Helaas is de vakantie richting Vietnam een jaar uitgesteld. Daarom is het plan nu om met de auto naar Kroatië te gaan. Het idee is om daar op twee plaatsen te overnachten en daar een huisje te huren.
We zijn met vier personen, 2 volwassen en 2 kids. Als ik de sites zo een beetje bekijk is toerisme echt booming in Kroatië. Waar is het in de zomervakantie goed vertoeven zodat we wel kunnen zwemmen en genieten van de natuur, maar niet struikelen over de bbq’s en uitglijden over tubes tandpasta van de Nederlandse buren?
Kroatië is helemaal geweldig, maar is hier en daar echt heel toeristisch. Ik ben samen met mijn vriend vorig jaar 10 dagen met een huurauto door Kroatië gegaan. We zijn verliefd geworden op de kustlijn met het groen blauwe water. Wij wilden zoveel mogelijk zien dus hebben aangevlogen op Zadar en vanaf daar naar Istrië gereden. Hoewel alleen de weg al mooi was, kwamen we wel in steeds drukker gebied. Pula was voor ons véél te toeristisch met vooral veel Engelsen.
Vanaf Pula zijn we weer afgezakt naar Zadar en naar een eiland aldaar gegaan; Dugi Otok (vertaald; Lang Eiland). We zijn hier geraakt, omdat wij een Kroaat in de familie hebben en zij een huisje bezitten in Luka. Een plaatsje met maar 60 inwoners en de toeristen die er komen zijn vooral Kroaten uit het binnenland, zoals Zagreb. Sali, de ‘hoofdstad’ van het eiland biedt iets meer faciliteiten, zoals een pinapparaat en een soort van VVV. Daar is het ook íets drukker. Luka heeft namelijk maar 1 supermarktje van ong. 10 m2, 1 restaurant en 1 bar. Sali biedt meer en hier komen ook wat meer toeristen.
We wilden in eerste instantie maar 2 nachtjes blijven, maar hebben het verlengd tot 4, want het is daar ZALIG. De andere eilanden aan de Dalmatische hebben we nier verkend, maar ik kan me niet voorstellen dat het hier minder fijn zou zijn. Dus dat is mijn tip; vergeet deze eilanden niet. Je kunt met de auto de veerboot op en de prijzen liggen hier nog relatief laag. Weinig (buitenlandse) toeristen en prachtige natuur.
We zijn na Dugi Otok nog richting Split gegaan (om dat ook maar gezien te hebben) maar niets kon meer tippen aan Dugi Otok. :nod:.
Zie ook onderstaande link, dit is een videootje die ik heb gemaakt. Het is ons uitzicht vanuit het appartement in Dugi Otok en rechts zie je het dorpje Luka. Wat een heerlijkheid! :wub:
Misschien interessant om een paar dagen te verblijven. Zeer weinig toerisme, aangezien het je eigen eiland is
Je kan je eigen eiland huren voor ongeveer 15€ per persoon per nacht. Vaak zijn de eilanden perfect voor juist 4 personen. Hier vind je meer info: Visiwa private islands
Ik heb 2 jaar geleden een mooie rondreis gemaakt, Waar vindt je dat tegenwoordig nog waar het contact nog persoonlijk is,waarbij je geholpen wordt door enthousiaste medewerkers met veel kennis van zaken, maar vooral waar ze geen massatoerisme aanbieden. Via vrienden van ons hoorde wij over Kroatie-Exclusief, zij hebben onze fantastische rondreis samengesteld, geheel op maat en dus geheel naar onze wensen. En wat bleek nog goedkoper dan Kras en de Jong Intra. We hadden al een optie op de reis van de Jong Intra maar na een tip van onze vrienden die ook al meerdere keren naar Kroatië zijn geweest kwamen we bij Kroatië Exclusief terecht. Onze reis startte in Samobor nabij Zagreb, ieder half uur kun je gemakkelijk met5 de bus naar de hoofdstad, Samobor is een allerschattigst plaatsje beetje Anton Pieck sfeer. Vanuit regio Zagreb richting Gorski Kotar hier verbleven we enkele nachten Kroatie exclusief had voor ons geregeld dat we met een boswachter mee konden we hebben inderdaad de beren gespot die daar veel in de bergen leven. Van Gorski Kotar gingen we naar Zadar, beziek hier het zeeorgel en het monument greetings to the sun. Ook hebben we hier een prachtige kanotocht gemaakt door het karstgebergte. Vandaar zijn we doorgereden naar eiland Brac, overtocht 45 min. we verbleven in een traditioneel stonehouse in het plaatsje Bol bekend om zijn beroemde landtong. Brac voelt er ook erg grieks, mooi eiland, dagtocht naar Hvar aan te raden. Terug gingen we naar Omis, de cetine vallei met rivier die uitkomt op de zee is prachtig. Hou je ook van actief bezig zijn dan zit je hier goed. SPlit vile beetje tegen, tenminste als je de stad binnenrijdt. De riva en binnenstad met paleis zijn indrukwekkend, we vonden halve dag genoeg, misschien wel vanwege de hitte. Wij verbleven enkele dagen in Trogir, prachtig stadje. Vanuit Trogir gingen we naar een agrotoerisme vlakbij het nationale park Krka wat leuk wat anders. Onze reis sloten we af op eiland Krk, de laatste 5 dagen verbleven we hier. Mooi eiland, lieflijke dorpjes, wij verbleven in Punat. 2 jaar op rij naar Kroatië geweest, 2 mooie reizen gemaakt.