Kroatië en Bosnië zomer 2009; wie gaat er mee?

Hallo,

Deze zomer (juli) ga ik 2 weken met de auto naar Bosnië en Kroatië, hoe ik hier precies invulling aan ga geven weet ik nog niet. In ieder geval zal Kroatië niet op de bonnefooi zijn, Bosnië misschien wel.

Daar ik geen Bosnië reisforum kan vinden, en het tegen Kroatië aanligt, plaats ik mijn vragen over dit land maar hier, als dat geen probleem is?! Wat zijn nu absolute aanraders in Bosnië? Iedereen kent natuurlijk Mostar, ga ik dus heen. Sarajevo? Ik twijfel! Sebrenica? Absoluut! Banja Luka? Misschien? Maar dat zijn één voor één relatief bekende plaatsen, maar zijn er ook nog minder bekende plekken (voor natuur en cultuur) die je echt gezien moet hebben wanneer je in Bosnië bent? En hoe zit het in het binnenland, is de laatste oorlog nog merkbaar in het landschap (denk bijvoorbeeld aan mijnenvelden)?

Wat betreft Kroatië, ik wil tussen Dubrovnik en Split in zitten. Beide steden wil aandoen, wellicht Krk en andere eilanden (zoals het ‘verboden eiland’). De meren van Plitvice zal ik ook zeker bezoeken. Istrië zal ik met een grote boog omheen rijden, ik krijg daar teveel Spaanse Costa beelden bij (terecht?)

En nu dan de laatste vraag. Ik ga alleen, en ik zoek daarom een reisgeno(o)t(e). Ik ga met mijn eigen auto (bouwjaar 2008). Wie heeft er zin om mee te gaan? Je hoeft niet per se de hele vakantie met elkaar op te trekken, je kunt ook gewoon meerijden en eenmaal op bestemming uit elkaar gaan. Voor jou een goedkope reis (je betaalt alleen mee aan de benzine), en voor mij een stukje gezelligheid ('t is een lange rit). Ik ben een man, 28 jaar, woonachtig in de omgeving van Den Haag. Waar jij woont maakt niet zoveel uit, dat zien we dan wel. Je bent in ieder geval niet ouder dan 30, en je hebt je rijbewijs B en vind het niet erg om zelf ook af en toe een stuk te rijden.

Alvast bedankt!

Nu jammer dat je Istrië naast je neer legt, want de binnenlanden zijn adembenemend mooi en heeft absoluut geen Spaanse costa gevoel. Ga bijvoorbeeld naar Groznjan, prachtig kunstenaarsdorp.

De Plitvice meren moet je zeer zeker bezoeken en zorg dat je vroeg bent en de lange wandeling uit kiest. Begin in het Noorden want dan zie je de toeristische meute pas op het allerlaatst. De tocht is niet moeilijk en goed te doen, maar het is wel lekker om zelf te genieten dan in een treintje achter elkaar.

Succes Karin

Om nu alleen voor Groznjan even naar Istrië te rijden lijkt me ietwat overtrokken. En het Costa gevoel bij Istrië ? Geheel correct gezien ! Istria is massa toerisme en gezien je reis route krijg ik het idee dat je daar niet op zit te wachten.

In twee weken zul je redelijk door moeten rijden om alles te gaan bekijken wat je nu al wilt bekijken en dan ligt Istrië volledig buiten de route.
Krk zou ik ook maar overslaan, niet de moeite waard wanneer je ook nog helemaal naar Dubrovnik wil.
Je komt waarschijnlijk via Slovenië/Zagreb binnen en dan is rechtstreeks naar Plitvice een prima route. Van Plitvice kun je dan doorrijden naar het zuiden en dat is nog een stevig stukje rijden.
Omdat je weinig tijd hebt zou ik de stad Split op zich gewoon overslaan. Split is niet echt speciaal, in een uurtje heb je alles wel gezien wat interessant is. In plaats daarvan kun je Trogir meepakken, maar dat is wel zeer toeristisch (net zoals Dubrovnik overigens). In beide steden kan het Costa gevoel wel naar boven komen (trogir iets meer dan Dubrovnik).

