Ik ben me aan het verdiepen in een groepsrondreis van ongeveer een week. Wie heeft ervaring in Israel en Jordanie?
Wat zou je me aanraden? Israel of Jordanie?
We zijn in Amerika en Azie geweest. Midden Oosten is nieuw.
Na wat ik lees, kan ik niet meer kiezen tussen deze twee.
Wie heeft er hier een mening over?
Ik ken Israel niet, maar ik vond Jordanie zeer indrukwekkend. Het Oosterse sfeertje, de vriendelijkheid van de mensen en de enorme diversiteit. Het ene moment sta je tussen de Romeinse opgravingen, dan waan je je in een oud kasteel, sta je midden in de woestijn of snorkel je in zee. En Petra is helemaal de overtreffende trap van alles. Zie ook m’n reisverslag op m’n website.
Ik ken Jordanië niet, maar Israël vind ik geweldig. Heel gevarieerd en interessant. Ben je echt gebonden aan die week? Anders zou ik proberen Jordanië en Irsaël te combineren.
Ik zou zeggen ga naar Israel, begin in Jeruzalaim, huur een auto of pak een sharut, de bus je kan alle kanten op. Het noorden is prachtig, Jeruzalaim is fascinerend,(maar denk aan de vrijdag en zaterdag shabbat, dan ligt alles plat;-)Via Jeruzalaim naar het zuiden Massada, Ein Gedi, Dode Zee, of pak ook nog een dag Tel Aviv mee, klein New York zeg ik altijd, zelfs op sjabbat gaat bijna alles gewoon door, bij Tel Aviv een prachtig strand Oud Jafo de Karmelmarkt etc. leuk leuk leuk! Ga je helemaal naar het zuiden Eilat, kan je zwemmen, duiken en snorkelen in de Rode zee, Kamelentocht of wandelen door de Sinai (woestijn, of je steekt Jordanie over bij Aqaba en ga naar Petra, de rode verzonken stand met haar Bedoeinen.
Jeruzalem is prachtig. Vooral de oude stad. Schit-te-rend! Vergeet de nederlandse kolonie in Modeïn niet te pakken. Een dorp vlakbij Jeruzalem waar allemaal Nederlanders heen zijn getrokken.
Majab heeft alles al een beetje genoemt, maar ook Tiberias, Haifa en de Kiriot in het noorden zijn ook juweeltjes.
In het zuiden is Eilat is een soort oase in de woestijn. Beetje erg toeristisch, niet veel bezienswaardigheden, maar wel lekker als je wil zwemmen en feesten
Israel is zo enorm veelzijdig. Je kan een taxi zelfs overhalen om je van Jeruzalem naar Tel Aviv te brengen voor een goedkoper bedrag dan een treinkaartje. Gewoon onderhandelen en zorgen dat je buiten spitsuur rijdt
“Je kan een taxi zelfs overhalen om je van Jeruzalem naar Tel Aviv te brengen voor een goedkoper bedrag dan een treinkaartje. Gewoon onderhandelen en zorgen dat je buiten spitsuur rijdt”
Hm, gaat het daarom dan? De treinrit van TLV naar Jeruzalem vind ik op zich al de moeite waard, en bovendien is Israël voor ons helemaal geen duur land.
Als je maar een week blijft (veel te kort), dan wil je niet op de trein wachten in Israel. Geloof mij, als er eentje uitvalt, sta je in de hitte te wachten en te wachten en te wachten…