Welk land kiezen in zuid Amerika om 1 jaar te studeren voor een meid van 17

Hai
mijn dochter wil dit jaar een studie doen in zuid Amerika, (met Intercultura een Italiaanse vereniging aangezien wij daar wonen) ze is helemaal gek op Brazilie, nu hoor ik daar regelmatig verhalen over criminaliteit, ligt er uiteraard ook aan waar je zit. Maar xe kan dus kiezen uit deze landen:
Argentinie
Brasile
Colombia
Ecuador
Paraguay
Rep. Dominicana
Ze verblijft bij een gastgezin en gaat naar de locale school.
Welk land denken jullie dat het meest geschikt is?
Denkende aan veiligheid, cultuur, scholen, etc etc.
Ik zou een reaktie erg waarderen.
groetjes
Jacqueline

Ligt eraan of ze Portugees of Spaans wil leren.

Is niet zo heel doorslaggevend, ze vindt ze allebei leuk om te leren, het is een hele levenservaring natuurlijk, maar we zijn nog nooit in zuid-Amerika geweest dus heb geen flauw idee welk land uit dit rijtje het meest geschikt is, en minst riskant, bedankt voor de tips

Ik denk dat Argentinië door de meeste mensen als het veiligst wordt gezien, maar ik heb zelf ook als vrouw alleen gereisd in Peru, Brazilië… je moet daar wel opletten na het donker en geen domme dingen doen. Maar dat geldt net zo goed voor Rome of Rotterdam, zeg ik dan altijd maar.

Het scheelt natuurlijk enorm als zij bij een gastgezin woont. Die kunnen haar wegwijs maken in de omgeving.
Ook maakt het nogal een verschil of zij in Rio aan het strand woont of in het gevaarlijke Sao Paulo, of juist in een kleinere plaats ergens anders in Brazilië. Het verschil is groot. In Salvador da Bahia vond ik sommige stukken overdag te eng; in Lençóis (Bahia) kon ik makkelijk in het donker met fototoestel op straat foto’s maken.
Als het eng is, gewoon taxi’s nemen en zorgen dat je niet in een stil steegje belandt.
Ook in Europa kunnen enge dingen gebeuren. Voor mij geldt nog steeds dat de vervelendste, engste dingen (2X) mij zijn overkomen in een rustig dorp in Frankrijk waar ik een half jaar woonde. Even om het in perspectief te zetten…

Brazilianen zijn superleuke mensen, heel zonnig en kletserig en gezellig. Het land is heel divers qua cultuur en natuur.
De cultuur is wel iets meer gericht op uiterlijk en seksualiteit dan de andere landen. (Alhoewel dat in de Dominicaanse Republiek misschien ook wel zo is.) De grenzen voor aanraking e.d. liggen iets lager en soepeler dan bijvoorbeeld in de strenger katholieke landen Argentinië, Peru, Colombia, Ecuador.
Maar ik heb in Brazilië geen last gehad van vervelende mannen die mijn grenzen niet accepteren. Maar ik kan me voorstellen dat dit met een dochter van 17 misschien een issue is. Kan zij voor zichzelf op komen en kent zij goed haar eigen grenzen?
In landen waar het allemaal wat meer achter gesloten deuren is en er van alles ‘niet mag’ van de kerk, is misschien juist wel meer kans op vervelend gedrag van (gefrustreerde) mannen (dus juist in Ecuador enzo).

Qua kwaliteit van scholen enzo weet ik niet…

Maar ik zou echt aanraden om de taal wel een rol te laten spelen. Zelf ben ik ooit eigenwijs geweest en heb ik Italiaans geleerd in plaats van Spaans; vervolgens eigenlijk niks meer aan gehad!! Spaans is zo handig voor de rest van je leven, in zoveel landen te gebruiken!
Maar als je dochter gek is op Brazilië en daar misschien ook wil blijven wonen en werken, kan ze natuurlijk beter dat schooljaar daar doen en goed Portugees leren.

Wat misschien ook nog meespeelt is hoe betaalbaar de vliegtickets zijn om haar te gaan opzoeken…

hai Cecilia
ik waardeer je uitgebreide antwoord zeer! Zal het zeker aan haar voorleggen en de verschillende aspecten ervan doornemen.
Over twee weken moet ze een beslissin hebben genomen, maar ik ben 99% zeker dat ze Brasil zal uitkiezen maar dan kan ze toch nog even rekening houden met jouw advies.
Groetjes Jacqueline

1 like

@Cecilia
Gevaarlijke São Paulo? wat betreft criminaliteit zijn Rio en SP aardig gelijk. In SP liggen de favela´s aan de rand van de stad, in Rio door de hele stad heen.

@Pepita
17 is erg jong, weet niet hoe zelfstandig en geduldig jouw dochter is? Want dat zul je zeker nodig hebben in Brazilie. En gaat ze naar de middelbare school of uni? Als ze Brazilie heeft gekozen, zijn er dan ook keuzemogelijkheden mbt plaats? Want hier zullen de belangrijkste beslissingen genomen moeten worden. Onderwijs varieert enorm in Brazilie, zou daarom een plaats kiezen waar goede (prive) scholen zijn. Als ze eventueel na dit jaar terugkomt naar Brazilie om verder te studeren/werken telt de naam van de school heel erg mee. Het is bijvoorbeeld geen uitzondering dat bedrijven publiceren van welke gerenommeerde universiteiten hun werknemers komen. En tijdens een sollicitatie komen de sollicitanten met beste scholen op hun cv, bovenaan de stapel.

