon voor 25 a 30 euro al onderdak kunt vinden. Kwestie van goed onderhandelen zou ik zeggen.
Ook in Istrië is het dan rustig, kun je ook overal terecht. Hum heb je in globaal 10 minuten gezien, hoef je geen speciale dag voor in te plannen, kan makkelijk samen met Motovun.
Visje,
Alle plaatsen welke jij noemt zijn stuk voor stuk zeker de moeite waard om ze te bezoeken. Je moet ook Dubrovnik ooit eens overwegen te bezoeken. Prachtige oude stad van waaruit mooie uitstapjes te plannen zijn zoals o.a een bezoek aan Mostar (Bosnie) en Kotor met omgeving in Montenegro.
Mocht je enkele dagen in Makarska verblijven raden we je zeker aan het Biokovo-gebergte te bezoeken. Dit is een natuurpark van waaruit je op de top een schitterend uitzicht hebt over de eilanden voor de kust.
Wij wensen je een heel mooie en leuke vakantie toe in het prachtige Kroatie.
met vrgr
Hallo,
Bedankt voor de info. Dubrovnik heb ik al een paar keren bezocht en idd … dat blijft voor mij één van de mooiste plekjes van Kroatië. Enig idee of ik beter overnacht in Baska Voda of in Makarska? Ikzelf ben op beide plaatsen nog niet geweest. Makarska lijkt me groter te zijn (mss meer mogelijkheden), maar Baska Voda lijkt me gezelliger en het ligt wat centraler. Betreffende het Biokovo gebergte, zijn daar aangeduide wandelwegen? Dit stond nl. nog niet echt op het programma, maar lijkt me wel zeker de moeite waard. Weet je trouwens of zo’n bergwandeling ook mogelijk is ter hoogte van de Kornati-eilanden? Zodat je die ook ziet liggen vanuit de hoogte?
Groetjes
Hallo Visje,
Vorig jaar hebben wij onze vakantie doorgebracht in Tucepi van waaruit wij diverse malen Makarska hebben bezocht. Het is een leuk plaatsje waar in de zomermaanden altijd wel wat te doen is. Baska Voda is een klein plaatsje met een heel leuk en gezellig haventje. Langs de haven vind je gezellige terrassen waar je heerlijk kunt genieten van de plaatselijke keuken. V.w.b. het Biokovo-gebergte kan ik zeggen dat er inderdaad een wandelpad loopt naar de top. Wij hebben het echter met de auto gedaan daar je wel over een hele goede conditie moet beschikken wil je deze tocht te voet doen. De weg is bijzonder steil en smal en het kan er erg heet zijn. Boven aangekomen wordt deze tocht echter beloond met een meer dan schitterend uitzicht over bergen,zee en eilanden.
Als je toch daar in de buurt bent is een tocht vanuit het dorpje Zadvarje richting Kucice langs de rivier Cetina zeker aan te raden. Vergeet in het dorp niet even de watervallen van deze rivier te bezoeken. In het dorp bevindt zich een benzinestation van waaruit een weggetje naar deze watervallen loopt. De Cetina eindigt in de trechtermonding in zee bij het mooie dorpje Omis. Hier vindt je eveneens prachtige uitzichten.
Zelf houden wij onze vakantie dit jaar een stuk noordelijker in Kroatie en gaan wij voor twee weken naar het eiland Krk (September)
groetjes,
ZS
Visje,is dat soms iets voor jou :www.paklenica.hr
En alweer … bedankt voor de info. Naar dit soort tips ben ik nu op zoek. Niet zo de traditionele dingen (die staan sowieso op het programma), maar ook de minder traditionele uitstapjes. Wat Omis betreft, is dat een must? Ik heb hierover gelezen in de Groene Michelin, maar dacht dit plaatsje te schrappen. Leek me niet zoveel te beleven, maar na jouw berichtje heb ik de indruk dat ik dit weer opnieuw moet ‘inplannen’. Heb je ook weet van plaatselijke marktjes??
Nogmaals bedankt voor alle nuttige info.
Op de tiende van iedere maand is er een bekende markt in Benkovac.
Visje, die boottocht naar de Kornati’s is prima te doen.
Vanaf bijv. Biograd vertrekken er elke dag (vroeg !) wel een paar boten.
De tocht gaat tussen diverse eilanden door, en bijna alle boten leggen aan bij Dugi Otok, waar je een heel apart meer kunt bezoeken.
De hele dag ben je weg, voor 25 euro, incl. eten, drinken, en muziek.
Sibenik is erg mooi, een aanrader. Bovenop Sibenik staat een eeuwenoud kasteel, waar je naar toe kunt klimmen. Schitterend uitzicht bovenop.
Je kijkt dan uit over een soort fjord, die diep het land inloopt.
Als je die volgt, kan je naar Skradin rijden, aan het eind.
Hiervandaan vertrekt een boot naar de KRKA watervallen.
Heel erg de moeite waard, je kan er ook zwemmen.
