Rondreis Kroatie hoogseizoen

Inmiddels terug van weg geweest , zie verslag verderop !!!Wij willen met een stel vrienden eind juli begin augustus een rondreis maken door kroatie bosnie herzegovina en slovenie , wie o wie heeft daar enig ervaring mee, we zijn van plan om op de bonnefooi te gaan, heeft iemand tips voor ons, wat is interessant en zijn er zaken waar we so wie so rekening mee moeten houden.

Hoi,
Ik weet niet hoe jullie je gaan verplaatsen, maar zelf heb ik(ondertussen alweer 20 jaar geleden) rondgetrokken door het toenmalige Joegoslavië. Wat het meeste indruk op mij heeft gemaakt, was de bootreis van Rijeka naar Split en later Dubrovnik. Als je geen auto bij je hebt kun je me voor en dekprijs, met auto moet je wel reserveren. Maar de afwisselende eilandengroepen en het feit dat er dolfijnen meezwommen vond ik fantastisch!
De steden Split en Dubrovnik zijn erg mooi om de bekijken. Vooral Dubrovnik heeft veel schade opgelopen in de laatste oorlog, maar schijnt redelijk te zijn hersteld.
Toen ben ik ook bij de Krka-watervallen geweest en 4 jaar geleden opnieuw, maar hiervoor moet je wel tegen drukte kunnen. Wel een erg mooi natuurgebied. 4 Jaar geleden heb ik een bezoek gebracht aan Kroatië; Split, Zadar, Krka-watervallen, en veel tussenliggende dorpjes. Het was ondertussen 10 jaar na de oorlog, maar het heeft diepe indruk op mij en mijn kinderen gemaakt dat er hele dorpen gebombardeerd bij lagen en soms hele stukken van dorpen uitgebrand, waar in al die tijd niets aan was gedaan. Bereid je wel voor op uiteenlopende ervaringen: van toeristische trekpleisters tot amper herstel na een verschrikkelijke oorlog.
De oorlog zit nog in veel mensen hun hoofd; er is een hele generatie die veel mensen hebben verloren en die zelf hebben moeten vechten voor hun leven. Onderschat dit niet als je in contact treedt met de bevolking.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen zullen zijn: ik wens jullie een hele goede reis.

Groet, Christien

Hoi,

Ik denk dat je het makkelijkste uit de voeten komt met een auto. Slovenie is prachtig, zoals Bled en Llubljana en vergeet vooral de National Parcs niet. In Kroatie moet je echt naar de Meren van Plitvic. Is heel toeristisch maar een van de mooiste plekken ter wereld. Ik zelf vind Istrie heel mooi en gezellig omdat je hier s avonds heerlijk een drankje kunt drinken en struinen langs de boulevard.

Maar echt de moeite waard.

Groet Karin

hartelijk dank voor de reacties! we gaan inderdaad met de auto en gaan so wie so naar plitvice, veel info die je op internet vind heeft echter te maken met kroatie en we zouden nu juist zo graag meer info willen over zosnie en Slovenie en gezien het feit dat we in hoogseizoen gaan en op de bonnefooi willen reizen vragen we ons ook af of er gedurende die tijd nog wel genoeg privekamers te huur zijn.

ik ben in juni 2006 in bosnie geweest en is me erg goed bevallen. ik verbleef in een hostel in sarajevo dus van prive kamers weet ik niet veel af, wel dat het toeristenkantoortje dat bij het hostel hoorde ook kamers verhuurde, maar of je moet reserveren weet ik niet. Wat wel een aanrader is, is om in sarajevo de war tunnel tour te doen, echt heel indrukwekkend!

ik ben vanuit sarajevo een dagje naar mostar gegaan met openbaar vervoer en vooral de treinreis was erg bijzonder, want de trein was met van die hele mooie zetels waar je op zat, alleen als je iets te veel op de leuning leunde viel die er wel af :wink:

Mostar lag toen nog deels behoorlijk in puin en ook in sarajevo is de schade van de oorlog nog zichtbaar op veel plaatsen, maar sarajevo is wel 1 van me favosteden in europa zo mooi hoe west en oost hier samen komt! en de sfeer vond ik er helemaal geweldig

in slovenie ben ik 2 jaar geleden alleen een dagje naar ljubljana geweest en toen ik klein was hebben we wat dagtripjes vanuit oostenrijk gemaakt, Bled is in slovenie ook erg mooi!