Buiten Trogir denk ik niet dat er veel tijd overblijft om nog andere steden te bezoeken, want je schema voor Bosnië is zeer uitgebreid en gaat je minstens een week kosten. Tel daar nog eens de dagen van het reizen van en naar Nederland bij op en er blijven slechts een dag of 4 a 5 voor Kroatië over. Plitvice is al snel goed voor 2 dagen, vervolgens weer een dag reizen naar het zuiden en 2 dagen Dubrovnik en je tijd is op.

Dubrovnik is natuurlijk zeker de moeite waard, maar het kan lastig zijn om daar in juli (hoop dat het begin juli en niet eind juli is) nog iets van onderdak te vinden. Hou er ook rekening mee dat je 30 % extra mag betalen wanneer je korter dan 3 dagen in een appartement verblijft.

T.a.v. mijnen in Bosnië kan ik je maar 1 tip meegeven…loop niet op onverharde paden of wegen wanneer het niet duidelijk is dat die paden/wegen dagelijks in gebruik zijn. Zelf blijf ik altijd op het asfalt, dan kan er niets gebeuren. Heb ooit een keer op 50 meter afstand gestaan van een ontploffende mijn en die mijn lag ook op een plek welke officieel ‘geruimd’ was. Sinds die tijd zie je mij niet door de ‘vrije natuur’ lopen in voormalige oorlogsgebieden, zeker niet wanneer die gebieden deel hebben uitgemaakt van een ‘front line’.
Wees dus voorzichtig.

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik heb mijn plannen iets aangepast, het is ook wat Papaya zegt erg veel wat ik wil doen, en in korte tijd. Een week Bosnië breng ik terug naar sowieso 1 dag Mostar (vanuit Kroatië), en misschien 2 dagen Sarajevo, waarvan 1 voor Srebrenica. Maar bij deze 2 vraag ik me toch af of dit wel de moeite waard is?! Het lijkt mij op zich een mooie ervaring alleen al om door Bosnië te rijden en te lopen, en het land met eigen ogen te zien. Srebrenica is natuurlijk erg indrukwekkend (alleen de naam al), maar is het al die moeite wel waard? Wat ik dan wil doen is als volgt:

4 Dagen Dubrovnik e.o., dat houdt in: 1 dag Dubrovnik, 1 dag Mostar en een dag naar Kotor in Montenegro (schijnt ook erg mooi te zijn). Daarna óf naar Sarajevo voor 2 á 3 dagen, óf doorrijden naar Midden Dalmatië (omgeving Split). Ik had een fantastisch hotel gevonden op Primosten, Hotel Zora. Gelegen op een volledig bebost schiereiland, met mooi uitzicht op Primosten zelf en wat eilandjes voor de kust. Maar ik ben er inmiddels achter dat de meeste hotels geen kamers verhuren aan 1 persoon, tenzij je natuurlijk voor 2 personen betaalt. Maar dat zou erg stom, en duur, zijn.

Tevens kom ik in de problemen met 4 dagen Dubrovnik, in het hoogseizoen is alles minimaal 7 nachten. Kortom, een vakantie naar Kroatië is nog niet zo makkelijk. Of ik doe moeilijk natuurlijk…?

Kaatje1977, Istrië zal ongetwijfeld mooie plekken hebben, maar ik vind het daar in de zomer gewoon te druk en te toeristisch. Veel (naar men zegt) veel Nederlanders en putjesgravende Duitsers die ook nog eens graag naakt lopen. Nu knap ik al af op (veel) Nederlanders op vakantie (als ik Nederlanders wil zien, ga ik wel op vakantie naar Limburg), maar naaktlopende Duitsers zijn ook niet bepaald een geweldig uitzicht. :disgust: :wink:

Dus, eigenlijk zou ik nog wel tips kunnen gebruiken over waar in de eerder genoemde streken te verblijven (en hoe). Als het mij lukt om zo mijn vakantie te boeken, denk ik dat ik meer tijd heb om Kroatië te zien. Met Krk bedoelde ik trouwens Krka, dat ligt heel dichtbij Primosten. De Meren van Plitvice zijn een ander verhaal, dat is nog 2,5 uur rijden. Maar op zich wel te doen als je vroeg vertrekt?!

