Ik zou graag in juli een reis samenstellen naar Bali. Ik heb echter nog nooit een reis zelf gepland en al zeker niet in een ver land als Bali. Ik heb er in ieder geval veel zin in maar zit nog met een paar vraagjes. Wat zijn echte aanraders qua bezichtigen, en boeken jullie je hotels op voorhand of ter plaatse? Ik heb al gehoord dat veel mensen ter plaatse een hotel boeken omwille van spotprijzen, maar ik weet niet of dit wel veilig is?
Bali is een toeristisch eiland (geen land ;)), dus het is een goede keuze voor je eerste zelfgeplande verre reis.
Of je hotels vooraf moet boeken ligt een beetje aan je zelf. Juli is enigszins hoogseizoen, dus sommige hotels zullen volgeboekt zijn. Als je niet heel kieskeurig bent (bijv. qua locatie en prijs) zal het echter geen probleem zijn ter plekke nog iets te vinden. Als je begin-juli gaat is het beter wel iets te boeken. Dan is het net na het Suikerfeest, en zeker de eerste week na het Suikerfeest is het superhoogseizoen in Indonesië.
De aanraders/bezienswaardigheden van Bali zijn te veel om op te noemen, maar dat ligt er ook heel erg aan waar je naar op zoek bent. Het zuiden (o.a. Kuta en Seminyak) staan bekend om het uitgaansleven; er zijn verschillende plekken waar je kunt golfsurfen; er zijn heel veel mooie tempels; Ubud is het culturele hart van het eiland en daar vind je ook het Monkey Forest en rondom het stadje mooie rijstvelden; meer naar het noorden is het berggebied met de vulkaan; vooral langs de noord- en oostkust zijn stranden waar je goed kunt snorkelen; in het uiterste noordwesten is een nationaal park; en op een stukje varen met de boot zijn onder andere de Gili-eilanden. Dit is maar een snel lijstje van trekpleisters van Bali. Als je aangeeft wat voor dingen je wilt doen (strand, cultuur, actief, …?) en hoe veel tijd je hebt, kan je betere antwoorden krijgen denk ik.
Alvast bedankt voor de info!
Ik denk dat het voor ons eerder een mix zal zijn van strand en cultuur. Wij zijn vooral op zoek naar ‘mooie plekjes’ om te genieten om het zo te zeggen. Van het Monkey Forest had ik al gehoord en dit stond zeker op het programma. Wij tellen er op 16dagen effectief in Bali te zijn.
Ik zou je Sanur aanraden. Niet zo druk als de westkust of het zuiden. Daarnaast redelijk centraal gelegen voor uitstapjes en strand. Maar het ligt eraan wat je wenst te doen. Ubud is ook heel mooi maar heeft weer geen stand
De bezienswaardigheden zijn idd teveel om op te noemen. Je moet een beetje kijken wat elke plaats te bieden heeft en wat je leuk vindt.
Kuta. Toeristisch, uitgaan, winkels, strand
Ubud. Toeristisch, rijstvelden, tempels, monkey forest
Gili’s. Eilandjes, strand, snorkelen, uitgaan
Lembongan: strand, eiland, het vroegere bali, snorkelen.
Amed. Vissersdorpje, snorkelen, klein en basic.
Als je lovina, sanur, munduk toevoegt heb je al een mooi eerste overzicht van de sfeer en mogelijkheden per plaats. Probeer dan per plaats te verdiepen wat je ongeveer wil doen zodat je weet hoelang je er wil blijven.