Kroatie En Bosnië&herzegovina

Hallo,

ik ga deze zomer met mijn ouders meereizen naar kroatië, Istrie (camping zit in de buurt van porec).
Vorige zomer heb ik ruim 1.5 maand rondgereisd in het oostelijk deel van europa, maar het zuidelijke deel over geslagen. Nu kom ik dus door toeval in de buurt en wil ik daar gebruik van maken, ik wil het dan combineren met een bezoekje aan vrienden in Polen.

Ik ben meteen aan de zoek gegaan naar informatie en openbaar vervoer, ik houd niet zo van vakanties van te voren plannen, maar het lijkt me nu toch wel verstandig, aangezien het landen zijn die ik niet ken en ik alleen ga.
Ik ben tot de conclussie gekomen dat openbaar vervoer erg ingewikkeld is en ik heb Belgrado ook maar van mijn ‘to do’ lijstje geschrapt, omdat dit te ingewikkeld werd.

Is er op dit forum misschien iemand die ervaring heeft met rondreizen door deze landen? (En misschien iemand die een oplossing heeft voor Belgrado?)
Mijn grootste probleem was ook dat busreizen soms 10 uur duren en ik niet midden in de nacht aan wil komen in een onbekende plaats.

Mijn (voorlopige) route zal nu waarschijnlijk zo eruit zien:
Porec - Zagreb - Sarajevo - Mostar - Dubrovnik - Split - Zagreb - Pecs (Hongarije) en verder…

En natuurlijk als mensen nog tips hebben van dingen die ik zeker moet doen of moet zien, is dat natuurlijk ook altijd welkom!

Barbara

hey heey!! kmoet zeggen die reis van je klinkt geweldig…!!! ah ooit ga ik ook nog al die plaatsen bezoeken…! nou veel plezier ermee maar!!!
Greetz
Daniëlle

Hoi!

Die reisroute lijkt me wel geweldig :smiley:

Ik kan alleen wat vertellen over Zuid-Kroatie en Zuid-Bosnië.

Mostar (Bosnië) … absoluut de moeite! www.mostar.com

Dubrovnik… een heel mooi stadje! op alle vlakken heeft het veel te bieden

Split, een grotere stad dan Dubrovnik, maar minstens even interessant

en heel de kroatische kustlijn in het zuiden is enorm mooi, je gaat je ogen niet geloven! Een bezoek aan een eiland is ook de moeite waard.

Voor Bosnie moet je geen grote schrik hebben, dat land gaat er goed op vooruit. Bosnie is zelfs meer aangeraden dan Servië ofzo. Mar natuurlijk altijd voorzichtig zijn.

Verder is er sinds kort een autosnelweg van Dubrovnik>Split> Zagreb, en waarschijnlijk ook de eerste autosnelweg in Bosnië is Sarajevo > Mostar > Dubrovnik, maar over die laatste ben ik niet zeker…

grtz

hallo hallo!

voor wanneer je naar Belgrado wil, het beste is met de bus, alles in Servie gaat met de bus alleen ze zijn niet zo makkelijk op internet te vinden (behalve Eurolines dan maar dat heet daar net weer anders).
Een busmaatschappij die ik kan aanraden en die nog goedkoop is ook, is Fudeks. Ik weet niet of ik een email of website van ze heb maar heb meerdere keren met ze gereisd van Budapest naar Belgrado en weer retour. Kost je in totaal 25 euro (retour). Als je het niet kan vinden, stuur een mailtje en ik zal kijken of ik nog ergens wat info kan vinden,

Chris

ik heb door kroatie gereisd en deze zomer ga ik waarschijnlijk ook naar bosnie. de bussen zijn daar beter als de treinen.

istrie vond ik zelf erg toeristisch. maar op zich wel mooi. als je de kans heb is plitvice ook wel de moeite waard. een natuurpark met mooie watervallen.

zagreb is ook wel een leuke stad en daar heb je ook een natuurgebied medvednica. daar deed ik vrijwilligerswerk in een kindertehuis in vugrovec.
we zijn toen ook met een kabelbaan de bergen in geweest en dat was echt mooi.

deze zomer ga ik dus vrijwilligerswerk doen in bosnie. van ex vrijwilligers heb ik gehoord dat belgrado ook niet zo geweldig is. sarajevo schijnt veel mooier te zijn. en inderdaad kreeg ik tips voor dubrovnik en mostar. dat schijnt heel mooi te zijn.

