Kroatië is heel goed te doen met de bus

hallo iedereen,

We hebben lang zitten dubben om een reis te maken naar Kroatie.
1 van de redenen dat we twijfels hadden is dat we geen rijbewijs hebben.
We hebben op dit forum veel berichten gelezen dat je zonder auto nergens bent ( Papaya ) . Wij hebben ervaren dat complete onzin is. Je kant je erg makkelijk verplaatsen tussen elke interessante stad in Kroatie. Een voorbeeld van Zagreb naar Dubrovnik duurde 9 uur en dat toch over een afstand van bijna 500 km. ik denk dat je met de auto er niet veel korter over doet. Dat wilde we even kwijt. Dus schroom niet een vakantie naar Kroatie zonder auto is een goed idee!

doei

Ieder mag daar natuurlijk zijn eigen mening over hebben maar met eigen voertuig heb je alle vrijheid en ben je van niets of iemand afhankelijk.Nee,mij niet gezien daar met de bus alhoewel er daar bussen in overvloed zijn.

Jackkickass,

Ben blij dat je toch in Kroatië bent geweest en wanneer Kroatië voor jou bestaat uit Zagreb en Dubrovnik dan is dat jouw visie.
Helaas bestaat Kroatië uit iets meer dan alleen Zagreb en Dubrovnik en de grote steden. Ik ben er vanuit gegaan dat toeristen dat andere deel ook graag willen zien. Zonder auto kun je dat vergeten.
Ik woon hier nu een jaartje of 6, ken de hele kust van Noord tot Zuid incl. de meeste eilanden op mijn duimpje en weet precies hoe het busschema in elkaar steekt.

Maar goed, als jij denkt dat je na 1 bezoek Kroatië de wijsheid in pacht hebt dan neem ik dat graag aan.

Ik

Beste Papaya,

Ik heb net mijn eigen post terug gelezen en daar staat niks in over dat ik de wijsheid in pacht heb.

Maar ik ben erg verheugd voor jou dat je Kroatie zo goed kent.
Jammer dat je alleen ondanks dat, niet weet dat het in ieder geval tussen deze plaatsen ( Zagreb, Split, Bol, Dubrovnik) prima met de bus te doen is. (en wat waarschijnlijk tussen andere plaatsen: Trogir, Zadar, Istrie ook prima te doen is). En dat was ook eerlijk gezegd mijn punt, aangezien jij in een bericht vertelde dat je nergens bent zonder een auto.

Tenslotte gaan de meeste vakantiegangers ook niet elk plekje in Kroatie bezoeken in, wat zal het zijn, 1/2 weken vakantietijd? Lijkt mij niet helemaal realistisch. Dus hiervoor hoef ik niet elk plekje in Kroatie te kennen om de informatie te geven, dat het zeker wel prima te doen is.

Dus ik denk dat mijn informatie nuttiger is voor mensen, dan jouw informatie over dat je sowieso totaal nergens bent zonder auto. Dan ben je toch een paar interessante bestemmingen misgelopen. Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen. Alleen het formuleren van zinnen gaat je nog niet zo goed af. Maar dat terzijde, hartstikke bedankt voor de informatie die wij eventueel wel konden gebruiken.

Groetjes van mij

Beste Jackkickass,

Ik ben blij dat je zo enthusiast bent en dat je wellicht nog een keer hier terug wilt komen. Hetgeen je helaas vergeet is dat Kroatië niet echt bekend is door steden als Zagreb, Split etc. Dubrovnik is natuurlijk een uitzondering, kun je prima doen wanneer ze je in het centrum dumpen.

Echter, de plekjes waardoor Kroatië juist zo mooi is, zul je met de bus nooit zien. De bus dropt je bij het busstation en daarna is het een kwestie van zoek het maar uit. Je kunt dan inderdaad jezelf beperken tot het centrum en natuurlijk is dat wel aardig om te zien, maar echt veel verder dan het centrum zul je niet komen. Tenzij je natuurlijk weer een fiets of een bromfiets gaat huren.
Blijf je lopen dan is, voor een eerste bezoek, de grote steden natuurlijk wel aardig. Maar om dan te zeggen dat je Kroatië hebt gezien is hetzelfde wanneer Amerikanen beweren dat ze na 4 uur Amsterdam heel Nederland hebben gezien.
En nee, ik heb het niet over de afgelegen plekjes, want ik snap ook wel dat ik op plekken kom waar je zelfs een toerist niet al te snel zult aantreffen.
Waar ik echter in de ochtend Trogir aandoe, dan doorrij naar Primosten voor lunch en uiteindelijk 's middags naar Krka watervallen bezoek, zit jij nog steeds vast in Trogir. Het kost je wellicht een dag of 3 om deze bestemmingen te bekijken en geloof me, ik praat nu over hele normale, drukke, toeristische plekjes.

Wil je naar de eilanden dan wordt het nog leuker. Korcula stad kun je met de boot bereiken, maar…die boot komt niet in de stad aan, doch een uur lopen van de stad (heuveltje op heuveltje af). De bus rijdt op vaste tijden, welke niet direct overeenkomen met de veerpont (er komen simpelweg teveel ponten aan). Dan kun je Korcula stad uiteindelijk bekijken, maar het dorpje erachter kun je weer vergeten. Het meest bezochte strand van Korcula ? Zelfde laken een pak, niet voor jou.
Diverse schitterende baaien aan de West zijde van het eiland ?
Vergeet ze maar, je zult ze niet zien.
Met de bus naar Vela Luka ?
Prima te doen, maar het nationaal park links en rechts van Vela Luka ? Helaas, zul je een fiets of brommer voor moeten huren en dan hoop ik dat je goed bent in het nemen van colletjes van de 3e categorie.

Kortom, ja je kunt gezellig met de bus de grote steden afgaan, daar in het centrum te blijven en dan ben je inderdaad in Kroatië geweest. Maar…om het echte Kroatië te zien heb je echt een auto nodig.
En kost dat dan zoveel extra ?

Niet echt. De appartementen/hotels rondom het centrum zijn duurder dan die erbuiten (is wettelijk zo vastgelegd), kan soms wel 20 - 30 euro per nacht schelen. Een fiets huren kost je ook al snel 10 euro voor een dag, dus wanneer je alle kosten bij elkaar op gaat tellen dan zul je aangenaam verrast zijn wanneer blijkt dat je voor het geld van al die fietsen, duurdere appartementen etc gewoon ook een auto had kunnen huren.
En met die auto kun je dan gaan en staan waar je wilt.

Mocht je het ooit nog een keer willen doen dan zal ik je wat plekjes doorgeven, waar ook nog zeer veel toeristen komen, waardoor je wellicht begrijpt wat ik (en anderen) bedoelen wanneer ze schrijven: ‘Kroatië zonder auto ? Niet doen’.

1 like