Wij gaan van eind juli tot midden augustus naar Bali: Lovina, Ubud, Sanur en misschien ook nog naar Lombok. Moet ik dan hotels reserveren of kan ik op de bonnefooi gaan?
Ik ben zelf ook begin augustus op Bali geweest en wij hadden destijds nog geen hotels geboekt. Wij hebben elke keer wel een hotel kunnen vinden, maar de ene keer ging wat sneller en gemakkelijker dan de andere keer. Als je op de bonnefooi gaat, zorg er dan voor dat je in de ochtend/begin van de middag al een hotelletje zoekt. De keren dat wij er lang over gedaan hebben om een slaapplaats te vinden, waren de keren dat wij pas 's avonds aankwamen (in ons geval Ubud en Lovina. Moet er wel bij vermelden dat Lovina genoeg mooie hotels/bungalows heeft, maar wij waren ook vrij kritisch. Ubud was bij ons wel erg druk. Wil je echt een mooi hotel/resort in Ubud, dan is het misschien een overweging om dat al wel van te voren te boeken).
Het is wellicht wel fijn om voor de eerste (paar) nacht(en) al wel een hotel te boeken. Als je na een lange vlucht aankomt is het niet heel fijn om in een onbekende omgeving nog een slaapplaats te moeten zoeken. Maar doordat wij niet de hotels van te voren geboekt hadden, kwamen we juist wel zo af en toe op hele bijzondere plekjes terecht.
Houd er ook rekening mee dat de Ramadan dit jaar op 8 augustus eindigt. Vorig jaar (en ook eerdere jaren) leidde dat tot een stroom lokale toeristen uit Java, waardoor veel accommodatie sneller vol zat en prijzen stegen. Met name in het zuiden van Bali heb je daar last van.