Ik ga in oktober drie weken naar Java, Bali en de Gili’s. Voor Bali heb ik online al een aantal hotels in Lovina en Ubud gezien die er goed uitzien voor maar +/- €30.
Nu vraag ik me af: is het beter om vooraf hotels te boeken? Onze plan was om ter plekke te boeken bij de hotels zelf, zodat je de laagste prijs krijgt, incl. onderhandeling. Maar nu twijfel ik.
Wat is jullie ervaring? Beter om vooraf te boeken? Verschilt dit per eiland?
Ik had thuis op internet per plaats waar ik dacht heen te gaan ongeveer 4 a 5 hostels/hotels opgeschreven die en te betalen en er redelijk goed uitzagen. In Indonesië had ik een telefoonkaart in m’n mobiel van Kartu As. Belde een dag of 2 dgn. van tevoren een v.d. hotels op of er nog plaats was en daar ging ik dan naartoe.
Je hebt niets vast gelegd nog. Kan alles gewoon bekijken. Eventueel meerdere kamers (want dat verschilt soms echt!) en als het toch niet blijkt te zijn wat je wilt kan je altijd nog naar een andere van je lijstje.
Ook wilde ik bijv. in Ubud een dag langer blijven. Nou dat kon gewoon geregeld worden toen ik dat na 4 dgn. daar verbleef.
De meningen over prijzen zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat de internetprijzen goedkoper zijn. Anderen zeggen via zelf gaan en daar vragen. Handig is wel om die internetprijzen te weten zodat je als ze toch boven die prijs gaan zitten dat kan zeggen en af kan dingen.
Reizen deed ik (ook al had ik een koffer) met de backpackersbus van Perama voor ietsjes extra pikken zij je ook op van en naar het hotel.
Duurdere hotels zijn vaak op internet goedkoper, goedkopere hotels zijn vaak op internet duurder lol2 Het hangt dus van de klasse af wat je het best kan doen.
Iemand een idee hoe dat in Augustus zit? Ik lees verhalen dat soms bijna alles vol zit en toeristen zelfs hun hotelkamers gaan verkopen! Hoe erg is dat nou echt???
Vorig jaar in augustus kon ik niet altijd bij het eerste hotel terecht waar ik binnenstapte, maar had ik wel zonder reserveringen overal heel snel een kamer. Er zijn zoveel slaapplaatsen!
Dit jaar zal het vanwege de ramadan mogelijk nog drukker zijn (al blijven er misschien ook wel mensen weg), maar ik ben zeker niet van plan lang vantevoren te reserveren.
Bedankt voor de reactie! Had je dan budget hotels of gewoon een beetje middenklasse?
Wij zijn er pas eind augustus. Dus het hoogseizoen loopt dan op zn eind. Ik neem aan dat het in september allemaal geen probleem meer is?
We gaan trouwens ook naar Lombok! Is het daar net zo druk? Anders ga ik gewoon eerst naar Lombok en dan in september pas naar Bali.
Idul Fitri is dit jaar op 19 augustus, de dagen tot een week daarna zal het waarschijnlijk nog heel druk zijn.
Ik logeer zelf in redelijk goedkope hotel. Afgelopen jaar heb ik meestal 20-25 euro voor een kamer betaald. Kamerprijzen gaan in het hoogseizoen soms fors omhoog, het lukte me niet vaak iets goedkopers te vinden.
Beste Jenny dat het suikerfeest op 19 aug is weet ik maar mijn vraag is gericht op het offerfeest heeft dat een soortgelijke invloed op de hotelbezetting als bijv tijdens de Ramadan
Hele handige tips Jenny… je klinkt goed ervaren … Ik ga medio aug. starten op Bali en wil daar een dag of 10 blijven en me een beetje verplaatsen en zo op 2 of 3 locaties terecht komen.
Daarna wil ik richting Java en daar doorheen trekken. Ik denk aan met de boot oversteken en dan een beetje laten leiden door mijn lonely planet.
Hallo,
Vorig jaar zijn we een maand naar Indonesië geweest.
Eerst een week Java, daarna drie weken Bali.
We hebben enkel de eerste nacht op Java op voorhand gereserveerd zodat we bij aankomst onmiddellijk ergens naartoe konden.
Dan enkel nog een weekje op Bali op voorhand vastgelegd in een villa omdat we daar dan getrouwd zijn. Alle overige nachten gewoon ter plekke bekeken of via booking.com geregeld.
Soms lukt het om ter plekke nog wat af te dingen, soms dan weer niet… Je moet wat geluk hebben daarin.
Sommige mensen vinden het stresserend om ter plaatse slaapplaatsen te moeten zoeken. Wij vinden dat de flexibiliteit die je hebt veel belangrijker.
Ik ben vorig jaar met de trein naar Banyuwangi gereisd (één nachtje geslapen en) daarna om 06.00 met de veerboot overgestoken.
Dat was heel bijzonder
De veerboot kan de overtocht in misschien wel 5 minuten doen maar de veerboot blijft 30 minuten, of langer, een beetje rondjes varen. Op mijn vraag of er problemen zijn krijg ik het antwoord dat ze precies volgens schema varen. (?)
Het was een leuke ervaring.
Een aanrader.
Overigens, als ik me het goed herinner gaat de boot elk halfuur, ticket: 10k, of iets dergelijks.
En…, er is een beveiligingscheck toen ik aankwam in Gilimanuk (op Bali), had ik niet verwacht en ik negeerde de beveiligingsbeambte in eerste instantie ook toen hij vroeg: “where are you going?” :zon02: