Rondreis Kroatie

In juli wil ik ca. 2 weken door Kroatie reizen met de auto? Iemand tips? Voorkeur heeft natuur (national parks?), mooie stranden, af en toe een leuk stadje…

Bij Oostenrijk de grens over via Bled, Postojna, Plitvice naar de kust rijden en dan v.a. Umag helemaal langs de kust naar Dubrovnik rijden en onderweg stoppen en overnachten !! Prachtig!! De hele kustweg is prachtig met supermooie stadjes. Mocht je aan het einde van je reis bij Dubrovnik zijn dan kan je altijd iets naar het binnenland rijden en de snelweg weer terug naar huis pakken! Alle mooie plekjes heb je dan al gezien!

@ Eenelfje,

Ik begrijp dat je ook nog in sprookjes gelooft ? (lol)

In Juli van Umag de hele kust langs naar Dubrovnik en dat alles in 2 weken ? Trek er gerust nog maar een maand extra voor uit want dat gaat je niet lukken.
Allereerst krijg je al problemen bij het huren van een locatie. Eigenaren van appartementen verhuren niet graag voor 1 dag en dan betaal je zoiezo 30 % extra. Voorts ben je dan zoveel tijd kwijt aan het zoeken van een plek dat er geen tijd overblijft om ook maar iets te zien.

Het is niet nodig om het hele land in 1 vakantie te zien, neem aan dat Raymond geen Amerikaan of Japanner is.
Voor Raymond is natuur belangrijk, maar hoop wel dat hij beseft dat het met 35 graden overal flink droog zal zijn en door de windstilte nu niet echt aangenaam om lekker te gaan wandelen. Plitvice is uiteraard een aanrader, misschien ook Krka watertervallen, de regio bij Split landinwaarts (richting Bosnië). De eilanden zijn misschien ook nog een optie, Cres-Losinj is niet zo druk en het zijn 2 mooie eilanden, maar meer zuidelijk kun je ook kijken naar Mljet, Vis, Korcula en in mindere mate Peljesac.

Maar hoe dan ook, een rondreis van helemaal Noord tot helemaal Zuid in 14 dagen is zinloos, je zult niets zien en bek af thuis komen.

Ja ik geloof zeker nog in sprookjes Papaya!!!

Sorry maar ga jij mij nu komen zeggen dat dit niet kan in 2 weken?? Jaaaaaaaaaaaaaaarenlang zijn wij 2 weken lang door de verschillende landen van ex-Joegoslavie gereisd met de auto, op ons dooie akkertje, gewoon appartementen of hotels voor 1 nacht gevonden, elk jaar weer zonder lang te zoeken in het hoogseizoen, en zelfs nog met familiebezoekjes erbij door het land heen…alles in 2 weken, zonder gejakker met de auto, alles heel relaxed, veel gezien en bekeken en overal slaapplaats gevonden.

Nu weet ik niet of wij voordeel hadden dat we taal spreken en we er zelf geboren zijn ivm slaapplaats vinden maar goed.

Sprookjes bestaan dus…

Ik denk dat je inderdaad de mazzel hebt dat je hier vandaan komt en ik weet ook niet wanneer jullie dit hebben gedaan. Doe je dit in april, mei, juni of september dan is het nog wel te doen, maar geloof me, ik woon hier en in juli plus de eerste twee weken van augustus kun je het gewoon vergeten. Raymond wil in Juli hier naartoe komen, dus dat is precies in het hoogseizoen.
Dan zijn de prijzen van de appartementen het hoogst en mag je het nog een keer verhogen met 30 % omdat je korter dan 3 dagen blijft. Op die manier eindig je rond de 80 a 90 euro per nacht en dan nog blijf je zoeken naar een plek.
Veel huiseigenaren hebben dan geen zin in overnachtingen voor 1 nacht, dat ontneemt ze de kans om het appartement voor langere tijd te verhuren. Ze zullen je dus gewoon Nee verkopen. Misschien dat je om 10 uur 's avonds nog ergens voor een nachtje kunt binnenrollen, maar de vraag is dan of je op die manier op vakantie wilt: ‘hopen en bidden dat je ergens wat zult vinden’.
Iemand die het land niet kent, nog overal moet zoeken hoe hij ergens moet komen, die niet weet wat de leuke plekjes zijn, waar de restaurants zitten, hoe het land werkt en dan in 2 weken even 1200 km van noord naar zuid laten rijden is niet echt een vriendelijk advies. Ik ken het land ook, ken ieder dorpje, bijna iedere straat, maar zelfs ik heb weinig zin in een rond race door het land en zeker niet wanneer het buiten 35 graden is.

goede avond meneer,

Wij zijn van plan om 3 weken in juli naar Kroatië te gaan. De eerste week gaan we naar KRK op camping. Daarna trekken we richting Trogir/Split, maar hier vinden we geen slaapgelegenheid die betaalbaar is. Op internet is het moeilijk om de juiste accomodatie te vinden. We zoeken plaats van vrijdag 9 juli tem maandag 19 juli. Het liefst bij locals. Wij zijn met 2 volwassen en 3 kinderen (7-13-13) Weet u soms waar we een leuke verblijfplaats kunnen vinden ?

