De grote vraag is eerst: ‘waar wil je naartoe ?’
Istria is het meest populair en waneer je in Augustus wilt dan zit je voor de hoofdprijs (tenzij je eind Augustus zou gaan).
Je kunt overigens de tol flink beperken, maar dan moet je wel je route enigzins aanpassen. Gelukkig is die ook 100 km korter dan de overige routes, heb hem vaak gereden, kan deze aanbevelen.
Normaal via Oostenrijk heb je de kosten van:
- vignet Oostenrijk 7,50 euro
- 2 x tunnel Oostenrijk 9,50 + 6,50
- vignet Slovenië (15 euro)
- al dan niet tolweg Kroatië (kan hoog oplopen)
Reken dan heen- en terugreis en je bent globaal 100 euro aan tol kwijt.
Je kunt echter ook voor 20 euro op en neer naar Kroatië, is ook 100 km korter (dus 200 km totaal), maar duurt wellicht iets langer (tenzij je een deel 's nachts zou rijden).
Tot aan Munchen is het standaard. Van Munchen rij je Oostenrijk binnen (op de snelweg) en omdat je dan al de afslag Eiberg (Kufstein Sud) neemt hoef je geen vignet te kopen.
Dan volg je de Eiberg strasse (beter bekend als 173) naar het zuiden en volgt dan de borden Kitzbuhl.
Bij Kitzbuhl volg je borden voor Thurm pass. Die pas kost je 10 euro en heeft een schitterend uitzicht, dus mocht het mooi weer zijn dan kun je prachtige foto’s maken.
Voorbij de Thurm pass volg je de borden voor Lienz en Plocken pass. De Plocken pass brengt je naar Italië, borden Tolmezzo aanhouden.
Eenmaal in Italië zou je via de autostrada richting Triëste kunnen rijden, maar je kunt ook gewoon via de oude weg (loopt parallel aan de autostrada), de SS-13 richting Udine.
Die weg volg je gewoon en dan rij je vanzelf Udine in, waar je de borden Triëste aan moet houden.
Dan kom je vanzelf op de SS-362 uit en op het moment dat die weg de autostrada A-4 kruist ga je even die autostrada op. Tot aan de tolpoortjes van Triëste is maar een klein stukje, kost je iets van 1,5 euro.
Eenmaal die laatste tolpoortjes voorbij rij je nog steeds op een snelweg, maar wel gratis.
Zou je dan naar Istria willen dan volg je gewoon de borden voor Koper. Wil je naar Zuid-Kroatië dan volg je de borden voor Rijeka.
Richting Istria blijf je op de snelweg en rijdt zo Slovenië binnen. Dan zou je een vignet moeten kopen, maar ook dat kun je omzeilen.
Direct bij de grens hou je rechts aan om bij het benzine station uit te komen. Daar rij je omheen en zo kom je op de parallel weg naast de snelweg. Vervolgens rij je door Skofije, alsmaar rechtuit en kom je uiteindelijk op een rotonde. Daar ga je 3/4 rond en zo kom je in feite op de oude weg (de 409) naar Ljubljana. Volg die weg totdat je het bordje "Buzet’ ziet en blijf dan Buzet volgen.
Wel goed opletten, want wegwijzering is niet altijd even goed in Slovenië en Kroatië.
Uiteindelijk kom je bij de grensovergang Buzet en die is altijd en stuk stiller dan bij Kastel. Voorbij de grens kom je in Buzet, gaat dan richting Motovun en van Motovun rij je dan door richting de kust (Porec, Rovinj, Novigrad etc)
Op die manier ben je dus in Istria gekomen voor slechts 10 euro aan kosten voor tol.
Wil je naar Rijeka dan volg je dus bij Triëste de borden Rijeka, kost je dan in Slovenië ook geen tol en in Kroatië moet je dan 5 Kuna (0,80 euro) betalen om bij Rijeka uit te komen. Wil je daar naar het zuiden dan volg je de kustweg en kom je vanzelf bij Zadar.
Zou je dan nog zuidelijker willen dan zou je daar even de tolweg op kunnen gaan, gaat iets sneller, alhoewel de kustweg wel mooi is om te rijden.
Omdat er tegenwoordig een snelweg is heb je ook veel minder verkeer op de kustweg, dus wanneer je geen verschrikkelijke haast hebt kun je prima die weg gebruiken.
In 1 dag van Nederland naar Zuid-Kroatië gaat je niet lukken. Dan zul je dus ergens moeten overnachten en een prima plek om te overnachten is op de weg naar Rijeka, nog in Slovenië, bij Kozina…het nieuwe casino. Daar kun je goedkoop, maar zeer goed slapen, mooie kamers en het restaurant is ook nog eens spotgoedkoop.
Algemeen over de route: Tot aan Munchen kun je gewoon stevig doorrijden, maar zal duidelijk zijn dat dit in Oostenrijk niet kan (alhoewel ik daar ook een paar keer 100 -120 heb gereden op die B-wegen). Om de drukte daar wat te ontlopen zou ik plannen om daar of 's avonds of heel vroeg in de ochtend te rijden. Zeker omdat je in augustus gaat kan het op de wegen naar het zuiden (in heel Oostenrijk en Slovenië) zeer druk zijn, zeker op zaterdag.
Wanneer ik dat stuk rij dan plan ik om rond de klok van 3 of 4 uur 's nachts bij de afslag van Eiberg te zijn. Tegen de tijd dat het dan 7 uur is rij ik bij Tolmezzo (of al verder wanneer het rustig is) en ben je rond 9 of 10 uur in Istria of in het hotel (wanneer je verder naar het zuiden zou willen).
Zoek een en ander maar even uit op de kaart (google maps) en je zult zien dat het makkelijker is dan het lijkt.