qua accomodatie kan ik je verder niet helpen, want toen met me ouders kampeerden we, en heb ik in slovenie veel campings gezien. en later verbleef ik vooral in hostels zoals in sarajevo, maar dat toeristenkantoortje had volgens mij wel prive kamers. In sarajevo was dat turisticka agencija ljubcica dat is dat kantoortje. internet adres is www.hostelljubicica.com

hmmm het lijkt erop dat de website niet meer bestaat…

Allemaal hartelijk bedankt voor de info, we gaan zeker naar Ljubljana en Bled en wat Kroatie betreft naar de Meren van Plitvic, inmiddels zijn we er al achter gekomen dat er best wel veel prive accomodaties zijn die voor naar onze begrippen gerekend voor weinig geld en kamer verhuren.
Hoeft van ons ook niet luxe te zijn, als er maar een bed is een eigen wc en een douche dan is het al goed, we gaan niet voor de luxe maar voor de ontdekking van wat ons een verschrikkelijk mooi land lijkt.
Eind julli vertrekken we, we willen via Oostenrijk naar Kroatie, dan naar Slovenie en als laatste naar Hongerije
In Hongarije komen we wel vaker dus daar kennen we de mooie plekjes e.d. al
Maar Kroatie en Slovenie zal een grote ontdekkingsreis worden.

hallo Allemaal

we zijn vorige week zondag terug gekomen van een super vakantie. In Oostenrijk zijn we naar Rauris geweest een slaperig Alpendorp waar heel toevallig net een groot dorpsfeest wert gehouden, waar we ons kostelijk vermaakt hebben, compleet met de van de tv o zo bekende mega kroesen bier. http://www.raurisertal.at/
In Slovenie zijn we naar Bistrico Bohinj gegaan, een plaatsje op ongeveer 15 min rijden van het meer van Bohinj, Bistrico was een klein lief dorpje waar we voor niet meer dan 60 euro voor twee personen binnen een uur een keurige kamer vonden, de eigenaresse was een lieve vrouw en we hebben nog een aantal zuccinis van haar gekregen om een heerlijke maaltijd mee te bereiden.
het meer van Bohinj is zo mooi en het is er veel rustiger dan in Bled, zie de link http://www.slovenietravel.nl/zomer/zomer_bohinj/actualtxt.html verder zijn we daar naar het nationale natuurpark Triglav park gegaan, heel vermoeiende klim via een hoge hoge trap naar een waterval uitgevoerd maar het was de moeite waard. PBase.com
Daarna zijn we naar Senj in kroatie gegaan, ook daar binnen een uur een apartement gevonden voor omgerekend 50 euro per nacht voor twee pers samen . in Senj vond de dag nadat we er aankwamen net het zomercarnaval plaats dat er elk jaar omstreeks de zelfde datum wordt gehouden http://www.senj.hr/German/Ereignisse.htm#f1
daar hebben we samen met de erg aardige kroaten van wie het apartement hadden gehuurd in een feesttent die nota bene ronde de fontein op het marktplein gebouwd was een gigantisch feest gevierd dat afgesloten werd met een groot vuurwerk boven de haven v/d stad. Natuurlijk zijn we naar Plivice geweest, daar heb ik eigenlijk geen woorden voor, het is wat mij betreft het mooiste onderdeel van de reis geweest , de kleuren van het water de natuur, niet te begrijpen dat dit bestaat, ben absoluut van plan daar weer naar toe te gaan.
Vandaar uit naar Hongarije, in eerste instantie naar tihany waar we binnen 30min zelfs een volledig huis tot onze beschikking hadden kosten waren belachelijk laag, ook hier niet meer betaald dan 50 euro per twee personen p/n
tihany kenden wij zelf al, het is een plaatsje waar men bewust ervoor heeft gekozen om alles zo veel mogelijk bij het oude te laten, van oorsprong een vissersdorpje aan de rand van het balaton. http://www.hongarijevakantieland.nl/tihany.htm
ik zou zeggen tegen iedereen die er wel eens aan heeft gedacht om een dergelijke reis te ondernemen, doen gewoon doen, accomodatie is geen enkel probleem geweest en er zoveel te zien en te ontdekken, we zijn eerlijk gezegd vermoeid terug gekomen maar het was het zooo waard.

Hallo,

Wij zitten er ook aan te denken om volgend jaar een rondreis te maken (richting Kroatië) in het hoogseizoen en willen ook niet van te voeren van alles boeken.
Nu vraag ik me af hoe lang jullie gereisd hebben en of het ook een aanrader is met 2 kleine kinderen (dan zijn ze 3 jaar). We gaan zeker niet voor luxe en ook de kinderen zijn al vanalles gewend w.b reizen. Ze zijn al mee gegaan met verschillende reizen en ook rondreizen gedaan door Australië ( 3 maanden ) en Ierland.