Alvast bedankt,

@ Kalotinneke,

In Kroatië bestaan tienduizenden appartementen. Vrijwel iedere Kroaat (met eigen huis) heeft wel 1 of meer appartementen in de verhuur, maar…die zul je niet vinden op het internet.
Hier worden appartementen nog op de oude manier verhuurd en dat betekent dat de eigenaren de appartementen verhuren via zogeheten Turist Buro’s. Die kun je in iedere stad op meerdere plekken vinden, daar ga je gewoon naar binnen en vraagt wat er beschikbaar is. Ze hebben daar boeken met foto’s liggen, kun je rustig doorbladeren en zo kun je je keuze maken. Zij brengen je dan naar het appartement, jij betaalt dan aan het Turist Buro en zij betalen de eigenaar.

De eigenaren proberen dan uiteraard de gasten over te halen om het jaar erna weer terug te komen en op die manier kunnen ze dan weer buiten het Turist Buro om gaan, wat weer meer geld voor henzelf oplevert.

Het gebruik van internet, websites e.d. om appartementen aan te prijzen is iets wat slechts een beperkte groep doet, vaak alleen de buitenlandse eigenaren of de wat meer geschoolde Kroaten. Het gros is echter volledig onbekend met het internet of hebben het wel, maar maken er zeer weinig gebruik van. Je kunt ze een e-mail sturen, maar je zult nimmer antwoord krijgen.
Er zijn wat initiatieven om hele dorpjes op het internet te zetten, maar zolang je de web adressen niet kent zul je ze nooit vinden.
In de omgeving waar jullie willen zitten zijn letterlijk ontelbare appartementen en ook in de prijsklasse die jullie zoeken.
Echter, het ligt natuurlijk volledig aan jullie zelf of je iets zult vinden wat beschikbaar en betaalbaar is. Wanneer je de eisen hoog opschroeft en dan ook nog eens zo ongeveer gratis wilt zitten dan kun je de klok er op gelijk zetten dat je niets zult vinden.

Wil je gewoon een appartement (slaapkamer, badkamer en plek om te koken) dan is er keus genoeg. Dan kun je gewoon in de auto stappen, hier naartoe rijden, bij een Turist Buro naar binnen stappen en ter plekke wat uitzoeken, geloof me, er is rond die tijd meer dan genoeg aanbod.
Langs de kant van de weg zullen ook meer dan genoeg mensen staan die hun appartementen aanbieden en overal hangen bordjes met ‘zimmer frei’ of ‘Apartmani’. Gewoon even stoppen, vragen of het vrij is en dan onderhandelen over de prijs. Ze beginnen met de hoofdprijs, maar zullen wel zakken wanneer ze merken dat je net zo makkelijk door wilt rijden.

Maar, zoek je een appartement met satelliet televisie, terras met uitzicht op zee, zwembad, aparte airco in iedere kamer etc…ja, dan wordt het lastig en zul je van tevoren moeten reserveren. Voordeel is wel dat die in de hogere prijsklasse zitten en dan wel op het internet te vinden zijn.

Laat je niet opjagen door mensen die beweren dat je zonder reservering niets kunt vinden, het is totale kolder, werkelijk immense onzin. Vaak wordt het alleen gezegd omdat men of geen verstand/kennis van zaken heeft of dat men zelf graag iets wil verhuren.
Natuurlijk zijn de allermooiste locaties verhuurd, is ook logisch, maar om eerlijk te zijn, een appartement is voor mij slechts een plek om te slapen. Zolang er een bed staat en een douche aanwezig is vind ik het prima. Het grootste gedeelte van de dag zit je toch op het strand en 's avonds gaat de reis richting een restaurant of bar.
Met kleine kinderen kan ik me voorstellen dat je in een rustige wijk wilt zitten, niet teveel herrie en mogelijkheden om buiten te spelen. Dat zijn dan ook de appartementen welke ietwat verder landinwaarts liggen en zijn dus ook wat goedkoper, zul je niet vinden op het internet.

Wel heb ik 1 tip voor je. Begin niet om 's avonds 8 uur met het zoeken naar een appartement, want veel Kroaten gaan met de kippen op stok en dan kun je dus reeds om 9 uur voor een gesloten deur staan.
Zorg gewoon dat je rond een uur of 2 of 3 in de middag hier bent, zodat je tijd genoeg hebt om iets te vinden.
Ga ik ergens voor langere tijd naartoe dan zoek ik altijd de eerste dag gewoon iets wat beschikbaar is, maakt me niet uit hoe het eruit ziet. Het eerste wat ik tegen kom (wat beschikbaar is) accepteer ik binnen een minuut, gooi de koffers neer en ga naar het strand.

