Alleen door Kroatie juli 2012

Hallo allemaal,

Deze zomer doe ik een interrail en ook Kroatie staat op het lijstje… Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met treinreizen of eventueel busreizen door Kroatie. Ikzelf had bedacht dat ik na een paar dagen Zagreb richting de kust ga… naar bijvoorbeeld Zadar/Split en uiteindelijk een veerboot neem naar Italie. Heeft iemand tips voor een goede route door Kroatie met openbaar vervoer?

Daarnaast reis ik alleen (meid, 20 jr) en ben ik nog nooit in Kroatie geweest. Zijn er plaatsen die ik beter kan mijden?

Ik heb in 2010 een 20-daagse rondreis gemaakt door Kroatie. Voor een groot deel ben ik langs de kust getrokken. Start in Dubrovnik, even de grens over naar Mostar, daarna Split, Trogir, Sibenik, Zadar, Plitvice, Rijeka, Krk, Cres, terug naar Rijaka, vandaar richting Pula, Rovinj en Porec.
Vanuit Porec ben ik met Venezialines richting Venetie gevaren (www.venezialines.com), uurroosters vind je er niet meer terug, maar ik vermoed als je hen een mailke stuurt dat er wel respons zal volgen.
Tussen de grote steden is er wel een redelijk goeie busverbinding, het is relatief comfortabel reizen, enig nadeel is dat je soms wel enkele uurtjes op de bus doorbrengt. Vandaar dat ik ook een stuk zelf met een huurwagen heb gedaan. Voor de verbindingen zelf kan je volgende site gebruiken http://www.autotrans.hr/index.php?c=timetable
De trein heb ik niet genomen, dus daar kan ik je niet over inlichten.
Qua veiligheid heb ik op geen enkel moment een onveilig gevoel gehad, denk als je gewoon je gezond verstand gebruikt dat je al een aardig eind op weg bent.

Voor de rest heb ik alleen maar lof over Kroatië!!! Zeker een aanrader!!!

Hopelijk ben je iets met bovenstaande.

Groetjes
Ludovic