Bernsol,
Ik begrijp dat jullie willen gaan backpacken, maar helaas moet ik je meedelen dat Kroatie niet echt een backpack land is.
Kroatie is meer het land van de campings, appartementen en …auto’s.
Zonder auto kun je wel reizen, met de bus, maar dan heb je inderdaad die 2 weken extra wel nodig, je verliest vele dagen aan het reizen. Om een idee te geven: wil je met de bus van Dubrovnik naar Split dan kost je dat, effectief, een hele dag. Split - Zadar kost je ook een groot deel van de dag oftewel schrijf die ook maar af.
En dat terwijl je het met de auto in een paar uur zou kunnen doen. Maar dat is een keuze welke je moet maken.
Wil je het busreizen een beetje omzeilen dan zou je met de boot kunnen reizen, doch dan wordt je reisroute een beetje anders. Van Dubrovnik (als je daar begint) zou je naar Korcula stad kunnen reizen, dan door naar Hvar stad, vervolgens Split en tja, dan wordt het daar toch wat met de bus knoeien.
Istrie is leuk, maar is meer massa toerisme en zonder vervoer kost het je ongelofelijk veel tijd om ergens te komen. Bussen rijden er, maar trek er maar even wat tijd voor uit.
De dorpjes in Istrie liggen redelijk ver uit elkaar en met de bus ben je al snel een paar uur kwijt om er te komen. Vervolgens kom je er aan en heb je bv Rovinj in een paar uur van achter tot voren helemaal gezien. Wil je dan naar het strand dan heb je pech, want om bij de betere stranden te komen heb je weer een auto nodig.
Wil je feesten dan moet je echt naar Novalja op Pag, Zrce beach. Tussen 15 Juli en 15 Augustus is het daar 24 uur per dag feest, kan het je echt aanraden. Na een paar dagen ben je kapot en wil je vanzelf verder. Er gaan bussen vanuit Rijeka en Zadar naar Novalja, Pag.
Al met al is het reizen met de boot, naast rijden met de auto, misschien nog wel de meest simpele oplossing. Dan kun je alle eilanden af en kom je ook in de grote steden (Pula, Rijeka, Zadar, Split en Dubrovnik).
Maar…als ik heel eerlijk moet zijn kun je beter een auto huren, hoeft geen dure te zijn, er bestaan ook autoverhuurders voor zgn. ‘rent a wreck’ en daarmee kom je ook heel het land door.
V.w.b. het onderdak moet je even rekening houden met het feit dat men in de zomer minimaal 3 dagen in een appt moet bljiven, anders mogen ze je 30 % meer berekenen.
In Augustus kan het druk zijn en dan kan het wel eens behoorlijk lang zoeken naar een kamer of appt zijn. Jeugdherbergen kun je wel vergeten, dan mag je vanaf het busstation weer een taxi nemen en door gaan zoeken en…om heel eerlijk te zijn, ik zou niet weten waar je er eentje kunt vinden in Istrie.
Kortom, gewoon op zoek naar een appartement, daar een weekje blijven en vanuit daar tripjes maken naar de plekken welke je wilt zien.
Zelfs met een auto kun je met gemak een maand doorbrengen in Kroatie, sterker nog, 2 maanden zou ook geen probleem zijn.