Fly & Drive / korte rondreis Kroatië

Hallo allemaal,

Wij willen de komende zomer 10 dagen (31 juli aankomstdag en 9 aug. vertrekdag) naar Kroatië gaan.
Dit zal voor ons de eerste keer zijn. We zullen met het vliegtuig reizen en vanaf het vliegveld met een huurauto verder gaan. Aangezien wij nog niet bekend zijn met Kroatië kom ik jullie om advies vragen.

Wij willen graag het één en ander van de omgeving zien, maar ook een gezellig terrasje kunnen pakken, af en toe relaxen op het strand, over een boulevard lopen. Dus eigenlijk een mooie afwisselende combinatie. We willen in ieder geval de Plitvice Lakes aandoen en daar een mooie wandeling maken.
Wat zouden jullie aanraden qua regio, route en bezienswaardigheden.
Op welk vliegveld kunnen we dan het beste aankomen en/of vertrekken?
Qua hotels, zouden we ons verblijf het beste kunnen opdelen over 3 hotels?
Ja, ik weet het, het zijn vele vragen. Maar ik laat me liever eerst goed informeren dan onvoorbereid op vakantie.
Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes Angelique

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Je kan naar de hoofdstad Zagreb vliegen en dan eerst naar de meren van Plitvice gaan (1-2 dagen). Daar kan je prachtig wandelen in het park. Je kan dan richting Rijeka rijden aan de kust en dan of de eilanden Krk, Cres en Losinj kunnen bezoeken. Daar zijn vele stranden, kustplaatsjes en dagritjes te doen. Of je kan naar **Istrie**rijden en daar het schiereiland verkennen met vele mooie kustplaatsen en stranden, zoals Porec, Rovinj, Vrsar, Pula etc.
Je kan ook naar **Zadar**vliegen daar kan je langs de kust verschillende kustplaatsjes bezoeken, de nabij gelegen eilanden en vandaaruit 1-2 dagen naar Plitvice rijden. Als je niet in een plaats wilt blijven kan je vanaf Zadar ook de kust naar het zuiden verkennen en de plaatsen Sibenik, **Trogir**en **Split**bezoeken.
Ik houd er zelf van om te trekken en op meerder verschillende plekken te overnachten tijdens mijn vakantie, omdat je dan meer verschillende indrukken opdoet. Er zijn aan de kust vele hotels, appartementen en ook vakantiehuisjes te huur ik denk dat je op booking.com wel het grootste aanbod hebt, maar je zijn vele andere websites die een groot aanbod bieden in elke prijsklasse. In het binnenland van Kroatië is de keuze minder, omdat het daar veel minder toeristisch is.

Dank je wel voor je reactie. Ik ga daar eens even induiken :+1:

Momenteel hebben we het volgende in gedachte:
Dag 1+ 2: Zagreb
Dag 3: Naar plitvice meren en vervolgens doorrijden naar Zadar (of omgeving)
Dag 4 t/m 6: Verblijf in Zadar en omgeving verkennen
Dag 7: naar Opatija (of omgeving)
Dag 8 en 9: Verblijf Opatija (of omgeving) en evt. omgeving verkennen
Dag 10: naar Zagreb rijden en terugvlucht

Volgens bovenstaand overzicht zijn we dus 4 nachten in Zadar en 3 in Opatija.
Of is het misschien raadzamer om het om te draaien: 3 nachten in Zadar en 4 in Opatija?
Aangezien wij een auto bij ons hebben zullen we nog wel moeten kijken naar parkeergelegenheid bij de beschikbare hotels.

Het lijkt me een prima plan en ik denk dat het niet veel uitmaakt of je 3 nachten in Zadar of Opatija blijft. Er is vanuit beide plaatsen genoeg te doen en te bekijken, er zijn genoeg stranden om lekker te zonnen en in zee te zwemmen.