rondreis in kroatie, tips??

Hoi,
Ik heb samen met een vriendin het plan opgevat om naar kroatie in september op vakantie te gaan, ergens tussen 9 & 21 september. Wat raden jullie ons aan: zelf met de auto of 't vliegtuig pakken, rondreis of maar een paar plekken, en camping of hotel/hostel/pension?

even voor de beleving: wij zijn 2 meiden van 19 & 22 jaar, maar we gaan niet voor de standaard -zon-zee-strand-zuip-vakantie…

thnx voor 't meedenken!!!

Even een aantal topics terug kijken, staan genoeg tips voor een rondreis en omdat jullie in September zitten is het overal rustig, geen probleem met het vinden van onderdak, temperatuur is nog altijd goed, kan niet mis.
Zou wel in het zuiden blijven, is toch een stuk mooier.

oke bedankt, maar ik had de topics dus al gelezen, ik vraag alleen tips om de afweging te maken, aangezien ik nul ervaring in de kosten van 't vakantievieren in kroatie heb.

maar toch bedankt.

V.w.b. de kosten is Kroatië zeker niet goedkoop. Zonder auto kom je eigenlijk nergens dus begin maar met het huren van een auto. Het kan wel zonder auto, heb ik ook in andere topics geschreven, maar je bent dan veel dagen kwijt aan het reizen en wanneer je maar 1 week hebt vraag ik me af of dat de bedoeling is.
De reis naar Kroatië hoeft niet al te duur te zijn, Ryanair, HLX, Germanwings, vroeg boeken en je vliegt voor een habbekrats.

De huur van een appartement is niet goedkoop, tenzij je vervoer hebt.
Zonder vervoer ben je aangewezen op iets wat op loopafstand van het centrum ligt en die appartementen zijn duurder dan de appartementen welke iets verder weg liggen. Buiten het centrum kun je voor 200 - 300 Kuna een goed appartement vinden. Maar…wanneer je slechts 1 nacht blijft mogen ze 30 % extra in rekening brengen, hou daar dus rekening mee.

Eten valt wel mee, is goedkoper dan in Nederland, zeker wanneer je het simpel houdt. Zodra je voor de wat luxere tenten gaat kun je de knip opentrekken. Maar in de simpelere tenten kun je voor 15 euro pp redelijk terecht. Het zuiden is iets duurder dan het noorden vwb eten en evt kun je nog altijd zelf koken om kosten te besparen.

Hoi, ik ga zelf in mei al weg en vlieg met Ryanair voor € 17,-- enkele reis naar Zadar. (is inclusief alle kosten en priority booking).
Ter plekke zal ik per bus reizen tussen Zadar en Split, om dan naar Mostar in Bosnie te gaan.
Vandaar met de bus weer naar Dubrovnik.
Ik heb gezien op allerlei sites dat die reizen per bus ongeveer allemaal drie a vier uur duren. Goed te doen dus.
Ik ben ouder dan jullie en ga ook voor cultuur en als je daar ook in bent geinteresseerd kun je ook overwegen naar de noord- en oostkant van het land te gaan.
Ik ben vorig jaar naar Zagreb en Osijek geweest.
Wat mij betreft absoluut de moeite waard en heel goed per trein te bereizen.
Goedkoop is de kuststreek niet, maar er zijn altijd wel redelijk betaalbare hostels te vinden.
Hoe dan ook, veel plezier.

Groet,

Ton

Wat je ook kan doen is (met een tussenlanding) naar Pula vliegen. Dan zit je al meteen in één van de (in mijn ogen) mooiste steden van Istrië. Van daaruit kan je andere steden als bijvoorbeeld Porec bezoeken en kan je als je wil verder reizen naar Dubrovnik (prachtige stad) tegen de grens met Montenegro. Probeer ook eens een boottocht te boeken daar en naar één van de dichtbij gelegen nationale parken te varen of de grens over te steken (let op dat je schipper over de vereiste documenten beschikt). Wat ik zou afraden is een bezoek aan de hoofdstad Zagreb. Ben er geweest en vond er echt helemaal niks aan. In vergelijking met Ljubljana aan de Sloveense kant echt een teleurstelling. Kroatië heeft prachtige steden, maar hun hoofdstad hadden ze beter moeten kiezen vind ik…

Maargoed. Probeer dus Istrië. Istrië is een prachtige regio waar de vele prachtige stadjes zich schitterend aftekenen tegen het helderblauwe water. Je kan er goed rondreizen, maar ook ik zal je een auto aanbevelen. Let op voor treinen, deze zijn in Kroatië op bepaalde plaatsen ronduit onveilig.

Pardon ???

Pula is 1 van de mooiste steden van Istrie ???

Dan ben ik toch heel benieuwd wat daar mooi aan is. Het is gewoon een industrie stad, heeft absoluut niets te bieden, het is een puinhoop en totaal niet ingesteld op toerisme. Nogmaals, ik ben heel benieuwd.
Wanneer je dit soort zaken tegen toeristen verteld dan wek je een bepaald verwachtingspatroon bij hen en Pula kan dat absoluut niet waar maken. Zelfs Porec, Rovinj en bv Novigrad kunnen dat niet waarmaken.

