Welke plaats in Kroatie

Hallo!

Komende zomer (juli) wil ik misschien met m’n vriend naar Kroatie. Ik ben er nog nooit geweest, maar na al die enthousiaste posts hier op het forum gelezen te hebben ben ik erg nieuwsgierig!
Alleen… welke plaats moeten we kiezen als uitvalsbasis?
Ik ben op zoek naar een gezellig stadje (niet al te costa-del-sol-druk, maar wel gezellig en met voldoende restaurantjes/terrasjes). Verder zou ik het leuk vinden als er mooie stranden zijn met mooie kust en wil ik graag steden als Split en Dubrovnik bezoeken, en bijv een mooi eiland. Mooie natuur in de buurt is een plus.
Ik zat te denken aan Makarska, is dat een leuke stad? Is het een beetje pittoresk met gezellige straatjes, of meer een 13-in-dozijn badplaats met grote hotelflats aan de boulevard?
Heeft iemand een andere tip voor een leuke stad? Handig om erbij te vermelden is dat we afhankelijk zijn van openbaar vervoer.

Ben erg benieuwd :dag:

Hi Adnil,

Ik ben de afgelopen jaren vaak in Novigrad geweest! Prachtig deel van Kroatie en ook een prettige uitvalsbasis om het noorden van Kroatie te bezoeken. Misschien zelfs ook Trieste of Pula. Ik denk dat je daar helemaal goed zit, het ligt prachtig aan de kust en is niet te toeristisch. Men kan daar heerlijk door de stad lopen en terrasjes pakken (precies wat je zoekt).

Ik huur daar elk jaar een vakantiehuis voor mijzelf en mijn jonge kids, die vinden het daar ook heerlijk.
Kijk anders voor een vakantiehuis aan zee om een keuze te maken.
Als het niet in Novigrad is, kan je altijd nog naar andere leuke plekken!

Veel plezier met je reis en geniet van het mooie land!

Makarska is eigenlijk maar 1 straat en daar gaat al het verkeer doorheen. Wij waren in ieder geval snel klaar
Alternatieven zijn er voldoende. In de buurt van Split kun je denken aan Trogir (wel druk, maar geen Costa. Dat heb je zowiezo niet ten zuiden van Istrie). In de buurt van Dubrovnik zou je aan Ston kunnen denken (hoewel flink kleiner)
Als je steden op eilanden zoekt adviseer ik de plaats Hvar (makkelijkst te bereiken vanuit Split) en Korcula (Wij gingen er toen heen vanuit Orebic, maar er zullen vast betere aansluitingen zijn
Nog een tip, als je voor Ston kiest moet je zeker een dagje Mostar doen.

Trogir is zeker moeite waard er is een leuk eilandje voor de stad dat vebonden is met Trogir middels een brug het heet Ciovo. Er is daar ook een leuke b&b onder leiding van een NL dame uit Alkmaar. Andere plaatsen zijn Primosten, Split of Zadar. Wat je zeker niet mag missen zijn de Plitvice Meren.

Leuke dame uit Alkmaar ?
graag wat gegevens want wij wonen er niet ver vandaan.
Met je suggesties van harte eens, zeker in vergelijk met Istrie (en nee, da’s niet subjectief).
Vriendelijke groeten, Pim (www.svinisce.blogspot.com)

Het is uiteindelijk Dubrovnik geworden, we zijn inmiddels weer terug.
Hele mooie stad en hele fijne vakantie gehad!d Jullie tips komen misschien volgend jaar weer van pas :slight_smile: