Welke campings aan de oostkust van Australië?

Hallo reizigers,

wij vertrekken in september vor 2 maand naar Australië. Wij huren een camper en zijn van plan de volledige oostkust te bezoeken. Start in Sydney en zo naar Cairns. Heeft iemand ervaring met campings langs deze route ? Maw welke zijn goede of mooi gelegen, welke zijn niet aan te raden enz…

Welke plaatsen zijn de moeite waard en zeker niet te missen enz…

bedankt en grtjs
Karina

Beste Karina,

Het beste kun je in Australie zelf in een boekwinkel zo’n boek over campings kopen. Hierin staan overzichten van alle campings langs die route + alle faciliteiten en zelfs gratis overnachtingsplaatsen staan erin vermeld. Het boek heet: Camps 5 Australia, je kunt het ook hier in NL kopen, maar volgens mij is het daar een stuk goedkoper!

Succes en veel plezier in Australie!

1 like

Hoi,

Ik ben net twee dagen terug uit Australie en ik kan ten eerste zeggen; goede keuze :slight_smile:

Wij (mijn vriend en ik) zijn van Cairns naar Byron Bay gereden met ons campertje. Daarna weer terug naar Brisbane om de camper in te leveren.

Ik heb geen boek gekocht met campings. Bij de tourist information (die is er in bijna iedere stad/redelijk dorp wel eentje) kun je voor Queensland een gratis ‘tijdschrift’ krijgen waar heel veel campings in staan. Ik weet niet of alle campings erin staan maar wel heel veel in ieder geval. Er staat dan per camping ook bij wat de faciliteiten zijn en wat de prijs is. Heel handig! We hebben de gids heel veel gebruikt. Op deze manier kun je eerst obv prijs/faciliteiten een keuze maken voordat je naar een camping rijdt om te vragen of ze plaats hebben.

Voor de campings in NSW hebben we informatie gevraagd bij the tourist information, die kunnen je vaak goed helpen. Het viel ons trouwens wel op dat zuidelijker (vanaf Brisbane omlaag zeg maar) er veel minder campings zijn en deze veel duurder zijn dan noordelijker in Queensland.

Campings die wij wel kunnen aanraden zijn:

• Flametree bij Airlie Beach. Deze is erg mooi, je staat tussen de palmbomen, er zitten prachtige vogels en 's avonds kregen wij nog een possum op bezoek bij onze camper
  • Fraser Coast Tourist Park in Hervey Bay. Geen mooie camping maar wel heel goede faciliteiten (hele uitgebreide campkitchen!) en alles is SUPER schoon! Bovendien zijn de mensen die de camping beheren erg aardig.
  • Council caravan park in Mission Beach. Heel simpel maar erg goedkoop waardoor de prijs/kwaliteitsverhouding erg goed is. Ook heel dicht bij het strand, onze camping stond een meter of 20 bij het strand vandaan!

Echte afraders heb ik niet. De andere campings waar we hebben gestaan waren prima maar niet noemenswaardig. Wij hebben trouwens vantevoren niks geboekt, ging prima.

Veel plezier met de voorbereidingen!

2 likes

hartelijk bedankt voor de interessante info !!!
grtjs

Hallo,

Wij zitten nu in Cairns en hebben onze eigen auto gekocht!
Nu zijn wij eigenlijk op zoek naar een 2e hands boekenwinkel waar we goedkoop een camps6 (of 5) op de kop kunnen tikken. Heeft iemand tips?
Alvast bedankt!

See Ya!

Wij zijn in april/mei van Sydney naar Cairns gereden met een Maui camper en kregen daar 2 camping-tijdschriften mee en een campinggids van Big4 (google maar even, de gids staat ook op hun site). Big4 campings zijn netjes en meer op de in luxe reizende stellen gericht dan op backpackers met een tent. Als je een Maui of Britz camper hebt, krijg je daar 10% korting en het zijn allemaal goede campings. Gemiddeld 30 dollar per nacht voor 2 personen op een powered site (stroom en water).

Wij hebben goede campings gehad met uitzondering van die in Byron Bay: Beaches of Byron is echt walgelijk smerig en extreem duur. Overigens is dat geen Big4.
Hou er rekening mee dat op feestdagen campings snel vol zitten, boek die van te voren of zorg dat je vroeg aankomt.
Als je wilt weten welke campings / plaatsen wij aan de oostkust bezocht hebben, laat t dan maar even weten.

hi

bedankt voor de info
mag ik weten welke campings jullie hebben bezocht aan de oostkust ?

grtjs
karina

Er zijn ontzettend veel campings. Ik zou me niet te veel zorgen maken, gewoon rijden en kijken waar je uit komt. Op veel wegenkaarten staan ook campings aangegeven. Wij hebben van geen enkele gids gebruik gemaakt, gewoon gekeken waar we uitkwamen.
Vaak maken de mensen op een camping deels de sfeer en die mensen verblijven niet overal. Een luxe camping kan zo ongelooflijk saai zijn en een vieze, kleine camping heel gezellig door de mensen die er verblijven.
Ik heb in elk geval nagenoeg geen slechte ervaringen met campings.

Hoi Catmac,

Hierbij onze campings/hotels voor de rit van Sydney naar Cairns. Op sommige plekken zijn we meerdere nachten gebleven om de omgeving goed te zien.

Sydney (Hotel) – Metro Hotel on Pitt
Prima middenklasse hotel in centrum sydney.

Katoomba – Katoomba Falls Road Caravan Park
Basic camping maar ligt op paar minuten loopafstand van de Three Sisters / Echo Point.

