Mijn man en ik willen in Oktober November voor de eerste keer een maand naar Bali gaan.
Nu ben ik volop aan het kijken hoe en wat en kwam toevallig dit forum tegen.
We hebben al wel wat rondgekeken op internet en naar het reisbureau geweest , maar weet nu niet meer zo goed waar ik op moet letten en het beste heen moet gaan.
We willen een leuk hotel bij het strand voor als we een dag niet weggaan en wat leuke restaurants in de buurt en natuurlijk veel dingen gaan bezichtigen.
Kan ik nu beter via het reisbureau een vlucht en hotel boeken of dat zelf gaan doen.
Zelf hotels boeken heb ik namelijk geen ervaring mee en heb geen idee waar ik op moet letten en waar in Bali ik dan het beste naar toe kan gaan.
Ondertussen spit ik even het forum door en alle tips zijn welkom .
Als reisagent kan ik je alleen maar aanraden langs een reisbureau te gaan. Zij hebben de kennis en als er iets moest mislopen zijn zij je contactpersoon die je zullen bijstaan dag en nacht
Veel reisbureau’s doen met name zaken met grote hotelketens. Daar moet je van houden. Ik kies op Bali meestal voor een hotel of hostel met maximaal 10 kamers.
Oktober/november is geen hoogseizoen, je hoeft dus niks vantevoren te boeken. Vind je dit toch fijn, dan kan je op een website als Tripadvisor.com recensies lezen van hotels en vervolgens boeken. Ook een website als booking.com is goed en veilig.
Op dit forum staan heel veel tips met leuk plekken om te verblijven. Stel eens een route samen (=maak een opsomming van dingen die je wilt doen), post het hier en mensen geven je feedback. Vergeet niet dat je op Bali heel makkelijk vervoer kan regelen, je hotel kan je daar evt. bij helpen. De dag van tevoren een auto met chauffeur regelen is ruim op tijd, de dag zelf werkt meestal ook prima
Ik ben vaak (10+ keer) op Bali geweest, heb er een tijdje gewoond en heb heel veel tips (per regio) op mijn website over Bali staan.
Ik kan me volledig bij Jenny aansluiten, wij zijn al een paar keer in oktober november geweest, alles goed zelf te regelen. Van belang is te weten waar je interesse ligt zodat advies geven handiger is. Wat hotels en homestays betreft kijk bij hotels Bali daar staan voldoende bruikbare adviezen om leuke verblijven te vinden. Afgelopen okt/nov in Amed Bali geweest vonden we helemaal te gek lekker rustig en authentiek mooie tempels en andere bezienswaardigheden in de buurt. Ook Ubud is de moeite waard hoewel duidelijk drukker qua toerisme dan jaren geleden. Om me te oriënteren heb ik veel op dit forum rondgeneusd en veel reisverhalen van anderen gelezen op het net.
Meer algemeen: in 2015 is van 18 juni tot 18 juli de vastenmaand ramadan. Dit zorgt met name rond het eind van de ramadan voor extra drukte op Bali. Tel dat op bij de vakanties in Europa en Australië en je realiseert je snel dat het druk zal zijn.
Voor juli zou ik daarom zeker dingen reserveren. Een paar dagen van tevoren is meestal voldoende, dus je behoudt je flexibiliteit.
@jenny dank voor je reactie. Ik zit erg te twijfelen, want ik wil niet te veel van te voren vastleggen en m’n flexibiliteit behouden. Gelukkig kun je via booking ook veel hotels kosteloos annuleren.
Een reis boeken via een reisorganisatie heeft voordelen: geeft een veilig gevoel, geen rompslomp meer, immers alles is geregeld, vlucht , transfer, over het algemeen een goed hotel, vaak goed gelegen, mogelijkheid om aan excursies deel te nemen met een Nederlands sprekende gids, een aanspreekpunt in je hotel wanneer er iets niet loopt zoals jij het graag gewild had, maar………persoonlijk regel ik het liefst alles zelf, kies ik liever voor een leuk guesthouse of klein hotelletje in een minder toeristische omgeving, waar ik meer in contact kom met de lokale bevolking. Bovendien ben ik meer flexibel, ik zit niet de hele vakantie vast aan hetzelfde hotel en kan daardoor ook naar een ander gedeelte van Bali.
Ik ga elk jaar een maand naar Bali, regel alles zelf, hou van in contact komen met de lokale bevolking (zie mijn site Actief in de tropen), hou van wandelen en fietsen. Voor de maanden oktober/november is het meestal geen probleem om op de bonnefooi te gaan.
Ik sluit me helemaal bij de vorige spreker aan: Ik kom vaak op Bali, en het eiland leent zich er uitstekend voor om zelf op pad te gaan. Natuurlijk zijn er de stranden, maar ik zou zeker Ubud (kunst en cultuur, rijstvelden) en Munduk (rustig koel bergdorp) niet overslaan. Accomodaties zijn er van 12 euro tot meer dan 300 euro per nacht, het is maar wat je wilt :-), gewoon even op tripadvisor of agora.com kijken. Ik weet een hele goede gids (chauffeur) Wayan, die in Ubud woont en je overal heen kan brengen, zeer vertrouwd en veilig. Stuur me even een directe mail voor de contactgegevens. Ook in Munduk is het mooi wandelen met Putu. Heel veel plezier in Bali!
Het beste en goedkoopste is het om alles zelf te regelen.
Denk er wel aan dat in oktober de natte moesson begint.
Qatar Airways heeft goedkope tickets naar Jakarta en vandaar kun je verder met Air Asia. Totaalprijs, denk ik € 500,00.
Hotels hoef je niet persé te boeken, in die tijd is er altijd wel plaats.
Lonely Planet Bali, een geweldig reisboek om alles op te zoeken.
Mocht je nog vragen ,hebben laat het me weten.