Voor de eerste keer in Kroatie

wij willen eind augustus voor de eerste keer naar kroatie,
wij zoeken een fijn strand ,een schone camping en liefst wat plekjes waar je lekker kunt eten en drinken.
is er een stadje om een dagje te winkelen in de buurt,zou dat ook mooi zijn
ook vinden wij het leuk om wat van de omgeving te zien.
we gaan met de auto.
de camping hoeft niet luxe te zijn.
zou istrie iets voor ons zijn ?
graag een reactie.
groeten Guus

Eind Augustus is heel Kroatië (de kust althans) een mogelijke kandidaat.
Overal kun je een schone camping vinden, de tijd van oude troep is reeds lang voorbij. Ik begrijp totaal niet waarom er nog steeds mensen zijn die denken dat het hier zo ongeveer de middeleeuwen is ?
Er is ook overal in de buurt wel een dorpje te vinden en overal zijn restaurants en bars.
Kortom, de ‘basics’ zijn overal aanwezig, denk dat je meer specifiek moet gaan kijken wat je zoekt.

Hi Guus,

Een 12jaar aan een stuk hebben wij steeds op dezelfde plaats in Kroatië gezeten. De omgeving van Porec, campsite Lanternacamp. Wij hebben daar gedurende onze 12 jaar steeds een leuke vakantie mogen beleven en ik moet zeggen na 12 jaar is Kroatië nog steeds niet saai voor ons.
De camping heeft momenteel 5 sterren geloof ik en is wel iets duurder als de rest maar zeker en vast de moeite (ik geloof dat de prijzen online staan). Ook vakantiegenoegens doet deze elk jaar weer aan.
Toch enkele bedenkingen:
Persoonlijk vind ik Augustus is mss niet de ideale periode om kroatie aan te doen. Prijzen liggen in deze maand een stuk hoger dan zal ik zeggen het einde juni en begin juli, en het is er veel drukker op de camping en in de dorpen.
Als ik me niet vergis zijn de stranden in Istrie bijna een allemaal kasseistranden en dus geen zandstranden. Het zou kunnen dat er hier en daar toch enkele tussen zitten. De kasseien zijn echter geen enkel probleem, indien men zogenaamde zwem of surf schoentjes aandoet. Deze kan men ter plaatste ook steeds kopen.

In de omgeving van Porec zijn er winkeltjes en eetzaken genoeg waar men lekker en tegen een aantrekkelijke prijs kan eten. Zeker een aanrader is om minstens 2x Porec te bezoeken, 1x overdag en de andere Porec by night. In de omgeving van Porec zijn er op geringe afstand zeker en vast bezienswaardigheden genoeg (Pula, Rovinji (zeker doen), Vsar, rijeka, Trieste (IT) en tevens Slovenie (grotten van Postonija) is dichtbij. Zeker een must om te zien zijn de Meren van Plivitche, dit is wel een 3 a 4 uur rijden maar zeker en vast de moeite (fototoestel niet vergeten!).

Kortom Istrie heeft alle benodigdheden voor een geslaagde vakantie, en is zeker en vast een aanrader! Indien vragen help ik je graag verder

Groetjes Tim

dank je wel voor de informatie
groeten Guus

Lanterna is aardig, maar moet je wel van massaal houden. 120 Hectare en 13,000 vakantie vierders is niet echt mijn idee van een rustige vakantie, maar zo heeft iedereen zijn eigen idee.

Wij zeggen hier altijd dat er bij de ingang van Lanterna Nederlandse douane staat en dat er een bord staat ‘arbeid macht frei’. De pre-fab afdeling van Lanterna lijkt op een concentratie kamp, zou je je ergste vijand nog geen vakantie toewensen.

Helaas komen veel Nederlanders niet veel verder dan Lanterna of Bijela Uvala (en nog een paar van dat soort campings) en dat terwijl Kroatië zoveel meer te bieden heeft. Veel van de campings in Istrië hebben absoluut niets met Kroatië te maken, het zijn gewoon stukken grond aan zee, in de zon en kunnen in principe in ieder land liggen.
Alleen wanneer je jonge kinderen hebt kan ik me voorstellen dat je op zo’n camping zou willen staan, dan heb je immers geen omkijken naar de kinderen, die redden zichzelf wel.