Primosten is een prima plek, 's avonds zeer gezellig en je hoeft niet alleen in hotels te zitten. Het hele seizoen organiseert het dorp wel iets van lokale muziek, dans of theater op het dorpsplein.
Er zijn overal apartementen danwel kamers te huur en ik heb zelf ooit een keer een kamer zo ongeveer op de ‘boulevard’ bij de ingang van Primosten gehad.
De appartementen huur je gewoon via de diverse tourist agencies,welke je overal zult kunnen vinden. Kun je niet direct iets in Primosten vinden dan is het slechts een minuutje of 10 rijden naar het volgende dorp en zou je eventueel daar verder kunnen zoeken.
De periode van je reis is heel erg belangrijk voor de beschikbaarheid van kamers. Ga je begin juli dan zul je genoeg plek vinden, maar ben je van plan om eind juli/begin augustus te gaan dan kan het wel eens lastig worden bij de mooie lokaties.
Primosten overdag is niet zo interessant, maar dat is dan weer een prima gelegenheid om naar Krka te rijden, het eiland Murter te bezoeken of even een uurtje te rijden tot Trogir. Je kunt ook de route langs de kust omhoog nemen en Zadar met een bezoekje verrassen.

Wil je 4 dagen rondom Dubrovnik zitten dan kun je het beste vanuit 1 locatie reizen oftewel huur een apartement voor die periode, zal je behoorlijk wat geld schelen en ook geen problemen bij het vinden van plek.
Op het internet kun je eens kijken naar het dorpje Zaton, 5 km boven Dubrovnik, gelegen aan een baai, zeer rustig en 's avonds toch lekker koel. In een mum van tijd ben je in Dubrovnik en voor het parkeren hoef je het niet te laten…eenieder die niet in de oude stad zit heeft een parkeer probleem, dus maakt niet uit of je dan in Dubrovnik of net erbuiten zit.

Heb je nog wat tijd over dan zou je van Dubrovnik met de catamaran een dagje naar Korcula stad kunnen gaan, zeer zeker de moeite waard en heb je een paar dagen over dan kan ik je het hele eiland aanbevelen. Het is een rustig, mooi, afwisselend eiland met veel verborgen plekjes. Beetje zoeken en je komt op plekken waar de gemiddelde toerist nooit zal komen.

Vanuit Dubrovnik kun je ook boottochten naar de overige eilanden voor de kust maken, zijn ook zeker de moeite waard.

Klinkt goed! Als ik dit zo lees kun je je dus zeker wel een week vermaken in en rond Dubrovnik?! En dan heb ik het niet over hele dagen op het strand liggen…

Hoe meer ik er over nadenk, hoe beter het me lijkt om Sarajevo en Srebrenica te skippen, hoe jammer ook. Het kost teveel gedoe om dat er in te plakken, ik ga maar 2 weken die kant op. Sarajevo kan ik altijd nog een keer een weekend doen, vliegtuig er naartoe en 3 uur later ben je er.

Aangezien ik Dubrovnik als eerste aandoe in mijn vakantie, wil ik na een reis van 2000 km toch wel meteen ergens kunnen inchecken. En wat je zegt, als je eind juli gaat (wat dus het geval is), zijn de kansen vrij klein om ad hoc er naartoe te rijden en ter plekke onderdak te regelen.

