Wat is een aanrader in Kroatie?

We willen met zn tweeen in augustus naar Kroatie. Ons voorkeur gaat uit naar natuur, eilanden, watervallen, witte stranden, mooie groen-blauwe zee.
En welk hotel raden jullie aan. Het hoeft niet super de luxe. Als we maar een redelijke bed en douche-toilet hebben en het niet al te duur is. Het liefst wel dicht bij een strand gelegen.

Verder denken we aan een vakantie van ongeveer een weel a 10 dagen.

Grts Cina

Witte stranden ??

Sorry, die hebben we hier niet.

De eerste twee weken van augustus kan het hier behoorlijk druk zijn en kan het lastig zijn om wat te vinden.
Aangezien jullie op zoek zijn naar watervallen, natuur, eilanden etc kan ik alleen maar zeggen dat je door moet rijden naar het zuiden. Ter hoogte van Sibenik kun je de Krka watervallen vinden. Zal enorm druk zijn rond die tijd, maar is wel leuk om te zien.

De eilanden zijn perfect, een boot zou het mooiste vervoermiddel zijn, maar je kunt ook met de veerpont.
Hvar zou ik links laten liggen, teveel een Hype en op zich niets speciaals. Vis is een minder toeristisch eiland, maar wel mooi.
Korcula is werkelijk prachtig, een absolute aanrader. Wie op zoek is naar de ‘million dollar view’ moet echt in een appartement bij Korcula stad gaan zitten met uitzicht op Peljesac. Zelden zoiets moois gezien !
Brac kent dan het meest beroemde strand van Kroatië (zoek maar even op Google) en je kunt er goed windsurfen en duiken.
De strook Trogir - Zadar kent vele kleine dorpjes, welke ook in augustus niet echt uitpuilen, maar wel gezellig zijn.
De eilanden Cres-Losinj is ook niet al te druk, heeft genoeg te bieden op het gebied van natuur (kunt zelfs dolfijnen in zee gaan bekijken).

Kom je na grofweg 20 augustus dan heb je overal zo ongeveer het rijk voor je alleen en liggen de prijzen ook beduidend lager.

Een hotel kan, maar is niet nodig. Veel toeristen huren een apartement bij de lokale bevolking. Je kunt reserveren, maar je kunt ook gewoon een dorp inrijden en uitkijken naar een Turist agencija.
Andere methode is gewoon langs de kant van de weg kijken, er staan genoeg mensen met kartonnen bordjes ‘apartmani’ en dan kun je ter plekke onderhandelen over de prijs.

Heb je zin om ver te rijden dan is Dubrovnik een absolute aanrader.

Dubrovnik is zeer zeker een aanrader, maar schijnt in de zomermaanden behoorlijk vol te zitten. Vooraf reserveren is dus echt wel verstandig.

De historische binnenstad van Dubrovnik is klein en compact en binnen een paar dagen (te voet) te verkennen. Vergeet vooral ook niet een wandeling te maken over de historische stadsmuren, en allerlei smaken ijs uit te proberen :vak02: Rondom de oude stad zijn veel strandjes waar je heerlijk kan zwemmen, ook kun je kayakken op zee.

Vanuit Dubrovnik kun je prachtige trips maken naar eilanden in de omgeving, als Lokrum en wellicht zelfs Korcula. Je kan er voor kiezen ditr georganiseerd te doen, maar zelfstandig met de ferry is zeker ook een optie - al gaat dit langzamer.

Ver weg vanuit Dubrovnik, maar wel erg mooi zijn de Plitvic watervallen.

Plitvice is zeker een aanrader. Schitterend NP met meren, watervallen.
Istrie is leuk voor zonvakantie. Porec is vrij toeristisch maar wel leuk
Novigrad is aardig “middeleeuws” stadje.

Even slovenie in naar grotten van Postonja is ook de moeite waard.

Zie http://kroatie-travel.goedbegin.nl

Novigrad is een ‘middeleeuws stadje’ ?

Over welk Novigrad heb je het precies ? Er zijn er meerdere en die in Istrië is zeer zeker niet ‘middeleeuws’.
Toch niet in de war met Groznjan of Motovun ? Dat zijn namelijk wel wat oudere dorpjes en er rijden nagenoeg geen auto’s rond.

De watervallen van Plitvice zijn inderdaad mooi, maar het is zeker begin augustus, met de stroom mensen mee schuifelen…
Desondanks wel de moeite van een bezoekje waard!