Hey,
Dat vind ik nu eens leuke informatie! Bedankt!
En Dugi Otok op zich, is dat de moeite waard? 'k Heb iets gelezen over Veli Rat (de vuurtoren). Is zoiets de moeite waard?
En als ik dan toch aan’t vragen ben … Brac, Hvar, Vis en Dugi Otok, zijn dat eilanden die te voet kunnen? Gewoon laten overzetten per boot vanuit Split? Of zijn er echt eilanden bij die ik best met de auto doe? Auto dus laten overzetten vanuit Split?
@ Visje,
Wanneer je even op de kaart kijkt zul je zien dat de eilanden niet echt klein zijn. Het is niet van het formaat Kaag eiland.
Op de eilanden lopen de meeste wegen niet onder langs de kust, maar redelijk boven op de bergkammen en het zijn geen kleine heuveltjes op de eilanden. De dorpjes liggen echter vrijwel allemaal aan het water en zou je dus gaan lopen dan is het heuveltje op en heuveltje af (om het heel zwak uit te drukken). Voorts ben je dan aan het lopen op de hoofdweg van zo’n eiland, een goed recept voor een ongeluk. Vergelijk het maar met gaan wandelen op de A-10, ook geen goed idee.
De echt mooie baaien liggen echter ook niet in de dorpjes, want daar is de waterkant uiteraard helemaal volgebouwd. De mooie baaien met een klein strand, kraakhelder water, geen golfslag en perfekt voor zwemmen en zonnebaden liggen buiten de dorpjes en soms moet je er wel even voor rijden. Maar eenmaal daar is het ook duidelijk dat het extra ritje echt de moeite waard was. Kortom, je hebt gewoon een auto nodig, anders kom je niet uit de dorpjes waar de boot of de bus aankomt.
Fietsen zou ik ook maar vergeten, levensgevaarlijk en dat soort klimtochten zijn alleen voor de professionals.
En een laatste reden voor een auto is heel simpel. Je verliest zoveel tijd met alternatief transport dat je eigenlijk de halve dag bezig bent met het wachten, wandelen en gebruik maken van dat vervoer, terwijl degenen die een auto hebben in een dag het hele eiland kunnen bekijken, kunnen zwemmen, zonnen, eten etc.
Wanneer je dan toch zo’n lange reis gaat maken kun je maar beter ook de laatste stap nemen en jezelf de kans geven het land echt te zien.
Brac is een leuk eiland als je van windsurfen houdt en uiteraard heb je daar het beroemde strand Zlatni rat (CROATIA BEACHES - Best beach: Zlatni Rat (Golden Horn), Bol, Brac island), maar het ziet er vanuit de lucht veel groter uit dan het in werkelijkheid is. Bol is een beetje een feeststad, maar dat houdt ook over een week op, dan gaat iedereen weer naar huis. Sterker nog, vandaag is het slecht weer en de wegen naar de grens zitten alweer fink vol, velen houden het voor gezien, het was deze week erbarmelijk weer (in ieder geval in het Noorden) voor een zomer.
Hvar is verschrikkelijk overrated en heeft eigenlijk niet zoveel te bieden. Hvar stad is meer een hype dan dat het echt wat speciaals te bieden heeft. Sterker nog, er zijn dorpjes waar het veel beter toeven is dan heel Hvar stad, maar helaas heeft de media dat nog niet door.
De o zo beroemde club ‘Carpe Diem’ kun je maar beter met een hele wijde boog omheen lopen, een beetje zichzelf respecterend persoon WIL daar niet eens gezien worden.
Alles wat daar binnen zit houdt zich maar bezig met 2 dingen…of gezien willen worden of anderen willen zien. De sfeer is dus verschrikkelijk fake, maar de prijzen zijn heel erg echt…biertje van 10 euro is geen uitzondering.
Starigrad op Hvar is dan een leukere bestemming, zitten een paar goede restaurants, maar helaas ligt er zeer veel zwerfafval in zee, het lijkt wel een vuilnisbelt, jammer.
Vis is dan een veel betere keus. Over het algemeen een zeer rustig eiland (vergeleken bij de andere eilanden) en Vis heeft natuurlijk een enorme geschiedenis. Het was lange tijd het hoofdkwartier van Tito tijdens WO2 en er is dus genoeg te zien. Wel een lang boottochtje om er te komen.
Dugi Otok is uiteraard veel rustiger, maar hier heb je hoe dan ook een auto nodig of je moet ter plekke een brommer of zo gaan huren. Het eiland zal in September zeer rustig zijn, dus perfekte mogelijkheid om veel plekjes geheel voor jezelf te hebben.
Papaya,
Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik er best van uitga dat ik overal een auto nodig heb. Dit om zoveel mogelijk te zien en zo weinig mogelijk tijd te verliezen.
Wat Hvar betreft, ik heb al vaker gehoord dat dit enorm overroepen is. Langs de andere kant 'k heb daar wel hele mooie foto’s van gezien op de site. En vermits ik in de buurt ben zou het mss zonde zijn om het over te slaan. 'k Ga er gewoon een daguitstap van maken.
