Welk olifantenreservaat in Chiang Mai??

Ik heb al meerdere olifanten reservaten online gevonden maar wil graag weten welke er nou écht integer zijn en goed voor de dieren zorgen en waar je toch ook nog een beetje waar voor je geld krijgt

Ik heb de Patara Elephant Farm gevonden: erg duur (5800 bath p.p.) maar je bent wel een hele dag met jouw olifant in de weer en ik lees er veel positieve dingen over.

Elephant Nature Resort: lees ik ook veel goede dingen over, maar zij bieden geen rit op de rug van de olifant aan omdat dat niet goed zou zijn.
Maar bij de Patara Farm doen ze dat wel en zij beweren toch ook enorm goed voor die beesten te zorgen en er geen showdieren van te maken?
Iemand enig idee wat nou echt het beste is? Ik wil absoluut niet meewerken aan misbruik.

Waar ik me bij het Elephant Nature resort een beetje ‘zorgen’ om maak is dat je toch eigenlijk vrij weinig met de olifant doet en dat er wel erg veel tijd opgaat aan educatieve praatjes en video’s (ik las op tripadvisor iemand die schreef dat er 's middags weer een video van een uur lang vertoond werd…tsja, leuk maar daar kom ik niet echt voor).

Ik kwam ook nog een Resort tegen bij Baan Chang, ook een dag voor 5800 bath maar kon hier niks vinden over hoe goed er voor de dieren gezorgd wordt of niet…

Bij Elephant Nature Park kan je idd geen ritje op een olifant maken, maar er wordt daar wel op een hele goede manier voor de beesten gezorgd. In het Elephant Nature Park lopen de beesten ook gewoon vrij rond en worden ze niet weer aan kettingen gelegd op het moment dat de toeristen het park verlaten.

Bij veel andere olifantenreservaten kan je idd wel ritjes op een olifant maken, want ja, er is goed geld mee te verdienen…
Tuurlijk zullen ze bij al die andere olifantenfarms ook beweren goed voor de olifanten te zorgen, dat zeggen ze overal natuurlijk…anders komt er niemand meer.

ik denk hoe minder je met wilde dieren doet hoe beter het is voor het dier

Dat lijkt mij ook, alleen heb ik ook weinig zin om 3000 bath te betalen om vervolgens educatieve video’s voorgeschoteld te krijgen. Hoe interessant misschien ook: daar kom ik niet voor. Maar ik wil ook niet bijdragen aan resorts waar de olifanten uitgebuit worden…

Maar die Patara elephant Farm schijnt ook heel goed te zijn? Iemand daar ervaringen mee hier?

sorry george maar dat vind ik olifant onteerend. daar is volgens mij niets natuurlijks aan heb nog nooit van olifanten in het wild gehoord die voetballen en schilderen.

dat soort dingen zouden wat mij betreft verboden moeten worden

1 like

tja, als je echt ‘wilde olifanten’ wilt zien dan kun je het beste naar een nationaal park gaan en hopen dat je ze spot (neem begeleide tour). Let wel op dat deze wilde olifanten gevaarlijk kunnen zijn.

Ga je naar een speciaal olifantenpark/reservaat dan lijkt het me onvermijdelijk dat je met tammere olifanten te maken hebben die ten behoeve van toerisme kunstjes kunnen. Al is het maar dat ze geleerd hebben stil te staan om zich te laten bewonderen…

Vind het verder zelf ook moeilijk hoor om in te schatten waar ze goed behandeld worden.

succes met zoeken!

grtz Alyssa

het is leuker om ze te moeten zoeken en hopen dat je ze ziet dan dat je er zeker van bent, al dat voorgekauwde, de natuur is geen disney met een druk op de knop en daar is de olifant

de olifant is niet gevaarlijk maar de mens die zijn leefomgeving betreedt of hem probeert af te richten

vind het hier ook verschrikkelijk te zien om die beesten aan een ketting te zien staan en hoe ze soms behandeld worden alleen te behoeve van de toerist zodat die thuis een foto of video kan laten zien

Is dit nou grappig bedoelt of niet? Dit is namelijk echt totaal niet wat ik zoek en klinkt mij in de oren als een plek waar olifanten het heel slecht hebben. Ik wil absoluut niet naar circus-achtige shows waar olifanten moeten schilderen en pootjes moeten geven…vreselijk.

Olifanten in het wild spotten lijkt me natuurlijk geweldig, maar ja…de vraag is of dat zomaar gaat lukken natuurlijk!

Ja, idd. Net als die kleine baby-olifantjes die in Bangkok op straat lopen en waarbij de toeristen wat te eten kunnen kopen van de mahout. En altijd zijn er van die domme toeristen die dit toch doen en deze ellende zo in stand houden. Gelukkig kunnen toeristen hiervoor sinds kort ook beboet worden.
Afgelopen Songkran liepen ze ook met zo’n klein olifantje door de drukte in Udon Thani…beestje zag er erg triest uit…was om droevig van te worden…

dat is toch juist leuk dat je het niet zeker weet beetje avontuur

Helemaal mee eens hoor. Dat vind ik hetzelfde als de aapjes en de slangen. Zolang wij de toerist er foto’s en video’s van blijven maken zal dit nooit voorbij gaan. Aan de andere kant is het voor een hoop mensen een goede bron van inkomsten. Dus ja het is en blijft (voor mij althans) een beetje een dubbel gevoel

kunnen toeristen hiervoor beboet worden, hoop toch wel een serieus bedrag en geen 500 baht

Boete is 10.000 Baht…mag wel verdubbeld worden vind ik…

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=95838&highlight=elephant

Ik heb wel al een paar keer gehoord over een plaats waar de olifanten die het slachtoffer werden van deze attracties worden opgevangen om ze een waardige laatste tijd te geven. Deze dieren kunnen in het wild niet meer zelf overleven en meestal houden ze er handicaps aan over. Waar dit is en hoe het noemt, weet ik echter niet. Of het te bezoeken is, ook niet.
En ik denk dat het ook wel bijzonder triestig zou kunnen zijn (wat veel toeristen waarschijnlijk niet zouden appreciëren).
Als confrontatie met de keerzijde van de medaille van het toerisme kan dit volgens mij echter wel tellen…

Dit zal het genoemde Elephant Nature Park zijn…

Hier komen ook olifanten die bijvoorbeeld gewond zijn geraakt door mijnen…

Ja die staat idd heel goed bekend maar het lijkt mij een nogal belerende excursie met veel praatjes en video’s en eigenlijk vrij weinig interactie met de olifanten. En dan vind ik 3000 bath wel weer veel…

minimaal ja

Het praatje en de film nemen nog geen uur in beslag, voor de rest van de dag wordt je bezig gehouden met helpen voederen en met de kudde mee de rivier in waar je ze kunt wassen, dus meer interactie dan in de commerciële parken.

De prijs is inderdaad hoger dan in de commerciële parken maar mede hierdoor en door giften wordt deze opvang in stand gehouden.

Theo

1 like