In de zomer van 2017 wil ik alleen naar Kroatië gaan. Ik heb gelezen dat de bus het beste ov is om door Kroatië te reizen. De route die ik wil afleggen is: Zagreb, Plivice meren, Zadar en terug naar Zagreb. Op de site van buscroatie.com heb ik de routes al wel gevonden. Mijn vraag is nu eigenlijk of iemand weleens met ov in Kroatië gereisd heeft en of je tips hebt over het ov in Kroatië.
Dit zijn een paar Kroatische buswebsites (rechtsboven in kan je Engels selecteren).
In elke plaats is een centraal busstation, daar kan je gewoon aan de balie een kaartje kopen voor de bestemming die je wilt. (Busvervoer in Kroatië moet je niet zien net zoals in NL waar de bussen op een busstation gewoon lokaal zijn, nee het zijn grote busstations waar comfortabele touringcarbussen naar alle uithoeken vh land gaan, omdat heel veel mensen daar de bus pakken omdat het goedkoop is). Je kan ook bv helemaal met de bus naar NL vanuit Kroatië. Je hoeft geen plaats te boeken op het internet maar je kan dit gewoon op het busstation kopen (let wel dat de populaire routes Zagreb-Split/Zagreb-Dubrovnik/Zagreb-Rijeka wel snel vol kunnen zitten, maar als er geen plek is in de bus van bv 10.00 uur is er wel plek in de bus van bv 13.00 uur.
Updated - - -
Let er wel op dat deze touringcars dus hun route hebben. Wil je bv naar een plaatsje waar ze niet komen dan moet je vanaf het dichtstbijzijnde busstation weer verder met de gewone stadsbussen die alleen in die omgeving rijden.