Port Macquirie – Sundowner Breakwall Tourist Park
Prima camping voor een overnachtig, goede ligging in het centrum.

Byron Bay – Beaches of Byron
Verschrikkelijk!! Smerig, duur en te ver weg van het centrum (bus of taxi nodig).
Byron Bay zelf is leuk, druk maar relaxt, veel jongeren en hippie-types

Brisbane - Gateway Village Resort
Nette camping, vriendelijk, meer Australiërs dan toeristen. Gelegen in Rochedale net buiten Brisbane, met de bus naar Brisbane is eenvoudig en makkelijker dan met de camper. Aanraders: Lone Pine Koala Sanctuary en Brisbane Forest Park met Mount Nebo en Mount Glorious (met bbq-faciliteiten en prachtig uitzicht bij Jolly’s Lookout)

Hervey Bay - Fraser Lodge Holiday Park
Ruime camping met goede faciliteiten. Uitvalsbasis voor Fraser Island. Als je bij de camping boekt voor Fraser, kun je de camper kosteloos stallen (vooraf aangeven).
‘boulevard’ van HB op loopafstand.

Fraser Island – Hotel Eurong Beach Resort
Simpel hotel met eenvoudig buffet. Onderdeel van 2-daagse Fraser Explorer Tour (die ons bij Fraser Lodge Holiday Park ophaalde), prima tour (+/- 20 pers), goede gids.

Rockhampton – Discovery Holiday Parks
Gelegen in buitenwijk Rockhampton in nabijheid van groot winkelcentrum. Prima park voor een nacht. Centrum Rockhampton met bus of camper.

Airlie Beach – Airlie Cove Resort & Van Park
Prima camping net buiten Airlie Beach (bus of taxi nemen om naar AB te gaan). Uitvalsbasis voor zeiltocht Whit Sunday Islands, gekozen voor een 2-daagse zeiltocht met de Iceberg. Moderne zeilboot voor max 12pers, mooie plekken gezien en gesnorkeld zonder massa toerisme.

Mission Beach – Beachcomber Coconut Caravan Village
Kleine camping aan de zee, was deels verwoest door orkaan, vriendelijk personeel. Rustige omgeving.

Atherton – Atherton Woodlands Tourist Park
Heerlijk rustige en goed onderhouden camping waar de wallaby’s rond huppelen. Goede uitvalsbasis voor wandeltochten in de omgeving (te bereiken met de auto) 20-30 min lopen naar het stadje zelf. Aanrader: de Curtain Fig Tree en de Waterfall-circuit (omgeving Millaa Millaa), autoroute met veel watervallen.

Port Douglas – Glengarry Holiday Park
Aanrader in de omgeving: Mossman Gorge en een boottocht op de Daintree (de toeristische Crocodile Express) om krokodillen te spotten, tip: boek een tijdstip dat het eb is en niet in een weekend (vissers verstoren de crocs)

Cairns – The Crystal Cascades Holiday Park
Camping buiten Cairns, uitvalsbasis voor Kuranda (indrukwekkend met de Kuranda Scenic Railway heen en Skyrail terug)

Cairns – Novotel
Hotel in centrum Cairns, in luxe voorbereiden op terugvlucht.

Heel veel plezier op je reis, voor ons was het in ieder geval onvergetelijk en 3,5 week was echt te kort.

1 like

hi mexx

bedankt voor de interessante info. Echt gaaf. Wij vertrekken in sept voor 7 weken, waarvan de laatste week in een resort nabij cairns. Dus, ik denk dat we wel voldoende tijd zullen hebben.
grtjs
karina

In oktober ga ik ook naar Australië waarbij ik start in Cairns en dan naar beneden afzak tot Sydney in ongeveer 5 weken. Dus handig de campeerplektips! Alleen had ik nog een andere vraag, wat kosten de campings gemiddeld?

Wij ook! in oktober 5 weken en dezelfde vraag! :dag:

Om een veilig gemiddelde te berekenen zou ik de site van Big4 Queensland:
http://qld.big4.com.au/ eens bekijken. Klik een aantal willekeurige carvan parks aan en zie wat je daar betaalt.
Dan zit je qua prijs in elk geval aan de goede kant want Big4 is geen prijsvechter!
Maar de belangrijkste tip is: praat met (Australische) reizigers die je treft op een camping, of tijdens een koffie- of fotostop op een rest-area onderweg en vraag die. Vraag ook of je hun Camps Australia boek even mag inkijken en schrijf in de richting waarin je rijdt een paar plekken op. Vraag je dat aan Australiërs dan is de kans groot dat je de wereld aan goede tips krijgt.
Dan is het aan te bevelen om bij de Tourist Information te informeren of er op je weg nog Showgrounds zijn waar gekampeerd kan worden. Basic faciliteiten (geen zwembaden met glijbanen etc.) maar wel stroom, water en douches.
De Tourist Information weet je ook wel te vertellen waar gratis plekken zijn en die zijn er zat. Hier alvast een paar als bonus van de dag, Babinda, Tiaro en Petrie. Samen met veel andere te vinden op deze site:
http://www.exploreaustralia.net.au/
Dit zijn veelal typische overnachtingsplekken, dus met water en wc, maar zonder stroom.

1 like

Wij ook, wij vertrekken eind oktober en gaan dan bijna 5 weken. Ik heb op het internet een beetje onderzoek gedaan en ben er achter gekomen dat de campings gemidden rond de 30 à 35 AUSD kosten voor 2 personen inclusief stroom etc.