Ik ben ook al een paar keer in Kroatië omdat ik daar familie heb wonen. Om eerlijk te zijn, Dubrovnik was me wat tegengevallen omdat ik er zoveel goeds van gehoord had op voorhand en er dus enorm veel van verwachtte. Op zich is de Old Town zéker de moeite, maar wel énorm toeristisch. Ik ben er meer Nederlanders tegengekomen dan lokale mensen. :wink: Waarom dit me tegengevallen was, is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik vooral op het eiland Hvar zit… en dit is zeer zeker de moeite voor de mensen die graag wat meer tussen Kroaten en Bosniërs zit dan tussen Nederlanders, Duitsers en Fransen! :smiley: De natuur is er geweldig, de mentaliteit en het weer warm en je vindt er rust en veel vissen. Afin dit eiland blijft voor mij het hoogtepunt van Kroatië tot nu toe.
Qua steden vond ik Split en Trogir het interessants.
Hopelijk zie ik de komende jaren zelf het binnenland nog wat meer… alleszins veel plezier!!

Hi Barbara, in 2011 ben ik vanuit Italie ruim 2 maanden door de Balkan gereisd met eindbestemming Istanbul. Ik heb met het openbaar vervoer gereisd in Slovenie, Kroatië, Bosnie, Kosovo, Macedonie, Albanie, Montenegro, Bulgarije en uiteindelijk dus Turkije.

Kies de bus! Treinen zijn oud en slecht, busvervoer is goed georganiseerd, ook tussen verschillende landen (bijv. Sarajevo-Dubrovnik, Skopje (macedonie)-Tirana (albanie), Tirana-Sofia (Bulgarije) etc.). Vaak zijn het redelijk luxe touringcars waarbij de chauffeur elke 2-3 uren even stopt bij een horecagelegenheid onderweg voor een drankje en wc-bezoek. 1x had ik zelfs wifi ‘aan boord’! Al met al zijn het vaak wel bustochten van 5-8 uren, al kosten die vaak nog geen 25 euro en je ziet onderweg geweldige wegen/natuur/uitzichten/stadjes/platteland. Vaak vertrekken deze ‘long distance trips’ 2 of 3x per dag, laat je goed informeren over de vertrektijden en de plaats waar de bus vertrekt (vaak busstation). De duur van de rit is nogal variabel is mijn ervaring: mij werd verteld dat het 5 uren rijden was, maar dit bleken er 7 te zijn, wat dan ook weer komt doordat het soms lang duurt om de grens over te komen met een volle bus waarbij ze van een aantal mensen de bagage willen controleren en ik als Nederlander elke keer de pineut was :wink:

Goede ervaringen met de bussen dus, wel gewoon de tijd nemen en kiezen voor een bus die 's ochtends vertrekt zodat je overdag of aan het begin van de avond aankomt in je ‘nieuwe stad’.

Vooral lekker gaan genieten, mijn balkantour was onvergetelijk en oh wat zijn die landen divers, ongerept, verrassend, avontuurlijk en interessant.

Tips: Zagreb, eiland Korcula (Kroatië), Split, Sarajevo, Budva en omgeving (Montenegro), Tirana (Albanie) en Pristina (hoofdstad van Kosovo).

@Hyde. Dank voor de info. Topicstarter is alleen in 2005 al die kant op gereisd :stuck_out_tongue: