Het liefst ga ik gewoon op de bonnefooi met een lijstje met leuke adresjes en zie ik daar wel waar ik blijf slapen enz.
We gaan naar Bali (Sanur en Ubud), Yogjakarta, Lombok (Senggigi) en Gili Air.
In juni tot 7 juli.
Toch twijfel ik een beetje of het niet handiger is om toch van te voren te reserveren, ben een beetje bang dat het vol is bijv.
En hoe werkt dat bij de Gili’s? Er komt dan denk ik een volle boot aan vol toeristen die een slaapplek zoeken op zo’n eilandje, gaat dat wel goedkomen?
Je gaat net voor het echte hoogseizoen, dus er zal voldoende accommodatie zijn.
Wil je perse in een bepaald hotel zitten, dan moet je reserveren. Aangezien buren vaak vergelijkbare faciliteiten hebben, maakt het mij meestal niet veel uit waar ik terechtkom. Ik reserveer dus nooit vanuit NL. Niet elk hotel staat in Agoda of op een andere manier online!
Je kan ook in Indonesie voor weinig een lokale SIM-kaart aanschaffen. De dag voor aankomst kun je dan even bellen naar een hotel en vragen of ze een kamer vasthouden. Vaak lukt dat prima.
Op de Gili-eilanden is meestal voldoende accommodatie. Veel mensen komen tegelijkertijd aan, maar we gaan ook veel mensen elke dag weer weg. De goedkoopste dingen op de Gili’s doen niet eens aan reserveringen.
Zoals Jenny ook zegt, je gaat net voor het hoogseizoen, er zal overal voldoende aanbod zijn!
Naast een lokaal simkaartje (simpati bijv.) is het ook handig om een internationaal auto of motor-rijbewijs meteen, (+/- 14 euro bij de ANWB, pasfoto+origineel rijbewijs meenemen).
Als je een nederlands motorrijbewijs hebt, is het verstandig om je reisverzekering te checken of je voor het rijden in het buitenland geen uitsluitsel hebt. Zo ja, deze dan extra bij verzekeren.
Wat wij wel verstandig vinden is een eerste overnachting boeken, je komt toch vaak vermoeid uit het vliegtuig.
Op de bonnefooi is heerlijk. Soms vind je het ergens nl. leuker dan een andere keer en dan kan je altijd nog een nacht (of meerdere) bijboeken. Of gewoon minder. Het is gewoon flexibeler. Ik boek alleen het eerste hotel met een schatting. En vraag daarbij een pick-up vanaf het vliegveld naar dat hotel. Het is gewoon fijn om niet meteen na aankomst van alles nog te moeten regelen.
Van te voren doe ik voorwerk op internet. Ik weet ongeveer welke plaatsen ik heen wil. Per plaats heb ik ongeveer 4 a 5 hotels/hostels opgeschreven met alle gegevens ervan. Ik koop een mobielkaart en 1 a 2 dagen van tevoren bel ik. Het vervoer regel ik via Perama-Shuttlebus. Goedkoop en superhandig en dat kan ook met hotel pick-up, drop off…
hoteltip: in Ubud.
Ubudbungalow (vond het er echt geweldig en niet duur maar toch met zwembad. Had er ook fietsen gehuurd.
Na 6 groepsreizen ga ik nu lekker op de bonnefooi in mijn eentje
Ik heb in mijn hoofd te gaan fietsen op Bali. Bedankt voor de bovenstaande tips en ja de eerste nacht zal ik vooraf boeken
Is het te fietsen van Denpassar naar Ubud in één dag ?
Vliegveld Denpasar ligt niet bij de stad Denpasar, maar in Tuban (net ten zuiden van Kuta). Met de auto doe je er 2 uur over. Misschien kun je even op Google maps kijken hoeveel km dat zijn?
Daarnaast is Bali erg bergachtig. Ik ben geen ervaren fietser (behalve woon-werkverkeer ), maar ik vond fietsen in midden Bali erg tegenvallen. Het zuiden (dus bij het vliegveld) is me te druk. Auto’s en brommers zijn niet gewend aan fietsers.
Misschien kan je je fiets naar Ubud laten brengen en daar je vakantie starten? Of evt iets huren.
ga de eerste nacht(en) lekker bij Marcello overnachten , is 10 minuten van het vliegveld ongeveer , heerlijk na zo’n lange vlucht.
Op de Bukit dus iets koeler en mooi hotel B&B