Welk restaurantje?

Hoi,

Ik lees dat je voor betaalbare restaurantjes in Tokyo in Ebisu moet zijn. Daar zijn talloze restaurants. Maar hoe kan ik van de buitenkant nu zien dat het ook een beetje betaalbaar is? Heb je (zoals bij ons) buiten borden met prijzen, of wordt het gewoon gokken en hopen dat je goed zit?

Dank,

Frank

Ik ben in Ebisu alleen bij Ebisu Garden Place en de Yebisu-bierbrouwerij geweest, niet echt in de verdere omgeving. Maar zover ik weet is dat juist een wat hippere wijk, wat de prijzen meestal juist niet echt ten goede komt.

Maar betaalbare restaurantjes (prijzen voor een menu tussen zo’n 800 en 2000 yen) zitten door de hele stad verspreid. Veel restaurants hebben in de etalage plastic modellen staan met daarbij de prijzen, of anders vaak foto’s. Ook slingert er vaak wel ergens een Engelstalig menu rond. Maar in veel restaurants ook niet. Probleem zal dan eerder zijn dat je niet weet wat je bestelt dan dat je niet weet wat het gaat kosten…

Overigens zie je soms ook wel prijzen aangegeven in Japanse cijfers, dan wordt het uiteraard wat lastiger. Echter, 1, 2, en 3 worden simpelweg aangeduid door evenzoveel horizontale streepjes (一, 二 en 三), waardoor je toch al ruwweg een idee hebt van de prijs. Als het bedrag begint met meer dan 1 streepje is het prijzig, als het begint met een onleesbaar teken (en uit meer dan drie tekens bestaat) is het te duur…

Bedankt Wizard san

Hoi,
voor betaalbare restaurantjes hoef je niet perse naar Ebisu toe, die kun je overal vinden.
Als je restaurantjes zoekt, dan kun je in het algemeen wel terecht bij warenhuizen. Die hebben vaak op de bovenste verdieping, of in de kelder, een hele vloer (of twee) met allemaal restaurantjes. Dat kan een heel uitlopend aanbod zijn.
Het leuke is dat je gewoon over de vloer rond loopt en kijkt of er iets is wat je aanstaat. De restaurantjes hebben allemaal een etalage met plastic modellen van hun gerechten en de prijzen erbij:

En waar het eten je aanstaat, daar loop je naar binnen.
Of bij stations in de buurt is ook vaak wat te vinden.

Mochten er zaken zijn waar de menu’s alleen geschreven staan, dan er voorbij lopen. Tenzij je van gokken houdt qua eten en prijs :wink:

Het grote voordeel van de plastic modellen is ook dat als er geen Engels menu is, je dan het gerecht in de etalage aan kunt wijzen (of je maakt er voor je naar binnengaat alvast een foto van, dan kun je die laten zien).

Edit, Wizzard was me voor :slight_smile:

Krijg nu al trek…

Er is een Ippudo in Ebisu. Heerlijke ramen, maar ze zitten tegenwoordig overal. In andere steden en ook in Ginza. Dus ook in Ginza kun je betaalbaar eten (en niet alleen bij Ippudo) Zelfs in andere landen, waaronder Londen. Je kunt er niet vanuit gaan dat ze Engels spreken, maar ze hebben hele duidelijke handige menu’s in het Engels.

Hoeveel kost wat simpel eten in n supermarkt:: broodje of groentes om dalade te maken in hostel…

• Updated - - -

Leuk om dat plaatje te zien :slight_smile: weer eens een andere styl hihi, maarre ik zie op t plaatje toch leesbare prijzen?

Bedankt voor de tip Nigo, maar ik denk niet dat ik naar een keten wil. Ik probeer liever de authentieke kleine locaties uit. (Je zal me ook niet vinden in een Starbucks… hoewel ik vrees dat m’n dochter toch wel een keer een Mac wil bezoeken ;-( )

Japan heeft ook een eigen Mac, de Mosburger.
Ook herkenbaar aan een M, maar dan een groene :slight_smile:
Als ik in Japan aan de hamburgers ga, dan ga ik naar de Mos. Die vind ik persoonlijk lekkerder :slight_smile:

1 like

Ippudo is nu een keten, maar ze zijn begonnen als een klein zaakje in Fukuoka. Ondanks de uitbreidingen is Ippudo denk ik nog steeds een van de betere ramen restaurants in Japan en bovendien ook toegankelijk voor wie geen Japans spreekt. Ik zou het geen typische keten noemen. Wat ik wel hoor is dat Ippudo’s buiten Japan net wat minder goed zijn en dat je voor de beste Ippudo nog steeds naar Fukuoka moet. Ik denk niet dat je spijt zult krijgen om voor Ippudo een uitzondering te maken.

1 like

Nog een tip voor Ebisu: Chamorro http://www.timeout.jp/s/en/tokyo/venue/12393/Chamorro
De lekkerste beef tongue die ik tot nu toe heb gegeten! Het is een yoshoku restaurant gerund door een echtpaar in een ondergrondse verdieping van een gebouw met maar iets van 3 of 4 tafels. Yoshoku is westers eten op zijn Japans. Zeker ook iets wat het proberen waard is en een uniek onderdeel van de Japanse keuken.