In 1 klap doorrijden naar Dubrovnik is misschien ook wel een beetje heel veel van het goede. Je kunt Plitvice halen in 1 dag, is prima te doen zolang je maar niet op Zaterdag gaat rijden. 's Avonds vertrekken uit Nederland en je bent keurig in de ochtend in Kroatië.
Bij Plitvice is wel wat te vinden en men is momenteel bezig met de bouw van wat hotels/motels langs de snelweg. Als het goed is moet het hotel op de snelweg vlak voor Sveti Rok (tunnel) nu toch wel af zijn en lijkt me dat je daar door de week wel iets zult kunnen vinden.

Er zijn overigens genoeg websites voor appartementen te vinden, sommige luxe, andere minder luxe en wanneer je toch veel ‘op reis’ wilt zijn is het dus in feite alleen een plek om te slapen, niet om echt de hele dag te gaan zitten.
Succes met de planning, het zal zeker een mooie reis kunnen worden.

Nee, ik ga het niet in één keer rijden. Ik wil in Slovenië 1 overnachting doen. Ik heb een voorlopige boeking gedaan vlakbij Bled. Tevens even met Google Maps een eerste planning qua route vastgesteld.

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Den+Haag,+Nederland&daddr=Leverkusen-K%C3%BCppersteg+Leverkusen,+Leverkusen,+Noord-Rijnland-Westfalen,+Duitsland+to:Waldbrunn,+Duitsland+to:Feldwies,+Duitsland+to:Ribno,+Savska+Cesta+35,+Bled+(Gorenjska),+4260,+Slovenia+(Pension+Krek)+to:Opatija,+Kroati%C3%AB+to:de+8%2FE65+to:de+8%2FE65+to:Starigrad,+Zadarska,+Kroati%C3%AB+to:de+8+to:de+8+to:de+58+to:de+8+to:Split,+Kroati%C3%AB+to:de+8%2FE65+to:Dubrovnik,+Kroati%C3%AB&hl=nl&geocode=%3B%3B%3B%3BFRk9wwIdmY_XACGmzPjAqs2ghw%3B%3BFQCPrwIdOt3iAA%3BFVp5pwIdPu_lAA%3B%3BFW6BnwIdLHfqAA%3BFZJ4nQIdUnntAA%3BFYTomgIdUgrzAA%3BFQ4vmAIdgPr3AA%3B%3BFQi3kwId5KIEAQ%3B&mra=ls&via=6,7,9,10,11,12,14&rtol=1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15&sll=43.508721,14.216309&sspn=5.434006,9.887695&ie=UTF8&ll=45.325117,13.974609&spn=2.633992,4.943848&z=8

Wat denken jullie? Te doen? Het is denk ik de meest mooie route, om langs de kust zo naar het Zuiden af te rijden. Maar het duurt wel langer. Of zal ik bij Opatija de boot naar Zadar pakken? Geeft wat rust, en kost maar 1,5 uur meer aan tijd…

@Karin: ik volg je tip toch op; ik maak een tussenstop in Opatija. Op goed geluk. :slight_smile:

De kustweg is goed te doen en wanneer het weer goed is heb je een pracht van een route.
Het is echter onmogelijk om de hele route op 1 dag te rijden, in de zomer is er simpelweg teveel verkeer op de weg en dan kan het lang duren.

Wil je de route nog iets leuker maken dan rij je van Senj tot de pont naar Pag, steekt dan over en rij je vervolgens via het eiland Pag naar Zadar. Op Pag kun je dan nog even wat kaas ophalen, is beroemd en is zeer lekker. Een van de fabrieken zit vlakbij Novalja, is dus niet echt ver van de route.

