We zijn bezig met het zoeken naar een leuke reisbestemming. Nou zijn India ( Van chennaic naar het zuiden en omhoog naar Bangalore) en het midden oosten ( syrie-jordanie-egypte) bij ons opgekomen.
Het leukste reizen vindt ik eigenlijk zoveel mogelijk interessants zien met zo weinig mogelijk tijd reizen. Welke van deze landen is beter te bereizen? (Ik denk dat de route in India net wat korter is, maar weet niet waar alles beter geregeld is)
Kortom; roep maar raak waarom wij voor het ene of het andere idee zouden moeten gaan. We houden van een goed evenwicht tussen vreemde cultuur en wilde natuur en volgens mij hebben beide plekken dit toch wel te bieden!
Ik ken India niet, maar Syrie, Jordanië en Egypte zijn heel divers! Zelf heb ik overigens de landen niet tijdens een en dezelfde reis bezocht, zie m’n site www.ikreis.net voor reisverslagen en foto’s.
Egypte heeft uiteraard de piramides bij Cairo, en de tempels en graven bij Luxor en Aswan. Bij Dahab aan de Rode Zee kan je prachtig snorkelen en duiken, en een mooie trip de Sinai in maken.
Dan de grens over met Jordanie. Niet te lang in Aqaba blijven hangen, maar door naar de fascinerende Wadi Rum Woestijn. Slapen bij de bedoeienes. Volgende stop het magische Petra. Blijf daar een tijdje en laat de oude stad op je inwerken. Vergeet niet te genieten van de natuur, en sla ook Little Petra niet over. Via de Koningsweg (en de berg waar Mozes uitkeek over het beloofde land) en de Dode Zee kun je verder reizen naar Aman. Bezoek daar vooral het amphitheater, en het oude Romeinse Jerash.
Meer Romeinen net over de grens in Bosra, ten zuiden van Damascus. Ik vind Damascus, net als Cairo, een geweldige stad. De drukte, de souqs, mooie moskeen. Als je tijd hebt, zou ik dan naar het oosten naar Palmyra (Romeinen) en Deir ez-Zur (opgravingen uit het mesopetaanse rijk) gaan. Vergeet niet de verschillende kastelen te bezoeken! Dan naar Aleppo voor de Byzantijnse death cities. Ook hier kan je prachtig wandelen. Vanuit Aleppo kan je terug naar NL vliegen, of je reist via Hama (mooie watermolens) naar Damascus en neemt daar de vlieger.
Heel verhaal geworden Op m’n site staan foto’s, altijd handig voor de beeldvorming. Ik vond Syrie qua bevolking het meest indrukwekkend van de drie landen.
Nu weet ik niet hoe lang je wilt gaan, maar met alle (extra) stops zou ik voor bovenstaande route minstens 5-6 weken uittrekken. Het kan in minder, maar dan zou ik zuid Egypte en (noord)oost Syrie overslaan.