Geoffrey,
Ik beng geen toerist…ik woon in Istrie en kom regelmatig in Pula en wat jij nu verzint klopt in de verste verte niet met de werkelijkheid.
De Arena is een ruine vergeleken met bv de Arena in Verona dan praten we dus over een wereld van verschil. Tuurlijk, leuk om even binnen te kijken, maar dat duurt dan 10 min, heb je het wel gezien.
Samen met het overblijfsel van de poort is het precies het enige wat Pula te bieden heeft. De rest is semi-modern (jaren 70 en 80), gewoon een industriestad, that is it.
Porec ?
Leuk om even te kijken, maar net zoals Rovinj heb je het in een uurtje wel gezien. Wat er over is van vroeger is helaas verdwenen door de vele ijssalons, bars etc. Enige wat over is zijn de stenen op de grond. Rovinj is welgeteld 2 straatjes, eentje berg op en de ander is berg af, de rest is weer modern.
Wanneer je nu Grosnjan zou zeggen dan kan ik het nog met je eens zijn. Dat ademt nog een beetje sfeer uit.
Ik weet niet of je ooit in het zuiden bent geweest, maar zou je willen aanraden om daar eens te gaan kijken.
Hetgeen jij zo mooi vindt aan Porec en Rovinj zul je, in exact dezelfde mate, terug vinden in bv Zadar, Primosten, Trogir, zelfs Split, Hvar stad, Starigrad, maar zelfs nog meer in Korcula stad en helemaal in Dubrovnik.
Dubrovnik is inderdaad een must, maar dat komt uiteraard door de oude stad, met de vrijwel geheel in takt zijnde muur er omheen. Voorts is 90 % van de gebouwen in de oude stad in ere hersteld, netjes gerestaureerd, maar je hebt gelijk…ook daar zijn moderne winkels te vinden in de oude stad.
Nogmaals, wat jouw en mijn eigen voorkeuren zijn is niet zo van belang. Je moet gewoon eerlijk zijn over de werkelijke stand van zaken en dan is Istrie leuk wanneer je van massa toerisme houdt, wanneer je gewoon zon, zee en een beetje zaligheid wilt en wanneer je niet al te veeleisend bent.
Maar zeggen dat Pula zo’n prachtige stad is staat voor mij gelijk aan Hoogvliet tot bezienswaardigheid promoveren. Voor de 2 items, welke zijn genoemd, kun je de stad volledig links laten liggen, tenzij je er in de buurt bent, dan kun je er wel even doorheen rennen.