Ik weet niet wanneer je deze route wilt rijden, maar doe het in ieder geval niet op zaterdag, dan sta je alleen maar in de file. Normaal, door de week, is het prima te doen, maar zelfs dan zou ik het stuk Split - Omis gewoon maar overslaan, want daar staat het altijd volkomen dicht.
Je kunt om Omis heen rijden, maar dan zul je in de richting van de snelweg moeten (is overigens nu voor een deel klaar richting Dubrovnik). Vervolgens kun je dan na Omis weer naar de kustweg terugkeren, maar in de zomer zal het stuk naar Dubrovnik toch wel een hele dag duren. Het is slechts 200 - 220 km, maar het zal langzaam gaan.
Misschien dus handig om de route in een paar dagen te rijden. Eerste dag naar bv Sukosan (er is een hotel tegenover marina sukosan en dat is een prima plek om te slapen), de volgende dag het stuk naar beneden te rijden (bv tot Drvenik) en de dag erna naar Dubrovnik. Op die manier kun je ook nog wat bekijken i.p.v. alleen alles voorbij te zien komen.

Je maakt het er niet makkelijker op voor me… :wink: Want het is nu juist zaterdag dat ik aankom in Kroatië/Dubrovnik, en eind juli ook nog eens. En het laatste waar ik zin in heb, is in de file terechtkomen. Dus dan ga ik denk toch eerst een paar dagen naar Bosnië, Mostar denk ik. Van daaruit Dub bezoeken, en als het te doen is ook nog Kotor. Ligt het nu aan mij, of is het nog een heel gedoe om vakantie houden in Kroatië (in het hoogseizoen)?

Als ik kijk op booking.com, dan zijn er best interessante hotels/pensions in Mostar. En zeer betaalbaar. Het scheelt me makkelijk 200 euro met Kroatië als ik goed zoek. Dus op zich wil ik dan wel max. 4 dagen, 3 nachten verblijven in Bosnië. Maar dan wil ik wel weten of het de moeite waard is, zeker als je kijkt naar hoe mooi de Kroatische kust is! Ik heb jullie meningen gelezen over Bosnië, maar waar ik bang voor ben is dat je toch heel snel uitgekeken bent op de omgeving, en dat er heel weinig mensen zijn (anders dan locals uiteraard) en dus weinig tot geen aanspraak. En 's avonds in Mostar, zijn er iets van uitgaansgelegenheden (voor niet-locals)?

Ik heb trouwens een optie genomen op een appartement(-en complex) op het eiland Brac. Verstandig, niet verstandig? Bijvoorbeeld: is het verstandiger iets op het vaste land te boeken? Ik wil namelijk niet elke dag (waarschijnlijk geen enkele) op het strand liggen…!

Brac ?

Niet direct mijn eerste keus, je moet er van houden zal ik maar zeggen.

Op de zaterdagen gaan rijden tijdens de vakantie is werkelijk zonde van de tijd, je staat echt alleen maar in de file en met warm weer is dat geen pretje. Vorig jaar stond er een kop in de krant ‘Omis - Split 5 uur’ en dan praat je dus over 25 km !
Je doet er dan beter aan om gewoon zaterdagavond uit Nederland te vertrekken en dan op zondag aan te komen, dan is het al een heel stuk stiller op de weg. Om de een of andere vreemde reden vinden mensen het nog steeds belangrijk om de allereerste dag, dat ze vrij zijn, in de auto te gaan zitten en dan deze kant uit te komen. Dan nemen ze 12 tot 14 uur fileleed maar gewoon voor lief. Helemaal feest is het natuurlijk bij de veerponten, want daar kun je vrolijk de hele dag staan te wachten op een plekje op de boot.

Wil je naar Bosnië dan zou je naar Zagreb kunnen rijden en vervolgens niet rechts af naar de kust, maar links af richting Slavonski Brod/ Osijek. Die weg zal niet al te druk zijn en dan kun je op die manier Bosnië in. Je zou dan naar Sarajevo kunnen rijden en van daaruit een route plannen naar Dubrovnik.
Denk dat je inderdaad weinig aanspraak zult hebben in Bosnië, tenzij je de taal spreekt natuurlijk, maar dat verwacht ik niet. In Sarajevo zal het wat minder erg zijn, maar in de andere ‘dorpjes en steden’ moet je hopen dat je een toerist tegen het lijf loopt.

