centrale plaatsen in dalmatie en regie plitvice

Hallo iedereen,

Nadat wij redelijk veel info over Kroatie hebben gekregen, hebben we beslist om voornamelijk regio Dalmatie te doen (alles in Kroatie lijkt o zo mooi).

• We willen wel 2 a 3 nachten overnachten in de buurt van plitvlice (zodat we de meren kunnen bezoeken en eventueel een stukje van het natuurpark Velebit).
  • In dalmatie zouden we graag op 2 plaatsen willen logeren. We hadden gedacht tussen Zadar en Split (zodat we in die regio van alles kunnen gaan bezichtigen). En we willen graag een plaats meer naar het zuiden. We hadden gedacht aan Slano –> hebben we op het forum als tip gekregen.

Wie weet er leuke plaatsjes, dorpjes om te overnachten? Die eventueel niet te druk zijn en centraal gelegen zijn, zodat het een goede uitvalsbasis is voor uitstappen!

Alle tips zijn welkom! (ook van activiteiten en uitstappen die we zeker moeten doen)

Alvast bedankt Ellen

Hallo Ellen
Wellicht kun je ook wel terecht in Kastela. Het appartement is nieuw en de kosten allen mee. Uitzicht http://www.wereldwijzer.nl/images/smilies/zon02.gifop zee (200 mtr) en het stadje Trogir. Als je meer wilt weten schrijf je maar.

gr. Johan

Het ligt geheel aan de periode wanneer je er zou willen zijn. Ok, het is wel crisis, dus het is nog koffiedik kijken, maar doorgaans is het eind juli en de eerste twee weken van augustus knap lastig om, zonder reservering, ergens iets te vinden.

Voor en na die tijd is het absoluut geen probleem om onderdak te vinden en ik zou me dan ook zeker nu al niet vastpinnen op een plek. Straks kom je er en bevalt het niet of kom je onderweg een plek tegen waar je graag zou willen zijn, maar dat gaat dan weer niet omdat je al een reservering hebt.

Tussen Zadar en Split zijn genoeg plekjes om goed en lekker te zitten. Zelf hou ik niet zo van het massa toerisme en zit dan ook vaak op de wat rustigere plekjes, maar wel aan het water.
Primosten is een leuk dorpje om te verblijven en het ligt ook redelijk centraal. Vanuit daar kun je naar Krka watervallen, Trogir (uurtje rijden), Murter, Zadar, Split etc. In de avond is Primosten ook zeer gezellig, wordt veel georganiseerd tijdens de zomermaanden.

Maar ook Rocogniza, Murter zelf, Sukosan, diverse kleine dorpjes in de buurt van Biograd en natuurlijk de dorpjes op de eilanden zijn aangenaam om te verblijven. Vlak voor Biograd liggen een paar kleine campings, waar men ook wat appartementen verhuurt. Schitterende locatie, aan het water, uitzicht over zee en de eilanden, geen herrie van het verkeer, prachtige plek om te zwemmen of om met een boot te varen. Je zit dan 10 minuten van Biograd (veerpont naar Pasman) en een minuut of 20 van Zadar. Sukosan, met een paar van de beste restaurants van Kroatië ligt op 5 tot 10 minuten rijden.

Vodice gaat nog wel, maar is wat massaler, moet je dus van houden.

Sibenik en …spijt me zeer, Kastela, zou ik mijden.
Sibenik heeft zeer weinig te bieden en Kastela (er zijn meerdere ‘Kastela’s’ nabij Split) lijkt een beetje op kamperen bij de hoogovens. Een zeer smerige kust, uitzicht op de industrie van Split, ziet er ook niet echt aantrekkelijk uit wanneer je er door of langs rijdt. Het is een stuk tussen Trogir en Split waar ongecontroleerd is gebouwd en waar de meesten zaken nooit lijken te zijn afgemaakt.
Het kan zijn dat Johan net aan de goede kant zit, in de bocht vlak na Trogir, daar zijn nog een paar aardige plekjes, maar dat zou je op de kaart na moeten zien. Enig voordeel van die omgeving is dat het vliegveld van Split op een paar kilometer afstand ligt, dus je zou naar Split kunnen vliegen, auto huren en vanuit daar je reis aanvangen. In die combinatie is Kastela wel weer interessant.

Het gebied Zuid van Split, het stuk tot aan Omis kun je ook maar beter vermijden, het is iedere dag ‘groot feest’ met het verkeer, complete chaos en lijkt me dat je je vakantie daar niet graag door wilt brengen (ik niet althans).
Een hele aparte uitzondering is Drvenik, het plaatsje waar de veerponten naar Hvar en Korcula gaan. Niet direct een eerste keus voor toeristen, maar juist daarom interessant. De meeste toeristen stoppen daar alleen om de boot te pakken of komen er aan en rijden direct weg.
Het is dus relatief rustig, mooi strand, goede restaurants op het strand, toch nog gezellige bars en aangename prijzen (ook van de accomodatie).

Trogir is leuk om eens een avond naartoe te gaan, maar ik zou er absoluut geen appartement zoeken, tenzij je van chaos houdt. Ciovo (het eiland bij Trogir) daarentegen is wel weer een aardig plekje.

Wanneer je dan toch helemaal naar het zuiden gaat rijden dan neem ik aan dat je ook naar Dubrovnik zult gaan. Misschien een idee om dan dichter bij Dubrovnik te gaan zitten, zodat je vanuit daar ook met de boot naar Korcula stad kunt. Zowel Dubronik als Korcula stad zijn absoluut de moeite waard, kan ik je ten zeerste aanbevelen.

I.p.v. Slano ligt iets dichter bij Dubrovnik het dorpje Zaton, een km of 5 van Dubrovnik. Het ligt in een baai, de herrie van het verkeer hoor je niet en het is er zalig toeven. Vanuit Zaton ben je in 10 minuten in Dubrovnik en aangezien parkeren in Dubrovnik toch al een hopeloze zaak is, maakt het niet uit of je nu in of buiten Dubrovnik zit…je zult altijd moeten zoeken naar een parkeerplaats wanneer je naar de oude stad wilt.
Via Google kun je meer info vinden over Zaton, maar let wel op…er zijn meerdere Zatons in Kroatië te vinden.

hallo,

bedankt voor jullie tips, maar wij hebben ondertussen al twee bestemmingen geboekt. Op een kamping in Posedarje en een kamer bij particulieren in Slano. en tussen de twee locaties in gaan we ook nog ergens halverwege logeren, maar dat boeken we niet.

Wij gaan de eerste twee weken van augustus, daarom hebben we geboekt.

gr Ellen

:dag:
Als ik een dag Dubrovnik zou bezoeken met 2 kinderen (9/11), wat zouden jullie dan aanbevelen om zeker te bezichtigen en hoe, scooter, lopen of daar via een aanbieder iets afsluiten om te gaan bezichtigen?
Nog tips voor typische Griekse winkeltjes, gerechten, straatjes daar?
Wat moet ik allemaal gezien hebben en mag ik niet missen?