Welke boeken: algemene boeken over ZO azie of per land een eigen boek?

hallo,
hier ben ik weer met een vraagje!
via een zus van een vriend van mij heb ik het boek southeast asia van rough guide geleend deze is alleen een beetje oud. Maar het was de bedoeling dat ik de indruk zou krijgen wat er zoal in stond enzo.

wat is jullie ervaring: kan je beter per land een lonely planet of iets dergelijks kopen of kom je met een algemeen boek over zo azie ook een heel eind. In dat boek dat ik heb geleend staat ook een hoop per land.
Ik heb ook begrepen dat je vaak in het buitenland ook wel lonely planets kunt kopen (en vaak voor minder geld ook nog).
groetjes lotte:vak02:

Wanneer je tijdens je reis meerdere landen bezoekt, wordt het al snel een heel gesleep wanneer je voor elk land een Lonely Planet of een Rough Guide mee wilt nemen. Een boek waarin meerdere landen beschreven worden, is in dat opzicht best makkelijk.

MAAR:

• een verzamelboek bevat vaak minder achtergrond info (het is niet voor niks dunner). persoonlijk vind ik de South East Asia on a Shoestring van Lonely Planet veel te beknopt (al had ik hem wel). hoewel er aardig wat info per land instond, miste ik specifieke info per bezienswaardigheid. ook stonden alleen de meest bekende bezienswaardigheden beschreven terwijl ik ook best wat minder bezochte dingen wilde bezoeken en iets meer off-the-beaten-track wilde
  • een verzamelboek is vaak net wat minder up-to-date dan de losse boeken

Wat je zou kunnen doen is dus een verzamelboek meenemen voor de globale planning, en ter plekke losse boeken regelen (die idd daar goedkoper zijn) om je plannen een definitievere invulling te geven en meer te lezen over datgeen je wilt bezoeken. Evt kun je ook een boek van een medereiziger voor een uurtje enen en daar wat dingen uit overnemen.

Groet,

Jenny

Hoi jenny,
dank je wel voor je antwoord.
heb je alleen ervaring met lonely planet of ken je rough guide ook? ik heb deze nu namelijk geleend maar kan hem niet vergelijken met lonely planet (zover ik erachter ben gekomen heeft ook niemand uit mijn omgeving lonely planet over zuid oost azie) en denk dat ik toch wel 1 van de twee boeken ga kopen. verder heb ik over thailand en indonesie nelles guides. deze boekjes zijn niet zo groot maar bevatten mi wel heel veel info. die kan ik er natuurlijk bij houden en dan per land kijken of ik genoeg heb aan het algemene boek of niet. en inderdaad als je iemand vind waarvan je het boek even kan lenen is het natuurlijk ook ideaal.
Kan je in elk land de boeken kopen of gaat het in sommige landen moeilijker (laos enz).
ik denk dat ik maar een keuze ga maken uit lonely planet of ruigh guide.
groetjes lotte

Hoi Lotte,

Omdat ik aan de LP gewend ben, vind ik deze vaak overzichtelijker dan de Rough Guide. Mijn inziens heeft de RG vaak meer achtergrond info terwijl de LP meer (uitgebreidere) tips geeft hoe je van A naar B komt. Ik denk dat de keus welke van de boeken beter is vrij persoonlijk is. Maar kun je de boeken niet eens in de bieb of boekwinkel bekijken en aan de hand daarvan je keus maken?

Lonely Planets zijn het makkelijkste te koop in Vietnam en Phon Phen (Cam) (illegale kopien) en in Thailand, mn BKK en Chieng Mai (orginele tweede hands).

Jenny

LP heeft ook mijn voorkeur!
De rough guide heeft veel te dunne pagina, maar heeft ook als voordeel dat het lichter is…

hoi sjaak,
waarom heeft lp jouw voorkeur? gewoon omdat je die gewend bent of om een andere reden.
alleen beide boeken zijn uit 2005, weet iemand hoe ik erachter kan komen of er binnenkort een nieuwe druk uitkomt. ik heb al op de site gekeken maar kan niets vinden. misschien moet ik maar een mailtje sturen naar de uitgevers om het te vragen. want met mijn domme pech koop ik dadelijk een boek en dan is de week erna een nieuwe druk uit (zal je altijd zien:disgust:).
maar weten jullie het misschien of weten jullie een andere manier (mijn engels schrijven is niet zo goed :redface:)
groetjes lotte

Mijn visie: als een LP uit 2005 is, is het ‘onderzoek’ in 2004 gedaan.

In Azie zijn er twee mogelijkheden:

• Dingen zijn oud en blijven zoals ze zijn: er zijn talrijke tempels en bezienswaardigheden die er al eeuwen staan, veel verandert daar niet aan tussen twee drukken van de LP (op de entreeprijzen na)
  • Dingen zijn niet oud en veranderen snel: guesthouses schieten als paddo’s uit de grond, maar sluiten soms net zo hard. Af en toe worden er dingen opgeknapt, maar vaak raken ze snel weer in verval. Bussen en treinen rijden toch niet op tijd, wat dat betreft hoef je de tijden niet te weten (gewoon de dag vantevoren ff vragen, indien je een indicatie wilt hebben)

Ik zou me dus niet zo druk maken om een iets verouderde druk!

Jenny

P.S. Het dikkere papier van de nieuwere LP’s vind ik maar niks. Als naslagwerk voor thuis wil ik een mooi fotoboek, de LP moet gewoon licht en makkelijk zijn om mee te nemen…

hoi jenny
ja je hebt eigenlijk wel gelijk. het ging mij meer over prijzen en reis mogelijkheden (trein, bus ed) maar als je het net van te voren vraagt heb je tenminste wel de juiste up to date info (dat is ook maar afwachten als je in een lp of rg kijkt van 6 maanden oud!
ik vraag denk ik maar een boek met kerst ( mooi cadeautje toch) en heb dus nog even de tijd om te kiezen uit lp en rg (op eerste indruk zo in de boekhandel wordt het toch RG) en misschien is er tegen die tijd een nieuwe druk verschenen (zo niet jammer dan)
groetjes lotte

ik vind het dikkere papier wel een pluspunt, dat dunne spul scheurt veel te snel.
Water(schade) is vrij makkelijk aangebracht.

Misschien is het ook gewoon het gevoel wat ik bij de lp heb.
En ja, ik denk ook wel eens van waarom staat dit of dit er niet in… En geef eens meer aandacht hier en hier aan etc etc.

Maar mensen, vergeet niet dat de lp een leidraad is en niet een boek dat klakkeloos gevolgd moet worden.

Voor mij is het geen bijbel, maar wel een onmisbaar boek op reis.

Helemaal mee eens! ik gebruik de LP om voor vertrek de globale route te bepalen en als een orientatie wat de mogelijkheden zijn. Ter plekke laat ik alles het liefst op mijn afkomen! De mooiste ontmoetingen staan vaak niet in de LP :zon02:

hallo, ik heb vandaag toch maar de lonely planet southeast asia on a shoestring besteld. Ik had wat geld gekregen van mijn opa en oma en ond het leuker er iets voor te kopen dan dat ik ermee ging sparen. en bij bol.com waren de prijzen een stuk lager dan in andere winkels (waarom ik uiteindelijk niet voor rough guide ben gegaan weet ik eigenlijk niet)
dit boek ga ik waarschijnlijk gebruiken voor de voorbereiding en dan koop ik ter plekke per land een apart boek!
dus dank jullie wel voor de tips
groetjes lotte