Rondreis Istrie, Dalmatie

Hoi!

Wij willen deze zomer (bouwvak begin aug) met de auto naar kroatie rijden.
De bedoeling is om een rondreis te maken van ong 12 dagen. Waarvan te beginnen in Porec van daaruit naar plitvice meren, en dan richting dalmatie, zadar. Ik heb van horen zeggen dat dit de leukere plaatsen zijn.
(zijn op zoek naar plekken aan zee, wel toeristisch/centrum in buurt, maar wel mooie natuur.)
Paar vraagjes:

-Is het haalbaar en de moeite om 12 dagen deze plekken af te rijden. ??
Denk dan aan dag of 4 porec, dan dag of 2 plitivice meren, en dna 4 dagen Zadar…Hoe lang rijd je ong van plek naar plek?

-Zijn dit idd de leukere plaatsen, of raden jullie mij andere plekken aan die voldoen aan voorgenoemde eisen?

-Wat zijn leuke hotels/apparemtenten/campings in de plaatsen? Liefste met zwembad erbij.

Dit is de eerste keer dat we zelf met de auto gaan. Dus hebben jullie nog andere tips waar we aan moeten denken…

Ik hoor heel graag reacties terug!! Alvast super bedankt!

Iris,

Je zult je eerst af moeten vragen wat je precies wilt…massa toerisme of iets rustiger.

Istria is, heel eenvoudig gesteld, massa toerisme en daar moet je echt van houden anders zit je er volledig verkeerd. Augustus is de maand dat de Italianen komen en die komen dus ook het eerste weekend van Augustus om dan zo rond de 20e weer te vertrekken.
Nu kan het dit jaar met de crisis wel eens compleet anders gaan, maar dat is het betere glazen bol werk en die heeft niemand.

Wil je rond die tijd echt in een hotel met zwembad zitten dan zul je moeten reserveren, doch de meeste hotels verhuren dan alleen zaterdag tot zaterdag.
Appartementen zijn er wel voldoende en wanneer je niet direct aan zee hoeft te zitten dan zul je ook in het hoogseizoen genoeg plek vinden. Hou er echter rekening mee dat je, bij een verblijf van 3 dagen of minder, wel 30 % extra moet betalen en dan lopen de kosten van huisvesting snel op.

Even in 12 dagen Istria - Plitvice - Dalmatië doen is natuurlijk mogelijk, maar je zult wel geruime tijd in de auto door gaan brengen en of dat nu zo fijn is bij de hoge temperaturen weet ik niet. Porec - Plitvice kost je ongeveer 4 uur en Plitvice naar Split zal rond de 3 tot 4 uur zijn. Neem aan dat je niet om 6 uur in de auto stapt oftewel het kost je een dag van je vakantie. Deze route is dan ook via de snelweg, ga je via de kustweg dan doe je er nog langer over, maar de kustweg is wel de moeite waard.

Vele toeristen vinden Porec en Rovinj ‘zo mooi’, doch ik kan je meedelen dat Kroatië echt mooiere dorpjes te bieden heeft…die zijn echter niet bekend bij de grote meute die nooit Istria uitkomen.
Zonder te overdrijven, Porec heb je in 1 a 2 uur gezien, Rovinj idem dito en de gebouwen mogen dan wel oud zijn, je waant je in China of Albanië, er is weinig authentieks te vinden. De restaurants draaien op massa productie oftewel kwaliteit ver te zoeken.
Klinkt negatief, maar ik denk dat ik enigzins weet waar ik het over heb…ik woon nu een paar jaar in Istria en ik ken heel de kust van Kroatië zo ongeveer op mijn duimpje.
Wil je dan toch echt in Istria zitten dan zou je ook wat meer land inwaarts kunnen gaan zitten. Zit je in het midden dan is alles in ongeveer een uur te berijden.
In Tinjan, op de weg Pazin - Porec, ligt een hotel/restaurant http://www.konoba-didi.hr op een werkelijk schitterende locatie. Op een heuvel ligt daar een paar honderd jaar oud gebouw met prachtig terras en tuin (met zwembad) waar je uitzicht hebt over het droge deel van Limski Fjord. De prijs valt heel erg mee (normaal rond de 15 tot 20 euro per persoon), het is er rustig, eten is goed en je bent in 20 minuten in Porec of Rovinj, maar je zit ook slechts 25 minuten van Motovun, 40 minuten van Pula en Pazin ligt op 5 minuten. Kan het van harte aanbevelen. Eigenaar spreekt een beetje Engels.