Dubrovnik daarentegen wel, dat is inderdaad een schitterende stad, absoluut de moeite waard.

De Romeinse bouwwerken in de stad zijn absoluut de moeite waard. Pula is op vlak van cultureel erfgoed inderdaad één van de mooiste steden van Istrië. Althans dat vind ik. Vind jij van niet, prima!

Dat je Porec geen mooie stad vindt, dat gaat men petje te boven. Het is gewoon een pareltje voor wie wil zien hoe het er vroeger allemaal uit zag. Zowat de helft van de stad is onaangeroerd gebleven en daarvoor alleen al zou je de stad op je verlanglijstje mogen plaatsen!

Rovinj is gewoon een mooi en gezellig stadje waar je zeker even halt mag houden. Van hieruit kan je ook naar de Brijuni eilanden, werkelijk prachtig om daar langs te varen (je mag slechts op een beperkt aantal eilanden aan land).

Dubrovnik is inderdaad een schitterende stad en veel mensen laten er zich aan vangen. Zonder ook maar iets af te doen aan de schoonheid van deze stad moet het gezegd worden dat hij door de reisbureau’s gewoon gebombardeerd is tot “must visit”. Veel mensen volgen blindelings dat advies en zullen nooit meer van Kroatië te zien krijgen dan deze stad (oké samen met Split misschien?) wat een beetje zonde is.

Ik denk dat een forum in eerste instantie nog steeds bedoelt is om je mening te geven en naar mijn mening mag je Pula en Porec, etc. zeker niet voorbijlopen. Als jij zegt dat je als toerist teleurgesteld zal zijn na een bezoek aan Pula (als je tenminste gaat voor een mooie brok cultureel erfgoed) dan sla ik die bal maar wat graag terug. Voor wie het nog niet door mocht hebben, neen ik ben het niet eens met onze goeie vriend hierboven…

Geoffrey,

Ik beng geen toerist…ik woon in Istrie en kom regelmatig in Pula en wat jij nu verzint klopt in de verste verte niet met de werkelijkheid.
De Arena is een ruine vergeleken met bv de Arena in Verona dan praten we dus over een wereld van verschil. Tuurlijk, leuk om even binnen te kijken, maar dat duurt dan 10 min, heb je het wel gezien.

Samen met het overblijfsel van de poort is het precies het enige wat Pula te bieden heeft. De rest is semi-modern (jaren 70 en 80), gewoon een industriestad, that is it.

Porec ?
Leuk om even te kijken, maar net zoals Rovinj heb je het in een uurtje wel gezien. Wat er over is van vroeger is helaas verdwenen door de vele ijssalons, bars etc. Enige wat over is zijn de stenen op de grond. Rovinj is welgeteld 2 straatjes, eentje berg op en de ander is berg af, de rest is weer modern.
Wanneer je nu Grosnjan zou zeggen dan kan ik het nog met je eens zijn. Dat ademt nog een beetje sfeer uit.

Ik weet niet of je ooit in het zuiden bent geweest, maar zou je willen aanraden om daar eens te gaan kijken.
Hetgeen jij zo mooi vindt aan Porec en Rovinj zul je, in exact dezelfde mate, terug vinden in bv Zadar, Primosten, Trogir, zelfs Split, Hvar stad, Starigrad, maar zelfs nog meer in Korcula stad en helemaal in Dubrovnik.
Dubrovnik is inderdaad een must, maar dat komt uiteraard door de oude stad, met de vrijwel geheel in takt zijnde muur er omheen. Voorts is 90 % van de gebouwen in de oude stad in ere hersteld, netjes gerestaureerd, maar je hebt gelijk…ook daar zijn moderne winkels te vinden in de oude stad.

Nogmaals, wat jouw en mijn eigen voorkeuren zijn is niet zo van belang. Je moet gewoon eerlijk zijn over de werkelijke stand van zaken en dan is Istrie leuk wanneer je van massa toerisme houdt, wanneer je gewoon zon, zee en een beetje zaligheid wilt en wanneer je niet al te veeleisend bent.
Maar zeggen dat Pula zo’n prachtige stad is staat voor mij gelijk aan Hoogvliet tot bezienswaardigheid promoveren. Voor de 2 items, welke zijn genoemd, kun je de stad volledig links laten liggen, tenzij je er in de buurt bent, dan kun je er wel even doorheen rennen.

EDIT: dubbelpost, sorry…

Verzint??? Haha wat een niveau… Naja dan zijn we uitgepraat natuurlijk :wink: Je vergelijking met de Arena in Verona gaat natuurlijk ook voor geen meter op. Ik kan zo voor iedere “bezienswaardigheid” in Dubrovnik ook een alternatief geven dat 10 tot 100 keer mooier is. Ik blijf overigens gewoon bij wat ik eerder gezegd heb. Als jij vindt dat die mening gebaseerd is op “verzinsels” dan is dat jou probleem, ik weet wel beter.

Aan de topicstarter, ik wens je veel succes en plezier in Kroatië, het is een fantastisch land!

