Vanaf 22 december 2012 tot 11 januari 2013 gaan wij lekker door Australie reizen met een camper. Wij reizen vanaf Adelaide en eindigen onze reis in Sydney. Wij lezen graag jullie voorkeuren mbt campings die geschikt zijn voor campers. Natuurlijk willen wij ook op de mooiste plekjes staan maar ja, waar zijn die plekjes? O ja, hoe zit het eigenlijk met het zgn ‘wildkamperen’ en is het aan te raden om bepaalde plekken van te voren te reserveren…graag jullie input als ervaringsdeskundigen.
ps: alle andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Hallo, jullie reis is a. kort en b. ligt precies in het allerhoogste hoogseizoen. Kan het in de dagen voor kerst nog rustig zijn, vanaf Boxing Day, onze tweede kerstdag, wordt het druk.
Ik weet niet of jullie al enigszins een route hebben bedacht, want daar hangt het ook van af of je makkelijk wild kampeert. Langs de Murray bijvoorbeeld kan dat heel goed maar wellicht hebben jullie de route via Melbourne gepland. De kust is het drukst, dat mag duidelijk zijn. Tussen Mount Gambier en Melbourne zou ik op weinig wild kamperen rekenen.
Het boek Camps Australia kan heel goed helpen. Bijna alle Australische caravaners en camperaars hebben dat. Als je in of net buiten Adelaide op een camping komt, vraag dan eens om je heen of iemand het boek heeft en vraag of je het eens mag inkijken. Daar staan vele honderden vrije kampeersites in.
Wellicht kun je er een paar opschrijven vanuit het boek en dat tijdens volgende ontmoetingen met kampeerders weer doen.
Als jullie denken nog eens terug te gaan naar Australië zou je het ook kunnen kopen, je hebt het er na een paar gratis overnachtingen al uit. Maar campings zou ik zeker tevoren even bellen, op populaire kunnen ze nog wel eens vol raken in deze tijd. Even uit nieuwsgierigheid, reizen jullie samen of met kinderen? Dat vanwege de vakantietijd die jullie hebben uitgekozen.
Maar bedenk eerst maar eens een route, dan weet ik waarschijnlijk nog wel een paar plekjes.
PS. Van alles wat camping (of caravan park) heet, is 99,9 % geschikt voor campers. Ik neem tenminste aan dat jullie geen 33-voeter (10 meter) hebben gehuurd?
Weet iemand echte aanraders voor de route Cairns-Sydney (camper). Wij gaan in de oktober -begin november (dus drukte verwachten we niet) of is reserveren dan nog aan te raden?
Linda, hoeveel wil je er hebben. Het is volgens mij zo’n beetje het meest populaire stuk kust van Australië. Weet niet wat october-begin november betekent maar ga uit van heel oktober tot begin november.
Daar gaan we, niet altijd in volgorde:
Atherton Tablelands Waterfall Way, Babinda (gratis camping, mooi uitstapje naar the Boulders, Josephine Falls en Golden Hole (bij Golden Hole hebben we ook verschillende keren wild gekampeerd, wc gebouw erbij, mooie zwemplek in de rivier) , Airlie Beach (Whitsundays), Hervey Bay (Fraser Island), Mission Beach, Rainbow Beach, Paronella Park, Tiaro (gratis camping, net ten zuiden van Maryborough). Glasshouse Mountains en nog zo veel meer.
Dan ten zuiden van Brisbane Nimbin (een must-see), de Dorrigo, Bellingen, Ebor Waterfall Way.
Verder zit je in de goede tijd voor het spotten van walvissen. Kortom, sterkte met plannen. Ik verwacht hier nog wel meer reacties.
En verder, gewoon blijven Googelen
Ik heb je daarover net op een andere plek een antwoord gemaild. Verwacht van mij geen camping advies want we hebben voor minstens 95% van de tijd wild overnacht. Maar het wijst zich wel, no worries. Ik denk dat als je van een paar plekken weet waar je een paar dagen zult zijn (Cairns, Withsundays, Hervey Bay?), dat het dan interessant is om het uit te zoeken, Maar als het maar voor een enkele overnachting is, kun je je geen buil vallen. In de praktijk zul je ook je route niet op de camping afstemmen maar een camping zoeken waar je in de buurt bent. En geloof me, er zijn er zat. Maar anderen zullen nog best aanraders hebben. En probeer relaxed te rijden. Ik bedoel, als je alles reserveert en je komt op een dag onderweg een mooie wandeling, bezienswaardigheid of dergelijke tegen die je niet had gepland, dan kun je die doen zonder dat je de rest van de dag zit te stressen om toch vooral op die gereserveerde camping te komen. Unwind vooral, zeggen ze daar.
Wij gaan vanaf eind oktober tot eind november in 3 weken dezelfde trip maken, van Cairns tot Sydney. Ik heb ondertussen aardig wat leuke campings gevonden en met een aantal contact gezocht. De een geeft aan dat het een rustige periode is en dat het niet nodig is om te reserveren. (Raden wel aan om de ochtend van je aankomst eventjes te bellen zodat ze een plekje voor je vrij houden).
Andere campings (vooral Big4) geven aan dat je het beste kan reserveren, maar ik gok dat zij liever zekerheid hebben.
Wij hebben besloten niet te gaan reserveren en gewoon het avontuur in te duiken en we zien wel waar we overnachten. We proberen wel in de ochtend eventjes wat campings te bellen of ze een plekje hebben.
Wij gaan in 12 dagen (ja dat is kort…maar langer kunnen we niet…) van Sydney naar Cairns rijden, en willen onderweg stoppen op de volgende plekken:
Byron Bay-Brisbane-Fraser Island-Airley Beach-Rockhampton-Townsville.
Zijn hier in de buurt (dus in een straal van max 15km) goedkope - dan wel gratis- campings te vinden??? Ik kan ze op het internet niet goed vinden, ik geloof dat dit te maken heeft met de concurrentie, en er wordt steeds verwezen naar dat Camps Australia boek, maar voor een kleine 2 weken lijkt me dat geen slimme uitgave. Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet!
Hierboven staan Tiora en Babinda, wellicht als je wat schuift in je etappes kun je die ook inpassen. En 12 km west van Rockhampton kun je overnachten bij het Kabra Hotel. Voor een ‘gold coin donation’. Dat wil zeggen een vrijwillige bijdrage. Vanaf circa 5 dollar. Maar als je er ook wat gebruikt, drinkt of eet, kan dat ook voldoende zijn. Hierbij wat informatie en een telefoonnummer.
Gracemere
Kabra Hotel QLD 12k W of Rockhampton on Capricorn Hwy
Shower, Toilet, Length Limit 9m,
Cost No pwr - Gold Coin Donation (dit is de bijdrage zonder stroom, dat zou voor een nacht moeten kunnen)
Ask Publican for permission (de publican is de eigenaar)
Contact 07 4933 1207 (Bel ze een paar dagen tevoren even, voor de zekerheid).
Time Limit o/n (alleen voor overnachten)
Bij andere plaatsen die je noemt is de kans minder groot dat je iets echt goedkoops vindt. Hoe meer mensen het trekt hoe minder vrije plekken er zijn.
En wat het boek Camps betreft, bijna alle Australiërs hebben het dus als je ergens overnacht of tijdens een koffie-stop op een rest area, knoop een praatje aan en vraag of je het boek even mag inkijken en noteer een paar mogelijkheden. En als je denkt nog eens naar Australië te gaan, denk dan nog een keer over de aanschaf. Na drie overnachtingen gratis in plaats van voor 25 dollar heb je het er al dik uit.