Elephant World Kanchanaburi

Wie van jullie is er in Kanchanaburi bij Elephants world geweest? Is dit de moeite waard om een dagje te plannen? Onze kinderen zien het helemaal zitten om olifanten te gaan wassen o.i.d., maar is dit ook echt mogelijk?

Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!

Hallo Cocolee,
Wij zijn in februari naar Kanchanaburi geweest en de olifantentocht van 2 uur gedaan. In deze 2 uur maak je een tocht door het oerwoud en ga je met de olifanten “zwemmen”. Dat zwemmen houdt in dat je met de olifanten een riviertje in gaat en dat je de olifanten mag wassen, je mag er bovenop zitten terwijl ze in het water staan en je kan ze overal aanraken en om ze heen zwemmen. Dit zwemmen duurt zo’n 20 minuten. Daarna gaan de bankjes weer op hun rug en mag een van de passagiers op de nek van de olifant zitten en gaat de mahout ernaast lopen. De andere passagier gaat op het bankje zitten. De hele tocht terug zit er een van de passagiers op de nek van de olifant. Een enorm leuke belevenis. Voor ons was het zelfs de leukste ervaring van onze hele thailandreis.

Je gaat eerst met de olifant, op zijn rug zittend, lopen naar de rivier , daar aangekomen doe je je zwemspullen aan en je krijgt een zwemvest om, want de rivier The Kwai stroomt aardig snel.
De olifant-mensen geven je een borstel in je handen en gaan achter je op de olifantenrug zitten.
Dan sturen ze de olifant de rivier in en dat vinden die heel prettig, als je geluk hebt dan spuit de olifant met zijn slurf vol water naar achteren en dan ben jijzelf ook gewassen !
Met de borstel in je hand schrob je wat bovenop zijn hoofd tussen zijn oren, wat de olifant ook heerlijk vind, als beloning duikt hij dan een halve meter onder water zodat je je goed moet vasthouden om er niet af te vallen.
De menner van de olifant houdt alles goed in de gaten zodat er gen rare dingen gebeuren en stuurt de olifant even later de wal weer op.
Daar kun je jezelf weer afspoelen en afdrogen en droge kleren aantrekken, waarna je de olifanten nog wat kleine bananen kan geven, die je bij het startpunt kunt kopen.
Er worden in de rivier foto’s gemaakt en die worden op bordjes geplakt, die je daar ook kunt kopen als aandenken.

Dankjewel bidan en leen,

Dit klinkt helemaal zoals het onze bedoeling is! Hebben jullie vantevoren contact opgenomen of gereserveerd?

doe die tochten alstjublieft niet het is slecht voor de olifant dat er mensen op zijn rug zitten en vaak worden ze niet al te best behandeld

Dierenmishandeling is natuurlijk niets om te steunen. Ik kreeg van hun website juist de indruk dat dit een “goed” project was, gebaseerd op goed willen zorgen voor de dieren.
Zal dit niet per park verschillen? Zijn andere parken beter?

Ja in Kanachaburi zijn diverse bookingsbureaus waar je dit van te voren gaat regelen , je moet er n.l. met een pickup-taxi naar toe gebracht worden.
Ga niet een trip afspreken waarbij je ook nog uren door de jungle moet lopen met de olifanten, dat is niet leuk voor u en ook niet voor de olifanten.
Bij ons was het startpunt 200 meter van de rivier af.

het ene park zal beter zijn als het andere maar het feit dat je op een olifant mag zitten is al niet goed is slecht voor de olifant

:chin:Als mensen goed zorgt voor de olifanten heb ik er niet zo veel moeite mee als dit op kleine schaal gebeurd vele andere dieren gebruiken wij tenslotte ook voor menselijk vermaak bijvoorbeeld paarden:THAILAND::cambodia:

een paard kan het misschien hebben als er iemand op zijn rug zit voor een olifant is het echt ongezond als er mensen op zijn rug gaan zitten, met zo’n zwaar bankstel, beest is er niet op gebouwd.

er stond laatst een filmpje online hoe ze olifanten trainden voor films in de usa, met stroomstoten en alles.

wil niet zeggen dat dat in het eerder genoemde park gebeurt maar die beesten horen gewoon in de vrije natuur en niet aan een ketting wat je maar al te vaak ziet.

:chin:Ja we verschillen we hier een beetje van mening even goede vrienden Echt als de olifanten goed verzorgt worden mag het van mij op kleine schaal groetjes fransjes
ps mishandellen ben ik ook zeker op tegen natuurlijk:THAILAND::cambodia:

Helaas zijn er veel te veel plaatsen waar dit mogelijk is. Alles voor de toerist… en wat de olifant zelf wil is niet zo heel belangrijk. Maar ja dat is het zelfde als met een slang,aapje etc op de foto gaan (in mijn ogen)

ook in mijn ogen:chin:

He Cocolee,
Elephant’s World in Kanchanaburi is meer een sanctuary. Ze vangen olifanten op die hun hele leven al trekking tours hebben gedaan en/of in de jungle hebben gewerkt in de houtkap. Ik ben hier vrijwilliger geweest en als je ergens juist wel naartoe kan gaan is het hier. Het is opgezet door een Thaise dierenarts, en er komen dus ook redelijk veel Thaise mensen vergeleken met andere olifanten sanctuaries of kampen. In mijn ogen heel goed, omdat ze ook aan educatie doen, hoe beter om te gaan met deze dieren…
Als je Elephant’s World bezoekt ga je meehelpen de olifanten te verzorgen, rijst koken voor de oude olifanten zonder tanden, voedsel verzamelen zoals bananenbomen kappen, aanplanting, en zwemmen met de olifanten. Meer informatie staat op de site www.elephantsworld.org

Ik heb de site bezocht en moet zeggen… ziet er goed uit! Nog altijd beter dan die walgelijke shows die ik in andere delen van Thailand ben tegengekomen. Ik ben wel tegen het gebruik van een bankje op de rug van een olifant, zeker als het een jungle tocht is van twee uur, dat kan nooit goed zijn. Zelf heb ik ooit eens Baan Chang Elephant Park in Chiang Mai bezocht, dat is een beetje hetzelfde idee, alleen dan zonder bankje op de rug. Een super ervaring!!

Hoi Femke,

Dit is wat ons erg leuk (en nuttig) lijkt om te gaan doen met onze kinderen. Goed om jouw ervaringen te horen. We gaan dit zeker opnemen in ons programma. Uiteraard met in ons achterhoofd alle waarschuwingen om niet op olifanten te zitten/rijden, je kunt natuurlijk zelf bepalen waar je wel en niet aan meedoet.

@iedereen: bedankt voor alle input!