olifant

hallo allemaal,

zijn er mensen die ervaring hebben met het baan chang elephant park? Ik ben namelijk geïnteresseerd in de ‘one day mahout training’.

In eerste instantie ziet het er ‘olifant-vriendelijk’ uit, wat ik erg belangrijk vind. Om één of andere reden kon ik een paar jaar geleden gewoon niet genieten van al die schilderende en voetballende olifanten…

Ik vroeg me tevens af wat ik me moet voorstellen bij een tour met een groep. Moet je dan met zijn zessen een olifant delen of is het zoals ik op de website begrijp 2 personen per olifant?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Groet, Mike.

Leuk hoor al die voetballende en schilderende olifanten vergeet alleen niet dat de training een stuk minder vrolijk en vooral vriendelijk is! Alles om de toerist maar een leuke foto te laten maken toch :mad: Gelukkig komen er steeds meer Thai voor in opstand (bv via FB)

1 like

word echt onpasselijk van deze foto. Het dier kan geen kant uit, willen ze zijn eigen wil eruit slaan, zal helaas lukken, en dan voetballen. Een hele andere kant van Thailand, maar ook realiteit,:unibrow::crybaby: helaas.

Dit is een hele andere kant van het land inderdaad maar ook een kant waar ‘‘wij’’ aan hebben mee geholpen. Hoe meer mensen op de rug van de olifant blijven zitten of naar de shows gaan des te meer blijft dit doorgaan. Sorry voor de foto maar het is helaas de bittere realiteit…

Precies, vandaar mijn vraag over Baan Chang. Ik begrijp dat zij tegen schilderen en voetballen zijn en de dieren een goed leven proberen te geven. Maar er kan van alles op een website worden geschreven, ik hoor het liever van iemand die er geweest is. Dus wie o wie?

nogmaals de vraag: iemand ervaringen met Baan Chang?

zou zeggen niet doen, denk niet dat men een evt te wilde olifant, in handen wil geven van een toerist= geld, inkomen.
Ga ze een dagje mee verzorgen, eten geven en poep scheppen enzo.
Ik heb 20 jaar geleden wel olifant gereden. Moet zeggen ik was enorm onder de indruk toen de Mahoets met hun olifanten vroeg in de morgen vanuit de mist, in de jungle kwamen aanlopen met de giganten. kippenvel, onvergeetelijk, toen niet nagedacht over mogelijke mis-behandeling van deze machtige dieren. Echt kleine acties van niet mee-doen helpen, het duurt lang, maar toch.

Hi, ik ben in Chiang Mai en ik neem aan dat je het baan chang daar bedoelt ? Ik heb zelf regelmatig op olifanten in Nepal gezeten en sla daarom hier over maar heb meerdere mensen gesproken die dit hier wel gedaan hebben. Wat ik begrijp gaat de verzorging van de dieren redelijk diervriendelijk. Ook een mahout hier slaat de dieren veel op de kop en heeft zo’n prikstok waarmee ze achter de oren haken of prikken. Dat geeft vaak erge wonden en ontstekingen maar wat ik begrijp lijden de dieren er hier niet aan (of ze geven die niet mee aan de toerist ?). In Nepal gezien dat het ook anders kan. Een goede Mahout heeft dat slaan (bijna) niet nodig. Het is hier in thailand echt heel erg toeristisch. Je gaat in kolonne met de dieren weg. 2 op een olifant is ongeveer 4500 tb en met zijn 2en was het iets van 2800 bt p/p.
Olifanten wassen iets van 1200 tb p/p (in verhouding in Nepal -> 100 rupee (= € 1.- )
Stel je er niet te veel van voor. Je leert er op en er af klimmen, wat basis commando’s (als de olifant het al niet doet voor je het commando geeft ) en je gaat met ze rijden en achteraf verzorgen. De werkelijke mahout geeft de meeste instructies en is altijd bij je. Dus "mahout’ training klinkt leuk voor de toerist maar slaat denk ik nergens op. De olifant zal toch niet naar je luisteren wat je ook doet :slight_smile:

Hartelijk dank qoutas! Ik bedoel idd Baan Chang in Chiang Mai en ik zal er nog eens goed over nadenken of ik wel mee wil doen met dat spelletje. Zou me schuldig voelen als ik een ritje zou boeken met de gedachte dat die dieren ontzettend slecht behandeld worden. Groetjes, Mike