En wij vinden Hvar (het eiland) wel een aanrader, t is maar net waar je naar op zoek bent. We beginnen onze vakantie elk jaar in Zadar, enkele dagen. Daarna gaan we met de boot over naar Sucuraj op het eiland Hvar, dat is aan de minder bekende kant van het eiland. Er is daar niet bijzonder veel te zien of te doen, maar het is wel een mooi en rustig klein plaatsje. Dan na een dag of 4 door naar de andere kant van het eiland, een (voor ons) hele mooie rit, met prachtige uitzichten, maar niet aan te raden voor onzekere chauffeurs. Naar Stari Grad of Jelsa of een kleiner plaatsje daar in de buurt. The place to be is natuurlijk hoofdstad Hvar, maar dat trekt ons nou weer niet, het was leuk om het een keer te zien, maar daar blijft het bij. Daarna gaan we naar Dubrovnik. Daar blijven we niet te lang, dat is ons al te druk…

Maar nou ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar Korcula! Klopt het dat je met de boot van Hvar naar Sucuraj kan?

Wij gaan normaal altijd zonder te boeken, en vinden we in of rond Dubrovnik niks, gaan we op de camping. Maar dit jaar komen mijn ouders ook een weekje naar Stari Grad, met het vliegtuig, >>> (landen op Split, taxi naar de haven en met de Ferry naar Stari Grad, ideaal) dus wilde ik daar toch wel wat boeken, maar het blijkt megadruk te zijn dit jaar en bijna alles is volgeboekt! In een mail schreef iemand uit Stari Grad: “everyone is going to Croatia this jear”…
Hmmmm…
Dus als iemand nog wat weet in Stari Grad?? 2 appartementen voor 2 personen, beetje betaalbaar en in de buurt van het centrum, met balkon of terras. Hoeft niet perse bij elkaar.

Smirre,

Wanneer je nog nooit op Korcula bent geweest en Hvar al het einde vindt dat staat je een hele prettige verrassing te wachten.
Vanuit Drvenik kun je met de boot naar Korcula stad, duurt ongeveer 2 uur en het is een zeer speciale tocht. Je zult er wel achter komen waarom ! Zorg wel dat je een goede camera bij je hebt, met volle batterijen.

Ik ken Hvar door en door, maar toen we eenmaal op Korcula kwamen hadden we zoiets van ‘waarom hebben we dit niet eerder gevonden’.

En zo zijn er overigens wel meer eilanden waar je dat kunt hebben.

Euhh, ik bedoelde natuurlijk niet een boot van Hvar naar Sucuraj, maar van Hvar naar Korcula…:redface:.

Oké, we hebben besloten om niet naar Stari Grad te gaan, maar naar Korcula en ik kan dan dus beter vanaf Sucuraj terug naar Drvenik en dan naar Korcula. Bedankt voor de tip!

We wilden in eerste instantie naar Stari Grad omdat mijn ouders van daaruit met de boot terug konden naar Split, die vliegen dan terug.
Maar ik had al ontdekt dat vanuit Korcula ook een boot naar Split vaart, en wij kunnen dan met de auto op de boot naar Orebic en dan naar Dubrovnik. Weet jij Papaya of die route en beetje te doen is? Of kunnen we beter rechtstreeks met de boot naar Dubrovnik? (In principe zitten wij liever een paar uur in de auto op een mooie kustweg dan 4 uur op die boot…)

En Papaya, je hebt ergens anders een tip staan voor een leuke plek midden in Istrië, weet jij ongeveer wat daarvan de kosten zijn? Ik kan het niet terugvinden op de site. Ziet er wel top uit! En denk je dat we daar 1 of 2 nachten terecht kunnen zonder te reserveren???

Super handig wel, zo’n ‘inside informant’…!:biggrin:

De route over Peljesac naar Dubrovnik ken ik niet, maar er zijn meerdere mensen die de route zo rijden, dus neem aan dat het mogelijk is.

Er gaat vanuit Korcula stad wel een draagvleugelboot naar Dubrovnik en zo kun je op 1 dag dus makkelijk op en neer. Scheelt ook weer in het zoeken van onderdak en een parkeerplaats aldaar en geloof me, in de hitte heb je echt geen zin om 2 dagen door Dubrovnik te gaan slenteren, is niet te harden.

De kustweg naar Dubrovnik is niet zo heel speciaal, loopt zelfs voor een groot deel landinwaarts waardoor je dus weinig kust zult zien. Denk dat de weg voornamelijk druk zal zijn.

