Actieve vakantie in Kroatie; GEZOCHT: tips!

Hallo allemaal!

Mijn vriend en ik willen deze zomervakantie (rond de periode juli/augustus) heel graag op vakantie naar Kroatië! Het is onze eerste vakantie samen en we hebben allebei niet zoveel ervaring met het boeken/plannen van een reis. Ik ben er al een paar keer voor gaan zitten maar word haast doodgegooid met de hoeveelheid informatie, plaatsen en aanbiedingen die op het internet te vinden zijn. We houden allebei wel van een actieve vakantie, veel dingen doen en ondernemen (wandelen, varen en andere wateractiviteiten), maar willen toch ook wel op zijn tijd genieten van het strand/zwembad. We willen eigenlijk niet op één plek blijven, maar liever wat meer rondtrekken. Hierdoor weten we ook niet zo goed wat voor verblijf we willen (camping, park, appartement, hotelkamer). Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven zodat en zoeken wat gemakkelijker wordt en we een onvergetelijke vakantie zullen hebben :slight_smile:

Liefs,

Femke

Beste Femke,

Kroatië is een perfecte bestemming voor een zon/strand/zee en actieve vakantie. In je bericht staat niet hoelang jullie op vakantie gaan en ik neem aan dat jullie met de auto komen.
Wat **verblijf **betreft, dat hang ook een beetje van je budget af, kamperen, een huisje op een park of een aanbieding van een appartement op een park is goedkoper dan een hotel. Je kan denk ik het best eerst een route uitstippelen en het aantal overnachtingen per locatie en dan via bv booking.com of deze Kroatische camping site: http://www.camping.hr/nl kijken of er een geschikte accommodatie is welke binnen je budget past. Let erop dat in juli en augustus vele accommodaties al vol zitten en je dus niet op de bonnefooi makkelijk iets zal vinden. Ik zou vooral als het je eerste vakantie is en om stress te voorkomen, van tevoren zorgen dat je geboekt hebt voor je overnachtingen. Buiten het hoogseizoen is dat niet nodig.

**Istrië **is het noordelijkste schiereiland van Kroatië waar veel te doen en zien is, het is er erg toeristisch, vooral de kustplaatsen, maar daardoor zijn er ook weer veel voorzieningen. Je kan er bv voor kiezen om in de centraal gelegen kustplaats Porec een kleine week te verblijven, zodat je op je gemak uitstapjes kan maken en dit dan combineren met strand en zee. Langs de kust zijn er allerlei mogelijkheden om watersport te beoefenen, en dat kan je ter plaatse regelen.
**Porec**zelf heeft een mooi oud centrum en is gezellig om 's avonds rond te wandelen en een restaurantje of terrasje te pakken.
De noordelijke plaats **Umag **is perfect voor een lange wandeling langs de kust, vanuit het oude centrum kan je uren lopen richting het noorden over een promenade langs hotels en stranden, de promenade loopt eerst langs de haven waar een mooi park is aangelegd en hoe verder naar het noorden loop je steeds meer onder de groene pijnbomen waar je vaak eekhoorntjes kan zien.
Ook de promenade van Opatija is heel bekend, deze loopt over zo’n 12 km langs de kust en stranden.
**Pula**is bekend vanwege de oude Romeinse arena en ten zouden van Pula ligt een natuurgebied met bossen en vele ruige stranden, ten zuiden van de plaats Premantura. Je moet een toegangskaart kopen en kan dan wandelen door de bossen en langs de rotsstranden, onderweg kan je een leuk plekje uitzoeken en gaan zwemmen en zonnen.
In het natuurpark Ucka kan je echt bergwandelen http://croatia4me.com/nl/travel-directory/nature-park-ucka/
En er is in Istrië nog veel meer te zien en doen, het toeristenbureau van Istrië heeft veel info http://www.istra.hr/en/home
Ik heb zelf op mijn website een aantal ‘vakantie-ideeën’ opgeschreven, misschien dat je dat ook nog wat verder helpt. http://croatia4me.com/nl/travel-category/holiday-ideas-from-croatia4me/