Baan = Huis en Chang = Olifant. Er zijn meerdere olifantkampen met Baan Chang in de naam. Wij zijn naar Baan Chang Pang mai geweest in 2010, en daar hebben wij als gezin (kids toen 11 en 12) ook een mahouttraining gedaan. Het absolute hoogtepunt van de reis!
Eerst uitgebreid instructies gekregen, vervolgens kennismaken met de olifanten en ze alvast aan je laten wennen door ze meloenen en ananas te voeren. Daarna leer je op- en afstappen met bepaalde commando’s. Deze zal je zelf moeten geven anders doet dat beest echt zijn voorpoot niet omhoog en kan je er niet op of er vanaf… Daarna een bochtje naar links, naar rechts, een stap achteruit, vooruit, sneller, langzamer en heel belangrijk STOP! En ja, ook wij kregen zo’n pikhaak in onze handen, maar het was absoluut niet de bedoeling om de olifant daar pijn mee te doen, alleen een corrigerende tik indien het beest niet direct luisterde. Daarna met z’n tweeën op 1 olifant. Alleen is ook mogelijk, mits er genoeg olifanten zijn.
Daar geen voetballende of schilderende olifanten. Ik had de indruk dat de beesten daar prima verzorgd werden en dol op hun eigen mahouts waren. 's-Middags een tochtje door de jungle en na afloop natuurlijk met de olifanten in bad.
Er zijn ook 2- en 3-daagse progamma’s te boeken. Dan is het 's-avonds ook poep scheppen…
Olifanten worden al eeuwenlang in ZO-Azië voor allerlei doeleinden gebruikt, zoals wij bijvoorbeeld paardrijden. En of er nu een toerist of een mahout in de nek zit, maakt het beest niets uit. Anders is het als je in een “bankstel” op de rug zit. Dit is niet echt gezond voor de rug van een olifant. De olifanten in dit kamp zijn daar al vanaf hun geboorte. Deze beesten zouden het in het wild niet meer redden. Ik zie daar geen probleem in. Anders is het als de beesten uit het wild komen en de afschuwelijke praktijken moeten ondergaan om hun wil te breken. Dit keur ik ook zeer af.
Kijk ook eens voor meer informatie over de Thaise olifant op www.bring-the-elephant-home.nl/ of lees eens het boek “Thaise olifanten van de straat” van Antoinette van de water (ISBN 045307936)

super bedankt!

Hi Natuurlijk als je de recenties lees staan er meestal van dat soort verhalen en het is maar net hoe mensen zaken zien (door hun eigen bril) en ervaren. Onderstaande recentie staat er echter ook. Over het mahout gebeuren – > Ik heb lange tijd in Nepal dichtbij olifanten geleefd en destijds veel mahouts gesproken. Zij blijven hun leven lang gekoppeld aan een olifant en de olifant luisterd naar hen. Natuurlijk kan een mahout ook een andere olifant commando’s geven maar het is in principe een verbintenis voor het leven. Geloof nu echt niet dat een olifant na een paar lekkernijen naar je gaat luisteren. De dieren zijn zo geconditioneerd dat ze bepaalde dingen doen op commando van iedereen (of de mahout geeft toch een commando of tikje oid). Wil je iets proberen wat niet standaard is dan gaat dat echt niet lukken. Tenzij de olifanten in thailand anders zijn dan die in Nepal en India ?
Het belangsrijkste is wel dat de dieren goed worden behandeld al blijft het een feit dat de dieren uitgebuit worden tbv de mens. Tijgerkampen of apencircus zijn daar ook een goed voorbeeld van. Ik ben zelf niet heilig en ga ook wel op een olifant zitten maar ik blijf die dingen wel in mijn achterhoofd houden.

"BAAN CHANG ELEPHANT WAS A HORRIBLE EXPERIENCE. If you have a love of animals at all I highly encourage you not to give your money to these people. Upon arrival all the elephants are chained up with one foot of room surrounded by there own elephant dung while they beg you for bananas and sugar cane. When they are finally realeased they are hit with Bull Sticks. I was tricked into going here as they claim to be an elephant sanctuary. However I beg to differ. While I did not go to the ELEPHANT NATURE PARK> I hear there are a true conservatory. BAAN CHANG ELEPHANT PARK IS A Fake. Where they exploit and abuse elephants for profit. Please do not attend this park in Chaing Mai lThailand. "