Geoffrey,

Kroatie is een mooi land en heeft veel te bieden. Maar zoals algemeen bekend hebben velen hun eigen favorieten en zullen die dan ook altijd aanprijzen.
Hele hordes prijzen Lanterna aan als een supercamping, terwijl de realiteit is dat je werkelijk van een enorme massa moet houden om daar te verblijven. Wil je objectief blijven dan moet je dus zowel de voor- als tegenargumenten aangeven. Voor kleine kinderen misschien ideaal (zeer veel vriendjes te vinden), maar voor de ouderen wellicht minder interessant.

Zelf hou ik van rust en stilte, back to basics, maar ik zal dat hier niet aanbevelen of promoten, omdat ik ook snap dat de meeste mensen daar geen interesse in hebben. Wanneer ik hier schrijf over een gebied, een stad of een regio hou ik met name rekening met hetgeen een toerist graag wil zien. Het moet niet in de ‘middle of nowhere’ liggen, er moet wat te zien zijn, moet ook wat te doen zijn en het is niet de bedoeling dat je dat thuis in Nederland ook met gemak kunt vinden, want daarvoor kom je niet naar Kroatie.

Jij vindt Pula kennelijk fantastisch, dat is je recht, maar objectief bekeken zul je hopelijk ook toegeven dat, behalve de Arena en dat stukje poort (overigens heel goed opletten, anders zie je het ding niet eens), Pula werkelijk niets te bieden heeft. Ja, er staan nog wat stukken verdwaalde stadsmuur verspreid over de stad, maar je moet wel zoeken.
In dat soort gevallen vraag ik me af of je toeristen moet adviseren om daar naartoe te gaan. Dat wat Pula dan te bieden heeft (een winkelstraat) kun je overal vinden en daarvoor hoef je niet speciaal naar Istrie te komen. Velen vinden Pula dan ook een grote deceptie, alleen leuk bij regen, omdat er voor de rest in Istrie niets te doen is. Dan loopt men met de ziel onder de arm de winkelstraat een paar keer op en neer en dat is het dan wel.
Voor mij is Pula interessant omdat Brico daar zit, Pevec is er helaas niet meer, maar was een reden om te gaan, het ziekenhuis is er en in de zomer heb je af en toe aardige concerten. Voor de rest zul je mij er ook niet zien.

Wat bv Korcula stad echter te bieden heeft zul je niet snel aantreffen in Kroatie, dan zou je echt naar Dubrovnik moeten om eenzelfde kwaliteit tegen te komen. En dan nog heeft Korcula iets meer te bieden, het eiland zelf is zeer zeker de moeite waard.
Trogir is aardig, maar zeer toeristisch en daardoor is het historische gedeelte volledig veranderd in een verzameling bars en restaurants. Moet je van houden, maar mij boeit het niet zoveel.

Rondom Split zijn diverse interessante zaken te vinden en dat maakt een bezoek aan die regio wat aantrekkelijker.
Eiland hoppen kan ook, maar moet je wel van houden en je moet vervoer hebben, maar dat laatste geldt in heel Kroatie.

Sorry voor m’n late reactie, ik was dit topic even uit het oog verloren. Hoe dan ook telt bij heel veel Kroatische steden dat ze enkele voordelen enkele nadelen hebben. Meer dan in de voor mij bekende andere Europese landen heb ik vaak het gevoel “het is alles of niets”. Een mooi voorbeeld is het eiland RAB bijvoorbeeld. Daar zijn we 3 jaar geleden op vakantie geweest en hoewel het een mooi eiland is van waaruit je prachtige dingen kan zien is er verder maar weinig op te beleven. Rab-stad is wel oké met een mooie haven en een gezellig sfeertje 's avonds, maar dan heb je het gehad.

Wat Pula betreft, ik ben er één keer een halve dag geweest en ik vond het toen inderdaad wel oké. Het Amfitheater is mooi bewaard gebleven en ben zeker dat cultuurliefhebbers het wel graag willen zien. Hoe dan ook wordt Pula voor deze regio meestal aangevlogen door z’n internationaal vliegveld en terwijl je er toch bent kan je het evengoed even bekijken. Misschien was men eerste reactie wel wat overdreven achteraf bekeken, maar ik moet het allemaal nog eens goed gaan bekijken denk ik… Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Porec. Hoewel ik dat wel gewoon een mooie stad vindt.

Dubrovnik wordt door iedereen als het mooiste van Kroatië en wordt dan ook als enige eigenlijk (samen met Split?) echt gepromoot. Heb er al heel wat beeldmateriaal van gezien, maar ben er zelf nog niet geweest helaas. Dubrovnik hou ik eigenlijk voor een combinatiereis met een stukje Montenegro, maar dat moet er maar eens van komen.

Ik ben in ieder geval besloten (impulsief? Misschien wel een beetje… ;)) om eens te gaan kijken in hoeverre mijn beeld van Pula / Porec ook daadwerkelijk klopt. Heb een weekendje geboekt met vertrek op 14 mei en terug de 17de met Croatia Airlines via Zagreb naar Pula. Als ik ongelijk heb dan geef ik dat met veel plezier toe!

Een verslag volgt!