Deze zomer wil ik met 5 vrienden (allen 20 jaar) in de zomervakantie naar (zuid)oost-Europa. Vorig jaar zijn we naar Krakau, Warschau en Berlijn geweest, en het jaar daarvoor zijn we naar Praag en Boedapest geweest. Dit waren allemaal erg leuke bestemmingen voor ons, aangezien:
het relatief goedkoop was
er veel terrasjes waren
er een goed uitgaansleven was
de steden een leuke sfeer hadden
Wij zijn niet zozeer museum-types, maar houden meer van een gezellige stad met veel terrasjes en een leuk uitgaansleven. Een strandvakantie à la Lloret del Mar vinden wij ook niet echt boeiend, want een week lang op het strand liggen, is ook niet geweldig.
Dit jaar willen wij dus naar Kroatië en omgeving. Aangezien dit jaar ook een aantal mensen hun rijbewijs hebben, wordt het ook interessant om te denken aan het huren van een auto. Daarmee ben je immers flexibeler en kun je naar plekken waar je met het openbaar vervoer niet kan komen of het erg moeilijk is om er te komen.
Nu heb ik twee vragen:
is Kroatië een geschikte bestemming voor ons, zo ja, waarom en waar moeten we dan heen, zo nee, waarom niet en wat raad je dan wel aan?
is het aan te raden om een auto te huren, of zijn de kosten veel te hoog, aangezien we nog jong zijn en degenen met een rijbewijs, hem pas een jaar tot anderhalf jaar hebben?
Heb even gespeurd naar een oud topic van mij, waarin ik ook vroeg of Kroatië de juiste bestemming is voor ons, en dat topic ben ik nu aan het doorlezen.
Dan rest alleen nog de vraag w.b. de auto verhuur.
Nice! Ik heb afgelopen zomer de een backpacktrip door Kroatië-Bosnië-Servië-Budapest-Wenen-Praag-Polen-Berlijn gedaan, en vond elk stuk eraan fantastisch. Ik heb alles met openbaar vervoer gedaan, maar auto lijkt me zeker geen gek plan.
Het zuiden van Kroatië (Split, met een tripje naar Hvar) is leuk voor partying, en zijn bovendien prachtig. Mostar was fantastisch vanwege de indrukwekkende verhalen, de geschiedenis, verteld door de liefste mensen ooit en Bosnië is ook nog eens zo’n ontzettend mooi land. In Sarajevo en Belgrado een geweldige tijd gehad.
Hoe lang hebben jullie eigenlijk? Ik houd me warm aanbevolen voor gezellige hosteltips!
Ik ben momenteel druk bezig met het schrijven van een blog over Kroatië, kijk maar eens op http://kroatie-vakanties.blogspot.nl
Veel succes en plezier in Kroatië
Hallo, ben net zo’n 2 weken terug van een 4-weekse reis door Kroatië en Slovenië met mijn camper.
Als je graag terrasjes en leuke steden hebt, dan zit je goed in Kroatië, veel van de steden langs de kust hebben prachtige (al dan niet ommuurde) oude centra met gezellige terrasjes, vele ijsbarren (op zijn Italiaans).
Buiten de prachtige kust heb je er ook nog enkel mooie nationale parken om te wandelen zoals Plitvice en Krka, maar ook de Velika Paklenicakloof is de moeite waard.
Wat betreft het uitgaansleven kan ik jullie helaas niet helpen.