De noordelijke eilanden Krk, Cres en Losinj zijn ook heel leuk om te bezoeken en perfect voor allerlei soorten watersport, mooie eilanden, prachtig blauwe zee en misschien iets minder toeristen dan in Istrië, maar aan de andere kant minder uitstapjes die je kan maken.http://croatia4me.com/nl/yourtheme/3-days-northern-islands/

Als je echte natuurwandelingen wilt maken kan je ook een aantal dagen naar het gebied ‘Gorski Kotar’ gaan, dat ligt grofweg tussen de plaatsen Rijeka en Karlovac in. De grootste plaats is Delnice, en in de vele kleine dorpjes zijn huisjes en appartementen te huur, maar niet heel erg veel het is ook minder toeristisch dan de kust, maar met prachtige natuur. Het NP Risnjak is heel mooi om bergwandelingen te maken, en bij de plaats Lokve kan je ca 17km rondom het prachtige meer wandelen (zonder al teveel hoogte verschillen).

Je kan natuurlijk ook bv nog twee dagen naar het wereldberoemde NP Plitvice gaan, prachtig om te wandelen, wel erg druk in de zomermaanden dus zorg dat je er vroeg bent. Je kan helaas geen toegangskaartjes van tevoren kopen, dus moet je daar in de rij staan.

Kroatië is een heel groot land, er is heel veel te zien. De kust is het meest toeristisch, er zijn veel stranden en er is volop mogelijkheid voor watersport en er zijn vele appartementen, campings en hotels.
Als je meer tijd hebt kan je natuurlijk ook verder langs de kust afzakken naar de mooie plaatsen Zadar, Trogir, Split en Dubrovnik. Met de (betaalde) snelweg is dat prima te doen qua tijd.

Het is opnieuw veel informatie, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Beste,

Hartelijk bedankt voor de informatie!! Hier zullen we zeker wat aan hebben! We zitten een beetje in dubio of we met de auto gaan. Dit is wel het handigste aangezien we dan minder gebonden zijn aan één plek. Toch brengt dit ook veel andere kosten, etc. mee waardoor we overwegen om met de (slaap)trein naar Kroatië af te reizen. Zou het mogelijk zijn om middels de trein en anders openbaar vervoer naar verschillende plekken af te reizen, of zijn de verbindingen niet optimaal? We zijn van plan om 2 weken te gaan.

Met vriendelijke groet,

Femke

Ik ben zelf fan van autoreizen, omdat je dan ten eerste meer spullen kan meenemen en veel vrijer bent. Vervoer per auto brengt inderdaad nog extra kosten met zich mee, zoals een tol vignet voor Oostenrijk en Slovenië en de tolwegen in Kroatië. De brandstof is weer wel goedkoper in Kroatië.

Je kan met de trein vanaf Zagreb naar de kust reizen en dan met de bus verder gaan. Ik denk dat er tegenwoordig geen autotrein meer rijdt naar Koper (Slovenië) dat was vroeger wel zo. Wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden is dat er alleen autotreinen naar Oostenrijk of Italië zijn.

Nadeel van reizen per openbaar vervoer is dat je ten eerste meer tijd kwijt bent met reizen en je toch meer plaatsgebonden bent. Als je bijvoorbeeld een strand of restaurant wil bezoeken dat wat verder weg ligt, heb je vaak geen busverbinding. Ook in veel natuurgebieden is het makkelijk om met de auto naar bv een startpunt van een wandeling te kunnen rijden en dan je bergschoenen pas aantrekken. Er zijn busverbindingen tussen alle plaatsen in Kroatië. Het is echter zo dat er niet een busmaatschappij is voor heel Kroatië, maar bijna elke regio heeft zijn eigen busdienst en dienstregeling, dus veel uitzoekwerk als je van tevoren alles wilt plannen. De tarieven voor de **bus **en **trein**zijn weer wel veel lager dan in Nederland.

Bedankt voor de informatie! Brengt me een stuk verder!