Beste en slechtse basis/middelbare scholen van 2011:
As 10 melhores e piores escolas do Brasil 2011 – Lista 10 zoals je ziet zijn 9 vd 10 privescholen, bij de 10 slechtse staan alleen maar openbare scholen.

Bij universiteiten zijn openbare universiteiten vaak beter, aangezien je een hele moeilijke toets moet doen om toegelaten te worden. De meeste studenten van de federale universiteiten komen dan ook vaak van prive middelbare scholen.

Zou het rustig allemaal nalezen :slight_smile:

Gr

Ja dat kwam misschien niet zo over in mijn antwoord, maar ik bedoelde dat Rio ook behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Zelf ben ik er niet geweest maar wel erg veel over gelezen en gehoord van mensen die er geweest zijn. Vooral veel verhalen gehoord over berovingen op stranden, of trucs van mensen die vrienden met je worden en je meenemen naar een appartement, en daar iets in je drankje gooien. Maar ook wel gehoord van een (oude) man die overduidelijk toerist was, maar wel gewoon dag en nacht de stadsbussen gebruikte en nooit bang is geweest. En een andere vrouw van midden 30 die het ook alleen maar geweldig vindt (zij heeft wel kortgeschoren haar, wat wellicht al wat engerds op afstand houdt ten opzichte van blonde jonge meisjes).

Het ligt denk ik ook aan je gedrag en houding. Als jij eruit ziet alsof je precies weet waar je naar op weg bent en alsof niemand jou wat kan maken, houdt dat al een hoop ellende op afstand. Het kan bijvoorbeeld ook erg goed helpen als je van tevoren een zelfverdedigingscursus hebt gedaan! Dan straal je al meer zelfvertrouwen uit.

Als meisje van 17 moet je denk ik wel meer opletten dan als ouwe kerel, want dan is het niet alléén je geld waar ze op uit kunnen zijn… maar nogmaals, dat geldt ook in Rome en Rotterdam.

Mocht je dochter toch belanden in één van die steden, dan kan zij waarschijnlijk nog steeds prima veilig haar bestaan voeren daar als zij in het begin zorgt dat ze goed rondgeleid wordt door die gastfamilie, en dat die haar goed uitleggen welke gebieden en tijden gevaarlijk zijn en hoe zij zich zelf gedragen.
Zelf ga ik in een grote intimiderende stad (zoals Lima of Salvador bijvoorbeeld) waar veel criminaliteit is, eerst de straat op zonder waardevolle spullen. Gewoon eens de sfeer proeven en kijken hoe het aanvoelt voor mij als vrouw alleen. Soms kom ik dan toch terecht in stille straten met een luguber sfeertje, dan zoek ik altijd weer snel de drukte op en de andere normale mensen (winkelende vrouwen, gezinnetjes).

Zoals SayWhat ook al vroeg, vraag ik me ook af hoe ‘streetsmart’ en zelfstandig jouw dochter is. De ene 17-jarige is echt de andere niet.

Lees ook eens deze lange thread vol veiligheidstips, en de veiligheidstips op mijn website (onder Travel).

hai Saywhat en Cecilia, bedankt voor de tips. Dit soort reizen wordt georganiseerd met Intercultura, jaarlijks vertrekken er een groot aantal studenten richting zuid Amerika, ik ga ervanuit dan als ze deze bestemming aanbieden ze toch wel zeker zullen zijn dat het safe is? Gastgezin wordt ook goed gecontroleerd, niet iedereen kan gastgezin zijn. Ook de scholenb worden gecontroleerd. Maar ik ga nog eens goed jullie veiligheidstips doorlezen, eerlijk gezegd hoop ik dat ze wordt uitgekozen voor de USA, denk dat ik dan een jaar lang een rustiger gevoel heb. Maar ja het is haar leven, ze betaald het grootste deel zelf, dus mag ze kiezen. Het is een slimme meid, maar je hebt er altijd slimmere bij die misbruik van de situatie maken. Thanks anyway!

De VS lijken mij veel gevaarlijker! :stuck_out_tongue: Als je ziet hoeveel moorden en gewelddadige overvallen daar gepleegd worden… maar op de een of andere manier vinden mensen altijd Zuid-Amerika enger (onbekend maakt onbemind).

Nog wat leesvoer:

Buenos Aires is de meest toeristische bestemming van de Spaanstalige landen in Zuid-Amerika, met een heel groot aanbod van taalscholen, maar het blijft natuurlijk wel een wereldstad. Verder zijn ook bestemmingen als Cusco in Peru of Quito in Ecuador geschikt als bestemmingen voor jonge taalstudenten. Misschien verrassend maar het Colombiaanse Cartagena (een hele mooie stad!) is ook heel toegankelijk voor toeristen, hoewel daar beduidend minder taalscholen zijn. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties, als je meer suggesties wilt, dan horen we dat graag.

Saludos
Spaanstalige Wereld

nog bedankt voor jullie adviezen, de aanvraag is opgestuurd, ze heeft uiteindelijk toch Brasil op de tweede plaats gezet, en USA op de eerste. Ik ben benieuwd wat ze krijgt aangeboden uiteindelijk als ze door de selectie heen is. Hou jullie op de hoogte. Peru stond niet bij de keuze. Voor wie interesse heeft www.intercultura.it, uiteraard wel allemaal in het Italiaans…

1 like

Ik geloof niet dat ze op zoek waren naar Spaanse les…