Wil je wat minder drukte dan zou ik eerst naar Plitvice rijden (hoewel het daar natuurlijk in augustus ook zeer druk is) en van daaruit meteen doorrijden naar het zuiden. De strook Zadar - Trogir is, in mijn ogen, mooier dan Istria en kent vele kleine dorpjes waar het lang zo druk niet is, doch die meer te bieden hebben dan Porec of Rovinj. Doch ook daar kom je in de meest drukke periode van het jaar, reserveren is dan welhaast noodzakelijk.
Er zijn genoeg kleine plekjes aan het water te vinden, zitten ook nog wat Nederlanders die daar werken, wellicht een idee om het als uitvals basis te nemen. Kijk eens op www.bougainville.nl (en nee, dat ben ik niet, ken hen toevallig), ze kennen genoeg plekjes in de buurt.
Vanuit Biograd kun je naar Zadar, Murter, Vodice, Krka watervallen, eiland Pasman, Kornati eilanden, Trogir, Primosten, Rocogniza, eiland Pag (bekend van zowel de kaas als het nieuwe Ibiza, strand Zrce nabij Novalja).

Mijn eigen favoriete plekjes liggen dan ook in het zuiden en op de eilanden. Cres-Losinj (twee eilanden) is werkelijk schitterend, nog redelijk rustig met alle mogelijkheden. Wil je overdag je eigen privé strand dan kan dat en 's avonds zit je dan in Mali Losinj waar het weer iets drukker is. Valun (zoek maar eens op Google) is iets heel speciaals en je kunt bij Veli Losinj nog mee met een boot om dolfijnen te gaan bekijken.

Korcula is helemaal het einde, schitterend eiland, adem benemend uitzicht wanneer je bij Korcula stad zou zitten. Wie daar ooit is geweest begrijpt meteen waarom je niet in Istria moet zijn.
Hou je van wat geschiedenis dan ga je naar het eiland Vis (waar het hoofdkwartier van Tito ooit stond). De Kornati eilanden zijn de moeite waard, maar ga nimmer met zo’n toeristenboot mee, probeer wat kleiners te regelen en je zult iets heel moois te zien krijgen.
Hvar kun je gewoon laten voor wat het is, bestaan mooie verhalen over, maar ook daar komen de verhalen van degenen die eigenlijk de andere eilanden niet kennen. Degenen die de andere eilanden wel kennen zul je nooit op Hvar vinden.

Dubrovnik is eigenlijk een ‘must see’, maar ook daar zitten jullie in de verkeerde periode. Het is dan veel te warm en veel te druk, in de stad is weinig wind en daar lopen met 35 graden en afgeladen vol met toeristen is ronduit afzien. Beter om daar ooit in het voor- of najaar naar toe te vliegen voor een paar dagen.

hoi!

Wat fijn dat je met ons mee wil denken! Bedankt voor je tips…

Dus jouw aanrader zou zijn om eerst naar plitvic te rijden, daar wil ik niet lang blijven, maar twee dagen of zo, om alle moois te bekijken, om vervolgens naar een andere plek te gaan. In de plek die ik zoek, wil ik mooie stranden, mooie natuur, maar wel wat mooie stadjes in de buurt, waar we wat kunnen winkelen, eten etc.
Als we als centrale plek Biograd zouden nemen? Voldoet dat dan aan wat hierboven staat? Of zou je een andere plek nemen. Dat we daar een hotelletje of camping pakken en dan de andere plekken met de auto bezoeken, of die eilandjes met een bootje…
of zou je een van de eilandjes als centrale plek pakken?

Biograd is natuurlijk wel ver rijden vanuit NL of niet? Maar dat maakt opzich niet zoveel uit, we pakken onderweg toch een hotelletje waarschijnlijk!
Bedankt weer!

Biograd is niet eens zoveel verder, vanaf Plitvice zal het waarschijnlijk nog korter zijn naar Biograd dan naar Porec.

