Kroatië voor jongeren

Hallo,

De zomer is nog ver weg, maar toch beginnen de kriebels al te komen. Mijn vrienden en ik zijn daarom opzoek naar een leuke vakantiebestemming. We zijn ongeveer met 6 jongens van (op dat moment) 19 jaar. Vorig jaar hebben we 3 dagen in Praag en vervolgens nog 4 dagen in Budapest besteed, en dat was ons erg goed bevallen. Voornamelijk omdat we 3 dingen goed konden combineren: cultuur (lekker door een stad slenteren), stappen, en andere reizigers ontmoeten (in het hostel en de pubcrawls etc.)

Daarom zouden wij graag het komende jaar weer zoiets doen, en ik vroeg mij af of Kroatië wellicht voor ons een goede optie is. We hebben namelijk allemaal al behoorlijk veel van Europa gezien, maar Kroatië en omliggende landen is voor ons nog onbekend terrein.

Wij zijn geen jongeren die puur op een zuipvakantie zoals Chersonissos, Albufeira en Lloret de Mar willen gaan. Ongetwijfeld heeft Kroatië ook zulke locaties, maar die slaan wij liever over. Tenzij er natuurlijk overdag nog genoeg te doen is buiten het strand om. Daarmee bedoel ik niet dat we niet van zonnen houden, maar we willen toch ook wel wat meer doen dan alleen dat.

Een aantal dingen die wij tof vinden om te doen:

• leuk uitgaan (hoge prioriteit)
  • terrasjes
  • strand
  • cultuur

En verder weet ik nog niet of we over een auto kunnen beschikken, dus mocht dat niet het geval zijn, moeten we natuurlijk ook kunnen beschikken of een goed openbaar vervoersysteem.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Julian

Beste Julian,

Ik heb zelf een keer voor een scholen eindexamenreizen geboekt, de meeste wilden naar Porec, Rovinj, op eiland Pag was tegenwoordig het 2e Ibiza is, maar dat is erg toeristisch, en heel druk in de zomermaanden, bovendien zijn het bestemmingen waar vandaan het lastig is om verder erop uit te trekken en mooie dingen te ontdekken. Mijn zoon ( toen ook 19) is enkele jaren geleden ook met enkele vrienden naar Kroatië geweest. Zijn in Vodice geweest, leuk plaatsje, veel te doen, niet alleen stappen maar ook veel terrasjes, dichtbij Sibenik, NP Krka, watervallen erg mooi waar je ook mag zwemmen, NP Kornati. Sibenik, Trogir, en Split de plekken met veel cultuur. Met een eigen auto is natuurlijk het handigst, maar hebben jullie niet de beschikking over een auto dan is er prima ov.

Bedankt voor je reactie, Wendy! Ik ga even research doen naar Vodice, en zal het met m’n vrienden bespreken. Als je kijkt naar de dingen die wij leuk vinden, is Kroatië dan de juiste bestemming, of zijn er landen/plaatsen die eigenlijk veel beter bij ons passen? Wij zitten namelijk ook te denken aan steden als Bratislava, Wenen of eventueel Zagreb.

Beste Julian,

Ik word soms ook als reisleidster ingehuurd, het toeval wil dat ik de laatste keren gewerkt heb op Europese stedenbestemmingen. Ik stond soms ingepland op Wenen en Bratislava, dus ken ook deze steden goed. Voor Wenen heb ik echt een zwak, Bratrislava viel mij persoonlijk erg tegen. Zagreb ken ik natuurlijk ook goed, mijn bedrijf heb ik hier destijds opgericht. Zagreb vind ik mooi. Het is een mix van Wenen, Praag, Budapest, Bratislava, Krakau. Heb je het artikel vorig jaar gelezen in dagblad de metro over Zagreb? Mocht je het gemist hebben hier de link:http://www.metronieuws.nl/plus/zagreb-stad-van-cafe-en-terras/SrZldc!KCO7se2HhML7Q/
Veel klanten van mijn bedrijf boeken Zagreb en zijn erg tevreden over deze nieuwe stedentripbestemming.

Ik heb dat artikel niet gelezen, maar dat ga ik gelijk even doen. Bedankt!

Hey Julian,

Waarschijnlijk niets om heel de tijd te verblijven, maar het is misschien wel een leuk idee voor een paar dagen.

Je kan je eigen eiland huren (ja, helemaal privé) voor ongeveer 15€ per persoon per nacht. Hier vind je meer info: Visiwa private islands

Hopelijk ben je er iets mee. Alleszinds, fijne vakantie toegewenst!