Elephant Village Laos

Beste reizigers,
Ik ben op zoek naar een (min of meer) verantwoorde plek in Laos of Thailand, waar je een dag met olifanten kan doorbrengen. Surfend op het internet kom ik onderstaande 3 parken tegen, maar vooral bij Elephant Village in Laos heb ik toch wel wat twijfels. Ze claimen ‘Olifant vriendelijk’ te zijn, maar op hun Facebook pagina zie ik foto’s van grote groepen mensen en ook van bezoekers op een stoeltje op de rug van de olifanten.
Zijn er mensen die in één van deze parken geweest zijn en die hier ervaring mee hebben ?

Elephant Village in Laos
Elephant Nature Park in Chiang Mai
Elephants world in Kanchanaburi

Elephants world in Kanchanaburi, absolute aanrader. Je betaalt flink en mag dan een dag meehelpen de olifanten te verzorgen. Geen ritjes op ruggen. Wel mee zwemmen, en eten geven.

Ik ben bij Elephant Village in Laos geweest. Inmiddels gebruiken ze geen stoeltjes meer (zie hun website), maar maak je wel nog een ritje op de olifant z’n rug door achter z’n kop te zitten, wat ik persoonlijk een hele gave ervaring vond (en best eng in het begin want het is hoog en wiebelt enorm). Wij hadden wel de indruk dat ze goed verzorgd werden.

Ik mis er één in je lijstje, te weten: Petara Elephant Farm, ook gelegen in Chiang Mai.

Ze hebben hier een park waar olifanten vanuit heel Thailand opgevangen worden. De dieren hebben veel vrijheid.
Met dit programma wordt je 's morgens vroeg opgehaald bij je hotel. Bij het park aangekomen krijg je eerst een algehele instructie en daarna mahut-kleding.

Je wordt gekoppeld aan een olifant en moet eerst toestemming aan het dier vragen. Wil hij uit je hand eten, dan komt het wel goed. wil hij het niet, dan ga je naar een andere olifant.
Na het eten voer je een algehele health check uit (wat ook inhoudt dat je hun poep uit elkaar trekt om te zien of er genoeg vocht in zit). Daarna ga je je olifant borstelen en wassen. Na de wasbeurt mag je plaatsnemen net achter het hoofd van de olifant. Zonder mandje/stoeltje, gewoon op de blote rug. Best spannend, is (zoals dutch girl zegt) best hoog en wiebelig.
Je rijdt ongeveer een uurtje door een mooie bosachtige omgeving en eindigt bij een watervalletje met een meertje. Daar lunch je, terwijl de olifanten al gaan zwemmen. Na de lunch mag je de leftovers aan de olifanten voeren (die daar al op staan te wachten) en daarna mag je zelf met de olifanten in het water zwemmen.
Na enkele uren rijd je weer op de rug terug naar de farm, waar je nog een drankje krijgt en wordt terug gebracht naar je hotel.

Een dag later komen ze een DVD met foto’s en filmmateriaal langsbrengen, zit bij de prijs inbegrepen. De prijs is niet laag, maar als ik zie hoe goed de dieren verzorgd worden, de liefde van de verzorgers voor de mooie dieren ziet en ziet wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit… Heb voor mijn gevoel zeker waar voor mijn geld gehad…
http://www.pataraelephantfarm.com/

als je op hun website kijkt zie je dus dat je op de olifant rijdt… ik snap niet dat dit aangeraden wordt hier! Ook al is het zonder stoeltje, dan nog… Er zijn ook alternatieven waar er niet gereden wordt op de dieren…