Welk type bagage neem jij mee op reis?

A.s. zondag ga ik weer op pad met de motor en een rugzak naar Denpasar. Ook als ik ga vliegen met een rugzak, 7 kilo.

Zoals Theomolenaar, neem ik de laatste jaren een duffelbag mee als ik op vakantie ga naar Thailand.

Tijdens lange reizen neem ik meestal m’n backpack (65 liter) mee i.c.m. een kleine postmanbag voor de dag. Nu dacht ik laatst, eens kijken of dit anders kan. Ervaren reizigers reizen immers zo licht mogelijk… Dus speciaal voor Japan een rolkoffertje (30 liter) aangeschaft, met name op het oog om mee te nemen als handbagage in vliegtuigen. Alles paste prima, zelfs de postmanbag en 7-8 kilo totaalgewicht.

Het bleek de eerste reisdag een schot in de roos: compact, comfortabel en geen wachttijd aan de bagageband. Echter, vanaf de tweede dag werd het een ietsjes anders verhaal… Moeders de vrouw was op reis met haar backpack uit het jaar Okki. Nu mag je raden wie vanaf dag twee vanuit gentleman’s perspectief door half Japan heeft lopen sjouwen met een enorme klote rugtas…

:teeth:

Altijd lichtgewicht koffers (spinner model). Voor citytrips alleen een handbagage koffertje.

Vrijwel altijd met backpack. Alleen tijdens de 3 maanden dat ik op Curaçao woonde, had ik een koffer mee. Dan hoef je niet verder te reizen.

Ik ben wel eens curieus hoeveel de mensen meesleuren aan het aantal kilo’s bagage,als ze op vakantie gaan naar het buitenland?
Zelf hou ik het gewoon op 13kg.

2 backpacks van elk 15 kilo van elk een volwassene en een kind. Voor 4 personen max 30 kilo dus. En wat tasjes handbagage.

Het hangt een beetje af van de bestemming en klimaat, maar in principe probeer ik m’n bagage bij vertrek tot een kilo of 12 te beperken. Maar om even naar twee van m’n trips naar Japan te kijken:
[ul]
[li]Vorig jaar twee weekjes midden in de zomer: overal temperaturen van 25 tot 35 graden, dus alleen T-shirts en korte broeken mee. Gevolg: slechts 7 kilo bagage, waarvan de tas zelf er al 2 voor z’n rekening nam. En dan had ik zelfs nog wat extra kleren meegenomen omdat m’n tas anders te leeg was, de spanbandjes konden niet strak genoeg… [/li][li]Februari dit jaar ging ik eerst naar Tokyo (+5 graden), vervolgens Hokkaido (tot -15), vervolgens Osaka (+10) en tot slot Okinawa (+25). Zeer diverse omstandigheden dus, plus de noodzaak voor wat serieus warme kleren. Toen ging ik dan ook met een goedgevulde, vrij zware tas van huis. [/li][/ul]

Het gewicht op de terugweg is echter een stuk constanter: ergens tussen de 20 en 25 kilo. Hoe minder er in beginsel mee gaat, hoe meer ruimte er overblijft voor souvenirs…

Naast die incheckbagage heb ik dan nog m’n handbagage van zo’n 8-10 kg. Vooral dankzij camera’s, laptop en alles wat daarbij hoort.

Een koffer en een rugzak als handbagage.