De dag erna parkeer ik mijn vriendin op het strand en ga dan zelf in de auto op zoek naar een ECHT mooie plek om te zitten. Tot nu toe is me dat altijd gelukt en zo zijn we op de meest mooie plekjes uitgekomen en zeker niet tegen de hoofdprijs. En dan praat ik niet over 1 keer, maar gewoon over de laatste 15 jaar.
Om een idee te geven, op weg naar Korcula (ook op de bonnefooi) zag ik op de veerpont een kaartje van een appartment nabij Korcula stad. Even gebeld, meteen langs gegaan en bleek een lot uit de loterij te zijn.

Misschien niet ideaal wanneer je kinderen hebt, maar werkt als een trein.

Hey Papaya,

Dit bericht van je heeft werkelijk deugd gedaan. Wij reserveren ook niet zo graag op voorhand , maar links en rechts hoorde ik dat we dan niets zouden vinden ! En zo ver met 3 kids … maakte ons wat onzeker. Enorm bedankt van je uitgebreide tips. Wij gaan dus niets op voorhand reserveren en we zien wel wat er op ons afkomt. Lekker avontuurlijk !

Groetjes,
Kalotinneke

Hallo Papaya,

Ik ga deze zomer (vanaf 12 augustus) met mijn vriendin op de bonnefooi rondtrekken door (voornamelijk) zuid kroatië. Aan je post te lezen is het vinden van accommodatie dan goed te doen, toch?

We hebben een auto gehuurd en willen in ieder geval naar de Plitvice meren, de Krka watervallen, Dubrovnik en een eiland. Nu vroeg ik me af hoe het zit met accommodatie rond de Plitvice meren en Krka watervallen. Daarnaast vroeg ik me af of de accommodatie op de eilanden goed betaalbaar is. We zijn student en eigenlijk willen we voor max 50 euro per nacht slapen. Een simpele kamer is voor ons genoeg. Is dit een redelijke prijs daar? En de verdere prijzen in augustus, wat betaal je ongeveer voor een voor/hoofd met drinken?

Laatste vraag, welk eiland is leuk om naar toe te gaan? We zijn op zoek naar mooie stranden en natuurschoon. (en niet te hoge prijzen)

Ik hoop dat je deze vragen kunt beantwoorden, zou ons weer op weg helpen!
Vriendelijk dank.

Groet,
Derreck

Derreck,

12 augustus valt nog in het hoogseizoen, dus dan zul je toch de kans lopen dat je voor gesloten deur (lees: vol) komt te staan. De prijzen liggen dan ook het hoogst dus die 50 euro voor een kamer kan ook lastig zijn.
Blijf je uit de toeristen oorden dan zal het meevallen, zul je ook wel plek vinden.
Na de 20e zal het een stuk eenvoudiger worden, dan zijn de meeste toeristen wel weg. Bij Dubrovnik is het een ander verhaal, zal het nog immer druk zijn, maar wanneer je bv in het dorpje Zaton gaat zoeken zul je goedkopere accomodatie aantreffen.

jongens jullie hebben het wel over allerlei mooie stadjes maar vergeet zadar niet, het middeleeuwse stadje is echt geweldig, mooie kerkjes, parken en de restaurantjes zijn ook heel goed, niet duur maar wel lekker, ook de krka watervallen zijn heel mooi, ook dugi otok is een aanrader. natuurlijk zijn de kornaten, het nationaal park erg mooi

ik ben ook van mei tot oktober aan de kust te vinden, voor vragen sta ik altijd klaar

Dank je Papaya.

En Marleen; Ik was wel van plan om naar de Krka watervallen te gaan. Misschien kun je dan nog een vraag voor me beantwoorden. Hoe lang heb ik nodig om daar een beetje rond te kijken en van de natuur genieten. Ik hoef daar geen lange wandeltocht te maken ofzo, dan kan ik dat toch wel in een middagje doen?

Mvg,
Derreck

hOI mARLEEN,

wIJ willen met 2 boys van 13 en 17 naar Dalmatie. In de buurt van Zadar tot Split ongeveer.
Wij willen graag snorkelen en of duiken . Weet jij mooie baaitjes/ strand hiervoor?
OOk willen we graag naar het krka np . Heb jij er ervaring mee?
Heb jij ervaring hoe het gaat met de landmijnen in het achterland? Is het eng of zijn het griezelverhalen en kan er niets gebeuren?
Weet jij nog een leuke camping incl. voor de boys? (een pingpongtafel en wat jeugd en zee is genoeg)

Bedankt alvast,

Gr Helmi