Volgend jaar gaan we (een gezin ) van 5 op reis naar Kroatië.
Vervoer is met de auto en we overnachten op een camping met de tent.
We zouden gaan voor 2 weken.
De ideale vakantie is zon en water voor de 2 jongste
Een bruisend nachtleven voor de oudste
Voor de vrouw cultuur en voor mij een prachtige natuur.
Graag had ik meer dan 1 plaats bezocht.
Als ik genoeg gespaard heb zou mischien een aanhangwagen of een oude caravan kopen.
Zijn er daarvoor wetgevingen of zo dat ik moet weten, ik heb hier ergens een post gelezen over stallen en douane.
Een Bordeaux dog mag dat meereizen? In Frankrijk mag hij niet binnen ook al is hij superlief.
Ik heb hier ook een post gelezen om via Italië te reizen om de tolkosten te vermijden maar is dat geen omweg?
In Frankrijk en Italië zijn er toch ook tolwegen en de benzine moet toch ook betaald worden.
Wat moet ik zeker gezien hebben in Kroatië?
Ik heb gelezen dat Kroatië niet meer zo goedkoop is, is dat zo?
Wat is er goedkoper? (=alleen uit interesse, Kroatië ga ik zeker doen)
Wat verkiezen jullie, istria of ravinj? Waarom?
Wat zijn jullie favoriete route’s
Veilig land? Elk land heeft zo zijn manieren om iemand op te lichten (thailand met de jetski’s, andere landen hebben geen prijslijst in hun bar enz)?
Ter plaatse geld omwisselen of hier in belgie?
Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes Gino
Wij zijn er afgelopen zomer geweest, met een tent.
We zijn erheen gereden via Oostenrijk en Slovenie. Een tussenstop van 4 nachten in Oostenrijk op de heenweg en in Zuid-Duitsland op de terugweg.
In Kroatie zelf zijn we 3 nachten in Moscenicka Draga geweest. Dat ligt in de provincie Kvarner, maar wel op hetzelfde schiereiland als Istrie, aan de oostkant. Mooi gebied, doet erg Italiaans aan, maar wel vrij druk. Volle stranden, veel verkeer en veel Nederlanders.
We hebben het stadje Rovinj bezocht als daguitstapje naar de westkust. Ik vond het een mooi schilderachtig stadje, maar het was die dag echt bloedheet, dus we zijn er niet lang gebleven en hebben gauw de zee opgezocht.
Daarna zijn we overgevaren naar de eiland Cres en Losinj. Hier hebben we bijna 2 weken gekampeerd in Osor, zo’n beetje in het midden. Dit eiland was een stuk rustiger dan Istrie, er waren een stuk of 4 dorpjes die wel de moeite van het bezoeken waard waren. Het was erg heet, dus we hebben niet zoveel gedaan, behalve zwemmen en varen (bootje huren) en relaxen. Misschien dat in Mali Losinj wat bruisend nachtleven te vinden was, maar ik vermoed dat het niet zo heel veel voorstelt.
Qua wetgeving voor caravans: je mag met een B rijbewijs een behoorlijke caravan rijden, ook afhankelijk van je auto. Voor stallen in Kroatie gelden idd wel specifieke regels, die ik niet ken, omdat wij dat niet doen. Maar ik neem aan dat je toch gewoon heen en weer zult rijden of niet?
Het is ongeveer 1500 km naar Istrie. Met alleen een auto deden wij daar ca 17 uur over. Met een caravan gaat het je wel 3 aardig lange reisdagen kosten. Wij hebben ook een caravan en met de kinderen erbij rijden we echt maximaal 500 km op een dag, voordat we het allemaal gehad hebben.
Honden weet ik ook niet, die hebben wij niet.
Ik heb geen problemen gehad met oplichting of zo. De Kroaten waren niet bijzonder vriendelijk, maar wel beleefd. Wij hebben ter plaatse gepind, gewoon bij aankomst in het land gelijk een geldautomaat opgezocht. Je moet weliswaar direct een tolweg op als je het land binnenrijdt, maar die kun je met creditcard betalen en volgens mij ook wel met euro’s, dus je redt het wel tot je een pinautomaat tegenkomt.
Uit eten gaan was goedkoop, maar boodschappen en brandstof niet. Wij hebben dus echt vaak gewoon lekker in een restaurantje gegeten ipv koken in de warmte.
Neem in elk geval waterschoenen en je snorkel mee, want je kunt overal heerlijk snorkelen en er zijn prachtige vissen te zien.
Veel plezier!
Ik ben nu 2x in Kroatie geweest en dat is mij prima bevallen. Zal er zeker nog een aantal keer heengaan.
Pinnen heb ik daar gewoon gedaan.