In Istrië kun je voor 2 dagen beter een hotel nemen en dan kun je het beste even kijken op http://www.konoba-didi.hr/Glavna.htm. Het ligt in het dorpje Tinjan, ongeveer 20 km van Porec, maar op een pracht van een plek. Er is een zwembad, je kijkt uit over het droge deel van Limski Fjord, eten is prima, bediening zeer vriendelijk en een schitterend terras. Kan het van harte aanbevelen. Vorig jaar vroegen ze 100 Kuna per nacht per persoon, geen idee wat het nu zal zijn.

Wil je langer blijven dan zou je kunnen kijken op www.satus.hr en dan zoeken bij de villa’s naar stancija zavod.

De andere plek, welke zelfs al een keer in het blad Seasons is beschreven, is helaas deze zomer al geheel volgeboekt.

Wat moeten we gezien hebben in Dubrovnik met 2 kinderen (9/11j) op een dag? Te voet, of scooter huren. Leuke aparte straatjes, bijzondere winkeltjes, mooie gebouwen, lekkere Griekse hapjes, andere bijzonderheden. Tour bestellen bij een aanbieder aldaar te plaatse? Wat moeten we niet missen daar in die ene dag??
:zon02:

Ik zou helemaal niks boeken, en gewoon lekker een dag door het stadje slenteren. Er zijn volop kleine straatjes, en zat winkeltjes waar vanalles te doen is. Een wandeling over de stadsmuur is leuk. In de oude haven kun je eten, maar persoonlijk vind ik de restaurantjes achter het centrale plein beterl, gezelliger (=kleinschaliger) en goedkoper. De beste ijsjes vind je vlak bij de stadspoort bij de bushalte.

Dank je. Zijn er verder geen bezienswaardigheden dan de muur waar we heen zouden moeten? Zijn er bijzonderheden die echt Kroatisch zijn, koekjes/brood/eten?

Al die leuke eettentjes kom je vanzelf tegen als je door het stadje wandelt! Bij Dubrovnik denk ik aan ijsjes en aan seafood, en dat is er echt volop te krijgen. Ook denk ik asn gezellige terrrasjes en een mediterane sfeer, en dat is er volop in het oude centrum.

De gebouwen zijn prachtig opgeknapt na de oorlog, de autovrije binnenstad heeft straten van marmer. De binnenstad is gewoon een groot monument!

Wil je perse meer, dan kun je trips boeken bij informatiebalies welke te vinden zijn in de oude haven, en bij de stadspoort bij de bus aan de anderen kant van de stad. Maar deze bieden met name excursies aan naar de eilanden rondom Dubrovnik, en aangezien je maar een dag hebt zou ik daar niet voor kiezen. Ze hebben vast ook kaarten met wandelroutes, wellicht heb je daar wat aan. Ik zou er echter voor kiezen om in NL gewoon een reisgids met een plattegrond te kopen.

Dubrovnik is zeker de moeite, tip om te logeren, NIET IN EEN HOTEL, zoek in het hoger gelegen gedeelte een kamer om te huren bij mensen thuis, meestal in een aparte vleugel van een gebouw, daarvoor betaal je niet meer dan 40 euro per nacht per kamer. Wij deden dit in juli en het was geen enkel probleem om overnachting te vinden. Zeker het natuurpark krka bezoeken! de ingang is prijzig maar het loont de moeite voor een namiddag! zalig zwemmen aan de watervallen!!!

Dit jaar ben ik weer voor het eerst sinds jaren naar Kroatië geweest met de auto en net zoals voorheen zonder ook maar iets te boeken in het hoogseizoen, maar bij elk hotel waar wij even stopten hadden ze nog voldoende plaats (Porec etc.).

Er is altijd wel plaats te vinden als je een beetje rondrijdt, alleen als je echt op een specifieke locatie of hotel wilt zitten is van te voren boeken aan te raden.

Wat ook een heel mooi plaatsje is onderweg vanuit Oostenrijk naar de kust of op de terugweg is het bergdorp Bled!

Als je een leuk appartement met zwembad zoekt wat rustig en landelijk ligt, maar wel centraal en dichtbij leuke toeristische plaatsen en zee kijk dan eens bij Casa Luconi (www.luconi.nl). Het ligt in Istrië tussen Novigrad en Umag.:vak02:

:was:Ik heb zelf een hele aangename spa trip gemaakt rond Zagreb en langs de oude kuuroorden in het noorden en een leuke wellness trip langs de Adriatische kust van Opatija tot Dubrovnik. Ik heb er twee artikelen over geschreven die je kunt inzien via de link hieronder.

Veel plezier, Arjan Mulder