1 like

Mosburger is zeker goed, maar voor een écht geweldige burger moet je op zoek naar een Kua’Aina. Freshness Burger daarentegen vond ik weinig bijzonder.

Overigens wat betreft ketens in het algemeen, die hoef je zeker niet altijd te mijden. Sterker nog: eigenlijk zou je in Tokyo gewoon een keer laat op de avond een CoCo Ichiban Curry-restaurant binnen moeten lopen, als het er vooral vol zit met salary men. En voor een snelle en goedkope hap loop ik altijd graag een Matsuya, Yoshinoya of Sukiya binnen voor een gyudon. Ook heb ik meer dan eens bij restaurants gegeten waarvan ik me later pas realiseerde dat het een keten betrof.

En Nigo noemt al de gyutan (rundertong), van oorsprong een lokale specialiteit van Sendai, maar de keten Rikyu heeft verspreid over het hele land vestigingen. En ook al kan ik niet vergelijken met Chamorro (maar die ga ik de volgende keer zeker proberen), ook de gyutan van Rikyu is goddelijk…

En zelfs de westerse ketens kunnen op z’n tijd wel leuk zijn, vooral McDonalds heeft in Japan toch wel wat aangepaste menu’s. Het blijft McD dus verwacht niet ineens culinaire hoogstandjes, maar bijvoorbeeld een Ebi Filet-O is toch wel lekker.

1 like

Zoek ook ff “Cockroach Alley” op, een kleine supersmalle steeg vlakbij Shinjuku Station met meer dan 60 kleine restaurantjes op elkaar gepakt, superkleine ruimtes maar altijd gezellig en vol in de avond wanneer de Japanners van hun werk komen…wel een “must-do”, voor mij dan

1 like

Eens! :bier:

Ik heb daar gegeten in de vestiging in Namba Parks, Osaka

Heb tijdens m’n laatste trip 3 nachten daar vlakbij doorgebracht, niet eens geweten dat er daar eentje zat. Gemiste kans…
(maar goed, in plaats daarvan heb ik me gewoon een keertje extra aan de kushikatsu gewaagd, dat was ook geen straf…)

Ben tijdens die trip wel bij de vestiging in Yokohama (Red Brick Warehouses) geweest, en tijdens eerdere reizen meermaals bij die op Odaiba (AquaCity).

Kua’Aina is inderdaad superlekker! Mos Burger is ook geweldig. Mijn vriendin die totdat we vorig jaar weer naar Japan gingen niets van hamburgers moest hebben, nam een hapje van de Mosburger en die vond ze wel lekker. Voor het eerst in haar leven heeft ze vervolgens een hele hamburger gegeten!

1 like

Wij hebben inderdaad ook ontdekt dat je gewoon een beetje achteraf moet gaan zoeken. Japan is zo schoon dat je volgens mij overal naar binnen kunt gaan waar er wat te eten valt. En die steegjes geven vaak het leukste resultaat! Niet bang zijn, gewoon naar binnen gaan! Wij hebben in Akihabara ooit gegeten in zo’n tent waar je buiten uit een automaat kaartjes moet kopen, en die dan binnen inleveren. Geen idee wat we deden! Maar op goed geluk gedrukt, en voor 1000 Yen pp heerlijk gegeten. Het is dan overigens geen avondje uit hoor, maar wel een heerlijke ervaring!

1 like

Zeker de moeite waard inderdaad! Officiële naam is overigens Omoide Yokocho, Memory Alley. In de volksmond schijnt het meestal Shomben Yokocho (Piss Alley) genoemd te worden, maar laat dat je niet afschrikken.

Overigens zijn er wel meer van dat soort steegjes, maar je moet ze maar net weten te vinden.

Dit zijn enkele andere steegjes:

http://www.timeout.jp/en/tokyo/feature/9714/Tokyo-alleyway-guide

Oimachi is vlak naast Shinagawa en dus zeer goed te bereiken binnen centraal Tokyo. Het zijn ook een aantal steegjes, dus veel keuze.

De barretjes/restaurants onder de rails in Yurakucho zijn ook een aanrader, hoewel ik er thais heb gegeten, maar er zullen vast ook wel yakitori zaakjes zijn tussen de andere Aziatische zaakjes.

Akabane is ook leuk. Hele goede yakitori gegeten daar. Is niet ver van Ueno, mocht je daar verblijven.

Die van Ebisu is overdekt, ben er helaas nog niet geweest. Wel een keer op Japanse tv gezien en het zag er gezellig uit.

1 like

Hoe laat zijn de Japanners dan klaar met hun werk Sancy?

• Updated - - -

Aha … thnx Nemesis. Ik weet zeker dat mijn dochter naar een Mac wil, en dan kan ik nu ‘verantwoord cultureel’ een burger pakken. :wink: