Thailand is geweldig. Qua eilanden is Kao Lanta Yai top. Maar de echte parel ligt in in Chiang Mai, een must-see in Thailand. Je kunt met de trein heen (reserveren kan via passenger-ser@railway.co.th, check railway.co.th voor de schedules. Boek een eerste of tweede klas slaapbed. Eerste klas heb je een coupé voor je zelf voor iets van 20 euro pp (als je met iemand samen gaat).
Je kunt ook via Airasia relatief goedkoop vliegen. Houd wel rekening met vertragingen.
In Chiang Mai kan je lekker trekken in de heuvels. Wees wel duidelijk dat je geen gebruik wil maken van de olifantentour. De beesten voor deze ‘typische Thaïse tochten’ worden daar namelijk afgebeuld, gemarteld en krijgen niet goed te eten. Er zijn zelfs kampen waar de beesten moeten voetballen en schilderen. Dit hebben ze niet geleerd door een vriendelijke meneer die ze dat uitlegde, maar door een ijzeren stok.
Waar je wel absoluut naar toe moet gaan (als het kan meerdere dagen) is het Elephant Nature park: http://www.elephantnaturepark.org/ Daar worden olifanten opgevangen die zijn mishandeld en wordt er gewerkt om ze weer naar de natuur te brengen. Het gave is dat je hier olifanten mag helpen voeren en zelfs wassen in de rivier. Ik heb veel van de wereld gezien, maar dit was echt een van de hoogtepunten in mijn reizigersbestaan.
You wont regret it! Je kunt kaarten voor het elephant nature park kopen op verschillende plekken in Chiang Mai, waaronder bij een Vegatarisch restaurant. Beste is om even te mailen: info@elephantnaturepark.org en alvast te reserveren.
Wij hebben ook op de planning staan om een paar dagen naar Elephant nature park te gaan. Je foto’s hebben mn enthausiasme helemaal opgewakkerd Lijkt me een super ervaring!
Over die olifant tours… ik weet nog niet goed wat ik daarvan moet vinden. Heb altijd gezegd dat ik het niet acceptabel vind dat die dieren hiervoor gebruitk worden. Maar hoor ook verhalen dat het juist wel ok is om daar aan deel te nemen, omdat er zo geld in het laatje komt zodat die olifanten goed verzorgd worden… Het blijft bij verhalen van anderen… hoop volgende maand met eigen ogen te zien wat de werkelijkheid is.
Goed om te horen Tsja… goed verzorgd… Als mensen er geen geld mee kunnen verdienen gaan ze een ander beroep zoeken. Ik heb aan een tour meegedaan en we hebben toen als enige geweigerd aan het olifantendeel deel te nemen. We kregen toen een deel van het geld terug en hebben de olifanten die stonden te wachten goed kunnen bestuderen. Naast het feit dat ze met een ijzeren stok worden bewerkt stonden alle olifanten met dikke kettingen vast. Het uurtje lopen met toeristen is de enige beweging. Daarnaast waren ze met hun hoofd aan het wiegen, wat duidt op stress. Tot slot was er een klein olifantje wat niet vaststond (blijft immers altijd bij z’n moeder). Dit eigenwijze olifantje liep bijna de weg op en kreeg zijn moederolifant een hartverzakking.
Believe me: zodra toeristen het links laten liggen komen er of meer initiatieven zoals het elephant nature park of zoeken ze een andere nering.
Ik gruwel echt van dit soort verhalen… vind dat zo erg!!
Op deze manier zou ik ook zeker zo’n tour weigeren!
Vraag me wel af of dit dan de standaard gang van zaken is in Thailand, of dat ‘slechts’ een deel van de touroperators zich hieraan schuldig maakt. Wordt hier in het elephant nature park ook info over gegeven?
Elephant nature park geeft goede voorlichting en verteld ook over de praktijken in andere ‘olifantenkampen’. Er zijn zelfs concurrenten die met namen die er veel op lijken proberen toeristen naar hun park toe te lokken waar de beesten veel slechter af zijn. Enfin Veel plezier daar!
Een Nederlandse vrijwilligster van het Elephant Nature Park, Antoinette van de Water, heeft een boek geschreven over de olifanten. De naam van het boek is ‘Thaise olifanten van de straat’ en is o.a. te bestellen via Bol.com
Spreek jij over de olifantenkamp(Mae Rim)waar de dieren mishandeld worden?Ben er vroeger een paar keer geweest,had niet de indruk dat die olifanten stokslagen kregen,misschien dat tijden veranderen?In iedergeval daar werd ook gevoetbalt en met boomstammen gegoocheld door deze dieren!Verleden jaar Had ik ook een olifantendorp bezocht in Hua Hin,en ik moet zeggen dat die beesten prima worden verzorgd.Vond het alleen maar duur om per schaaltje bananen 100bath neer te tellen!Voor een rit door de bossen moest ik 1250bath betalen!Heb mij echt goed geamuseerd die dag!gegroet:georgessiam.:chin:
Ben net terug van 2 dagen Elephant Nature Park, wat een top ervaring!!! Ik wil weer terug!!! Dit zijn zeker de 2 mooiste dagen van de vakantie tot nu toe (en ik vermoed van alles wat nog gaat komen)!
Iedereen die ooit naar Thailand gaat; zeker dit park aandoen!!! Je moet het echt zelf ervaren… ik kan niet in woorden omvatten hoe uniek een ervaring op dit park is. Hoeveel meer plezier beleef je als je samen met de olifanten de rivier in duikt, of bijna omver gedenderd wordt door een baby olifantje… in vergelijking met een suf rondje op de rug van zo’n prachtig dier wat overal kan hier.
Na deze prachtige verhalen vind ik het moeilijk om te kiezen tussen het olifanten park in kanchanaburi of het park in chiang mai natuurlijk kun je deze twee parken beide bezoeken ,maar dat brengt natuurlijk een behoorlijke kostenplaatje met zich mee.
Graag laat ik me door jullie overtuiging cq enthousiaste ervaringen adviseren …dus welk park wordt het ???
Goh Jan en Rose,
Ik zou eerlijk gezegd opteren voor Chiangmai (omdat ik er al verschillende keren ben geweest)
Buiten de 2 olifanten kampen(Maesa en Poo poo) zijn er in een straal van 10 km rondom Mae Rim verschillende attracties wat je kan doen.
Tiger Kingdom ,Mae Rim orchid farm,snake farm,Queen Sirikit Botanical Garden,Insecten Zoo.
Ook als je in Chiangmai bent is het een must dat je het Doi Inthanon gebergte bezoekt met zijn schitterende watervallen waaronder de Mae Klang (zie filmpje hieronder)