Ik hoor het graag,

groetjes Marion

Hallo Marion.

Wat leuk dat jullie ook een rondreis willen maken richting kroatie, op zich kan ik je vraag niet echt beantwoorden omdat wij natuurlijk met 4 volwassenen waren en je dan niet één maar twee apartementen /kamers boekt, of er in het hoogseizoen ook voldoende plaats is voor een gezin met twee kinderen durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik vermoed van wel gezien onze ervaringen, maar ja aan een vermoeden heb je natuurlijk niet zo veel.
Ik denk zelf dat het niet zo, n groot probleem zal zijn , we hebben nl ook een paar maal meegemaakt dat de verhuurders van de diverse apartementen elkaar gaan bellen, om te vragen of er bij één van hun nog plaats is, ook kun je in vrijwel alle plaatsen een soort verhuurkantoortje vinden waar ze meteen kunnen nakijken waar en of er plaats is, je betaald dan wel een bepaald bedrag daarvoor maar dan hoef je natuurlijk minder lang te zoeken.
wij hebben daar zelf geen gebruik van hoeven maken omdat we steeds zo snel een plek vonden.
Als je het op deze manier wilt doen , moet je er inderdaad wel van uitgaan dat de accomodaties heel basic zullen zijn, de luxe plekkken zijn so wie so al verhuurd.
We hebben wel altijd een kamer / apartement met eigen douche en wc gehad maar onze mede reisgenoten hebben ook een poosje op een kamer gezeten waar het toilet gedeeld moest worden met andere gasten.
Wij zijn in totaal 18 dagen weggeweest en eerlijk is eerlijk we hebben een super vakantie gehad.
Vorig jaar zijn we naar Lanzerote geweest super de luxe 5 sterren alles erop en eraan maar deze vakantie was veel mooier.

Hoi Misscamel,

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn:)

Jullie zijn dus 18 dagen geweest. Is dit in totaal of vanaf het moment dat jullie daar waren. En weet je ongeveer hoeveel km jullie gereden hebben??
Als ik het goed begrepen heb zijn jullie 4 x verkasd of hebben jullie in 1 land meerdere plekken/ accomodaties gehad??
Het maakt ons niet uit waar we liggen; als we maar kunnen liggen. ook delen van sanitair is geen probleem. Normaal gaan we naar een camping met een tent. We willen deze ook meenemen maar ik weet niet goed of we op camping altijd terecht kunnen. Ik lees vaak dat je beter appartementjes of hutjes kan proberen dan een camping. Maar combineren is natuurlijk ook altijd goed. De prijzen van de accomodaties ligt dus rond 50 - 60 euro voor 2 personen? Is dit dan ook voor 2 personen of is ook ( vaak) een 3de bed aanwezig?

Alvast bedankt!!
Fijn trouwens dat je zo snel reageerde!!

groetjes Marion:wereld:

Hallo Marion

Sorry voor het late beantwoorden van je mail, ben erg erg druk geweest.
In totaal hebben we ongeveer 4500 km afgelegd, maar dat is dan wel inclusief heen en terugreis en de afstanden naar de diverse trekpleisters. In totaal zijn we inderdaad 18 dagen geweest en hebben we meerdere landen bezocht, We zijn begonnen in Oostenrijk, vandaar naar Slovenie, verder naar Kroatie en als laatste Hongarije.
De trekpleisters heb ik beschreven heb in de topic terugreis, en waar de linkjes bij staan, heb je daar al op gekeken?
De kamers die we geboekt hebben waren inderdaad kamers voor twee pers zonder een extra bed.
Het waren nette kamers / apartementen met basic voorzieningen, gewoon een eenvoudige douche en toilet en een eenvoudig bed, vaak een bedbank die dus uitgeklapt werdt.
Ons ging het ook al niet om een luxe kamer, maar meer om alles wat je kunt gaan ondernemen en zien.
De kamers/apartementen waren wel allemaal aan de rand van de stad of het dorp, dit scheelt veel geld, zodra je meer richting centrum ging waren de prijzen een stuk hoger, soms zelf bijna het dubbele.
Ik heb natuurlijk geen idee wat jullie precies zoeken en wat jullie eventueel allemaal meenemen aan spullen.
Maar in de kamers waar wij zaten zou genoeg ruimte zijn geweest voor bv een kinderbedje, ik bedoel zo’n reisbedje wat je zo kunt meenemen.
Ik zal een paar foto’s toevoegen van de diverse plekken waar wij zoal geweest zijn, hoop dat je daar iets mee kunt.