Een van de 10 mooiste eilanden ter wereld : Korcula

Volgens de Britse krant The Observer verdient Korcula (Kroatië) een plaatsje op de lijst van de tien mooiste eilanden ter wereld. Het is aan jou om uit te maken of dit waar is, maar hier zijn alvast enkele redenen.

Alles draait er rond de natuur. Prachtig helderblauw zeewater met heel wat rotsen en grotten langs de kust, bossen en veel groen. Bovendien is het maar anderhalf uur varen van Dubrovnik.

Marco Polo, de bekende ontdekkingsreiziger, is er ooit geboren. De naam ‘Polo’ is vandaag nog steeds een populaire familienaam op het eiland.

Wil je naar de hoofdstad Korcula, dan moet je je naar een schiereilandje begeven dat nog steeds omringd is door middeleeuwse muren uit de 13e eeuw. De Venetianen hebben deze muren later nog wat sterker gemaakt door er bastions en torens op te bouwen.

Dé toeristische trekpleister is ongetwijfeld de gotische Sint-Marcuskathedraal. Vergeet ook zeker niet de Sint-Pieterskerk, het Arneripaleis en het Gabriellespaleis een bezoekje te brengen. Ben je geïnteresseerd in amfitheaters, dan moet je zeker ook naar Blato.

Op Korcula beleef je de vakantie van je dromen en bovendien ben je een beetje weg uit al dat massatoerisme.

Ik kan dit alleen maar bevestigen… Ik ben 12 dagen in Kroatie geweest waarvan het grootste deel (9dagen) op Korcula, ik verbleef in het stadje Vela Luka, wat een prachteiland, 100% tot rust gekomen…

Hi Ctjelief
Ik ben blij dat uw vakantie zo geslaagd is. Gaat je nog terug?
Groetjes
Sopirla>>>

Korcula is inderdaad één van de mooiste eilanden en wanneer je Hvar en Korcula zou moeten inschalen dan krijgt Hvar een 4 en Korcula een 9.
Enige verschil is dat Hvar een betere marketing heeft, maar voor de rest heeft Hvar niet veel te bieden.

Wie naar Korcula wil en een hele speciale aankomst wil meemaken moet niet van Split naar Vela Luka varen, maar even de moeite nemen om naar Drvenik te rijden, daar te overnachten (is overigens schitterend om 's avonds te zitten, zalig rustig, kleinschalig en restaurants letterlijk op het strand) en dan 's ochtends de pont naar Korcula stad te nemen.
Het eerste deel van de trip is langs de zuidpunt van Hvar, maar daarna draai om je Peljesac heen en kom je tussen de twee eilanden (Pelsjesac en Korcula) in te varen. Dat is een adembenemend plaatje, schitterend om te zien en als icing op de cake krijg je dan Korcula stad vanaf de waterkant te zien !!
Het eiland Korcula is nog redelijk rustig, lang zo toeristisch niet als Hvar en zo zijn er legio plekjes te vinden waar je geen hond zult tegenkomen. Wij zijn er vaak in September geweest, aangename prijzen en toch nog mooi weer. Kan het iedereen aanbevelen.
HEb je een auto dan is het gewoon een kwestie van allerlei paden en wegen uitproberen, gewoon inrijden en maar zien waar je uitkomt. Zo kom je op de meest mooie plekjes.

En laat Hvar maar voor degenen die meedoen aan een hype heel belangrijk vinden.

Mocht je dan nog tijd hebben dan zijn Mljet, Lasko en ook Peljesac altijd prima voor een dagje uit. Zijn zeke de moeite waard, type maar eens in op Google en zie hoe mooi de eilanden zijn.

En wie dit dan 1 keer heeft meegemaakt snapt direct waarom ik altijd zeg: ‘Vergeet Istria, rij gewoon lekker door naar het zuiden’.

Inderdaad prachtig! Ik was er toen ik de Adriatische kust bezocht voor een wellness reportage (lees mijn blog er op na) en ik heb toen genoten op Korcula van o.a. het (h)eerlijke eten en de fantastische wijnen!

HHHHHHHHHHHHHmmmmmmmmmmmmmmm, ik moet nog een mooie plek toevoegen aan mijn lijst !
Steeds tot je dienst
Sopirla>>>