Om heel eerlijk te zijn zou ik niet in het stadje Biograd zelf gaan zitten, maar net er iets buiten. Ik weet dat de duikschool (bougainville) aan het water ligt en hij vertelde mij dat ze ook appartementen verhuren, maar dat zou je moeten nachecken. Even mailen en je weet het.
Ik neem wel aan dat hij de perfecte plekjes in die streek kent en dus wel een tip kan geven waar je een huis/appartement aan zee kunt vinden.
Zelf ken ik er eentje vlak boven Biograd, maar kan je haast garanderen dat die al vol zitten begin augustus.

Zandstranden zoals in Spanje, Italië etc kun je hier overigens vergeten, kennen we niet, het zijn allemaal rotsen of rots platen. Daardoor is echter wel het water kraakhelder en dat is natuurlijk zeer aangenaam.
Het gevolg is dus dat iedereen gewoon ergens een plekje zoekt en er gewoon gaat liggen, geen entree of wat dan ook, simpel auto neerzetten en het water in, makkelijker kan niet.

Er is genoeg te zien in die omgeving, zoek maar eens op google naar Krka watervallen, het eiland Murter, de dorpjes Sukosan, Zadar, Primosten, Rocogniza, Trogir, het eiland Pasman met dorpje Tkon plus natuurlijk de Kornati eilanden. Ook voor Zadar ligt nog een leuk klein eilandje voor de kust.

2 dagen Plitvice met aansluitend de streek Zadar/Trogir zal je zeker niet betreuren…tenzij je natuurlijk van meer drukte houdt.

Zou je echter nog naar Venetië willen dan moet je uiteraard wel in Istria gaan zitten of je moet de boot van Split naar Ancona nemen en dan vanuit daar naar Venetië rijden.

nee, we willen niet meer naar italie…
Welk plekje zou je dan aanraden net buiten biograd? Ik ben namelijk aan het kijken voor een hotel/camping…

Bedankt!

Je kunt eens bellen met Apartmani Milan en die zitten net boven Biograd in Sveti Petar.
Je kunt ze bereiken via (ze spreken een paar woorden Duits)
00-385-(0)23-391 190
of
00-385-(0)23-383 110
of fax:
00-385-(0)23-383 112

Ze hebben ook nog e-mail, maar volgens mij lezen ze die nooit:
milan.jurisic@zd.hinet.hr

Ik heb wel foto’s van die plek, heb er ooit een caravan opgehaald en ben er toen blijven slapen. Later nog een paar keer terug gegaan, ook met hond, was geen probleem. Wanneer je kamer uitzicht op zee heeft dan heb je een schitterend uitzicht over het water en het eiland Pasman.

Er is een kleine camping en ze hebben iets van 6 appartementen. Het is niets speciaals, geen overdreven luxe, maar het ligt aan zee en de kustweg loopt ruim achter hun terrein heen oftewel je hoort het verkeer absoluut niet.
Ze hebben er een BBQ, mag je ook gebruiken en je bent in een wip in Biograd (10 min) of 20 min naar Zadar.

Wil je in een hotel dan zou je in Sukosan, recht tegenover de ingang van Marina Sukosan, terecht kunnen bij Hotel Joso.
Bellen via 00-385-(0)23-394 900
Fax via: 00-385-(0)23-393 983
of e-mail: motel.joso@zd.t-com.hr

Ik heb ook hier geslapen, mooie kamers, met airco, televisie, nette badkamers, een restaurant waar je zo ongeveer de hele dag kunt eten en drinken, plus je kunt wandelen naar het strand van Marina Sukosan, pracht plek met een prima restaurant. De prijs valt ook mee, vorig jaar in Juli betaalde ik 300 Kuna voor 1 nacht (ong. 40 euro).
Voordeel is dat het niet echt zo’n toeristen hotel is, iets van 40 kamers of zo en meestal zijn ze op vrijdag en zaterdag wel volgeboekt. Dan komen alle charterboten terug en niet iedereen rijdt meteen weg of komt aan op zaterdag.
In Sukosan zelf, op loop afstand van het hotel, ligt dan ook nog 1 van de beste restaurants van Kroatië. Reserveren is echter wel een ‘must’, maar wel de moeite waard (moet er wel bij zeggen dat ik er alleen off-season heb gegeten, weet dus niet hoe het in het hoogseizoen is).