Even een laatste tip:

Laat al die vreemde boekingsites gewoon voor wat ze zijn. Zoek op google naar de stad of het dorp waar je wilt zijn, en type daarbij gewoon appartementen of ‘apartmani’. Op die manier krijg je de telefoonnummers en websites van de mensen zelf en dat kan je zeer veel geld schelen. zij willen immers ook verdienen. Normaal tarief is 15 tot 25 %, maar soms gooien de boekingsites er vrolijk 100 % bovenop.

ik heb zelf in 2006 een rondreis gemaakt door kroatie, montenegro en bosnie vanuit Budapest… en moet eerlijk zeggen dat ik de kust van montenegro mooier vind dan Kroatie, gewoon omdat het minder toeristisch is en de zee schoner is om in te zwemmen…

bosnie vond ik ook helemaal geweldig, heb zelf een mooie route met de bus gedaan van Budva naar Sarajevo en heb een paar dagen in sarajevo gezeten… van daaruit dagtripje met openbaar vervoer naar Mostar…

kroatie is ook zeker wel mooi heb zelf Split, Trogir en Dubrovnik gezien maar eind juni/begin juli vond ik zelf dubrovnik al haast te druk. Split en Trogir waren daarentegen nog redelijk rustig :wink:

Ik wens je welke route je ook gaat nemen een mooie reis want het is zeker een schitterend gebied!

Ik ga in Juni naar kroatie. Regio Split/Trogir.
Mijn bedoeling is om via daar een aantal plaatsen in Bosnie te gaan bezoeken, daar ik 10 jaar geleden als Sfor militair gewerkt heb. Ik wil bij Livno de grens overgaan.

Heeft er hier iemand ervaring om via die kant Bosnie in te trekken?

• is er een goede grensovergang omg Livno? Bili Brig? of kan ik beter richting Mostar vertrekken?
  • is de route richting Bugunjo begaanbaar? (10 jaar geleden slecht)

Hoe zit het verder met tol betalen in Bosnie? Iemand ervaring met corrupte grensbewaking?!..

Hoop vragen, ik hoop dat iemand de tijd neemt om er antwoord op te geven!
Greetz mousie

Hoi Mousie,

De grens overgang waar jij het over hebt, heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik weinig over zeggen. Mijn ervaring met andere grensovergangen is goed. Weinig problemen gehad. Ook geen corruptie. Gewoon standaard controle, ze hebben van de 4x, maar 1x in de auto gekeken en dat ook maar met een half oog. Ook toen we 's nachts de grens over gingen hebben we geen problemen gehad.
De wegen in Bosnië zijn niet over echt goed, maar ook zeker niet slecht. Ik weet niet hoe het is met de weg waar jij over praat. Ze zijn wat dat betreft veel aan het opknappen.
Tol heb ik in Bosnië niet betaald. Geen idee of dat in andere gebieden wel is, maar niet dat ik weet.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt.

Groeten Eridanus

Jammer dat ik ver boven de 30 ben.Heb 3 keer,in 2005,2007 en afgelopen mei een rondreis gemaakt door Kroatië,Bosnië en Montenegro. Sarajevo,zeker doen vitale stad. Ik zat in het Banahotel,een beetje uit de route maar prima en met de tram zit je zo in het centrum. Dubrovnik schijnt in het hoogseizoen overvol te zitten.Toen wij er in mei waren werd je al gek van de cruise schepen en de receptionist van ons hotel vertelde dat afgelopen zomer de stad afgesloten was omdat er fili vorming was…
Montenegro geweldig,Budva, Mogren beach even doorlopen heerlijk.Er is ook een naaktstrand.Kotor geweldig,wij hadden een prima kamer vlak bij het busstation. En Split vond ik toch wat minder toeristisch dan Dubrovnik. Ga in Dubrovnik met de boot naar Lokoum voor het strand. Zagreb leuke stad net als Banja Luka.
Helaas ik ben ver boven de 30 anders zou ik zo weer mee gaan