Wat Brac betreft, vermeld je niets van het klooster van Blaca. Dat zou toch ook de moeite waard zijn? Volgens de groene Michelin (reisgids) zou je daar zelfs best een dag voor uittrekken. Ikzelf denk dat dit een beetje veel is. Ik denk dat een daguitstap naar Brac volstaat om het hele eiland te zien. De steengroeven, zijn die het bezichtigen waard?
'k Moet wel toegeven dat ik het steeds moeilijker en moeilijker vind om mijn reis te plannen. Ik krijg hier enorm veel nuttige tips, maar de meningen zijn soms verdeeld en dat maakt het knap lastig. Ik denk dat ik best telkens een infobureau binnenstap en mij grondig laat informeren.
Wat denk je van Pag?? Aanrader of niet? Ikzelf ben niet zo overtuigd, maar ik hoor dan weer meningen van anderen die zeggen dat dit wél de moeite waard is?
Ik weet dat ik veel vragen stel, maar ik wil gewoon het maximum uit mijn reis halen. En ik heb meer aan mensen die de streek kennen, dan aan reisgidsen.
Visje,
Wanneer je toch op Brac bent zou ik ook zeker even langs dat klooster rijden en om eerlijk te zijn zou ik alleen even voor de foto naar Zlatni rat gaan, voor de rest gewoon lekker toeren over het eiland. Het zal er niet druk zijn, dus weinig verkeer en met een beetje mazzel zie je de boeren de druiven oogst binnenhalen.
Steengroeven zijn aardig, maar eigenlijk niet speciaal, er zijn er in Kroatië wel meer te vinden, maar goed, mocht je er voorbij kachelen kun je altijd even kijken.
Pag is leuk in de zomer, maar komend weekend is het sluitings weekend van Zrce en daarna is het doodstil op het eiland. Tegen de tijd dat jij daar dan komt is het zo goed als verlaten. Kan nog leuk zijn, hebben de mensen meer tijd, maar is natuurlijk lang niet zo als in de zomer. En behalve Zrce is er in Novalja niet veel te doen, tenzij je op zoek bent naar de beroemde kaas…welke je tegenwoordig overal kunt kopen.
Kortom, ik zou er niet voor gaan omrijden als ik jou was, Pag - Split is een behoorlijke afstand, dichterbij Split is meer dan genoeg te vinden.
Dat men overigens Pag aanprijst snap ik wel, want het is, als je van feesten houdt, wel een plek om een keer naartoe te gaan. Ze noemen het niet voor niets het nieuwe Ibiza en het scheelt niet veel. Helaas is het alleen van 15 juli - 20 augustus open en dat vergeten de meesten. Zou je in die periode komen dan hebben ze gelijk, maar kom je erna dan is er niet veel te beleven.
De periode September is ook meer de periode voor het zuiden van Kroatië. Momenteel is het in het Noorden, voor de zoveelste keer deze zomer, slecht weer, terwijl het in het zuiden nog goed weer is. In September wordt dat meestal alleen maar erger en dan zou ik dus op zeker gaan.
Het is dan ook op de eilanden beduidend stiller en zo heb je de kans om op de mooiste plekjes uit te komen en die dan ook nog voor jezelf te hebben. Zelf ging ik in September meestal naar Korcula, na Losinj toch wel mijn favoriet. Het is een prachtig eiland, met Korcula stad natuurlijk als prachtige plek om 's avonds te eten of een terrasje te pakken. Overdag dan naar een afgelegen baai aan de westkant, waar je zelfs kleine huisjes aan zee kunt huren. Kom je niet al te vaak tegen kan ik je vertellen.
Op Hvar zijn dan toch wat minder van dit soort plekken, daar beheerst een hoge berg het landschap en zijn er minder baaien. Aan de Oost kant van Hvar zul je er wel wat treffen, maar ik moet je wel waarschuwen voor het ‘park’ aan de noordoost kant (bij Starigrad). Het ziet er aantrekkelijk uit, maar wemelt van de giftige slangen, ga daar niet zomaar even door het terrein wandelen, kijk goed uit ! Ik heb mezelf ooit teruggevonden in zo’n veld, midden tussen de slangen, was geen pretje. Het staat gelukkig aangegeven op de toeristische kaart, maar die moet je natuurlijk wel van tevoren even bekijken (en niet achteraf zoals wij deden).
Op Korcula hebben ze die slangen weer niet, daar hebben ze een soort fretten uitgezet om de slangen tegen te gaan en het heeft goed gewerkt.
Bedankt voor de vele nuttige tips!
En alweer een vraagje van mij:
Is het mogelijk om vanuit Makarska of Split naar Vis te gaan, zonder daar een overnachting te voorzien? En naar het eilandje Bisevo? Ik zou eigenlijk liever naar Bisevo gaan dan naar Split, maar ik vraag me af of dat lukt in 1 dag.