(Wel of niet) All Inclusive (en evt. waar) ?

Hallo Indonesië-liefhebbers :dag:

Hier nie voorstellen nie? Ben dus nieuw hier: Huisjeboompjebeestje-mannetje van midden 30, nog nooit in Indonesie geweest. Heb m’n best gedaan om me al zo veel mogelijk in te lezen, nog niet echt een antwoord gevonden op het volgende:

Onze (vriendin en ik) wens is het om na twee en halve week vanuit het noorden met rugzak in lokale bus en op gehuurde motor (heb A + ervaring) uiteindelijk op Bali vijf dagen met achterwerk in het zand te gaan liggen.

Te maken afweging gebaseerd op kennis tot op dit moment: Leuk hotel (aan strand) voor 20 euro pppn, en zelf inkopen doen voor snacks, water en 's avonds lokaal restaurant opzoeken.

of

Dus voor meer euries om een uur of 4 aan de bar vijf meter van je stoel vandaan 2 pina colada’s te halen en aan het einde van het weekje niet te hoeven schrikken van de rekening.
(Ja, het klinkt misschien wat verwend, maar het is tenslotte maar een keer per jaar vakantie, en met een last minute op Jamaica (ook eerst rondtrekken, en toen voor euro 35 pppn A.I. hebben we het zo goed gehad (ook t.a.v. het eten in vergelijk met de rest van Jamaica), dat willen we weer).

Gaat dat laatste lukken voor een schappelijk tarief? En is de kool het sop waard? Tot nu toe begint de prijs voor de combinatie redelijke ligging & goede (keuken) beoordeling bij zo’n € 60-65 pppn. Oftwel 40 euro versus 120 euro per nacht, waarbij ik er inmiddels van uit ga dat als ik 80 euro voor 2 personen per dag heb, we zeer goed kunnen eten en ruim voldoende kunnen drinken.

-> Kortom de vraag is of er redelijk (goede) All Inclusive hotels / resorts voor minder dan € 60 pppn op Bali e.o. zijn te boeken? Zo ja, welke? (Klopt het als ik stel dat we dat nu beter kunnen rond maken dan daar ter plaatsen nog eens wat te gaan lopen zoeken (buiten maar tegen het hoogseizoen aan) ?)

-> Ben ik / Zijn wij domme mensen als we een (kwalitatief redelijk) buffet kiezen boven de waarschijnlijk briljante kwaliteit eten van de lokale tentjes (zowel al in Singapore als in Vietnam echt voor een appel en ei hele tafels vol verse zee beesten gehad, was echt super).

Alvast hele hartelijke dank voor je moeite om (wat nuttigs) te antwoorden! :kus:

Nee niet doen !! Echt niet doen.

Een van de hoogte punten van een bezoek/vakantie is de indonesische keuken ontdekken/proeven. Ga op avontuur… zoek leuke restaurantjes… laat je dingen adviseren. Wanneer je all inclusive boekt ben je meestal veel duurder uit, kom je minder je hotel uit en zal de variatie je na een bepaalde periode gaan vervelen.

Op Bali zijn er in verhouding tot bijvoorbeeld Mexico veel minder all inclusive formules. Ik weet dat Melia Benoa all inclusive is, maar heb verder nooit gezocht naar zo’n hotel.

Om een indruk te krijgen van de prijzen is het handig in welke periode je wilt vertrekken…?

Mei ? augustus? November?

1 like

Bedank voor je reactie Iggie,

Even nogmaals: dan hebben we er wel al 2,5 week lokaal avontuur (qua eten en bezichtigen) op zitten.

Daarintegen je mag me voor de keuken de rest van mijn leven in Vietnam opsluiten, want wat we daar kregen voor 5à6 euro pp was echt briljant.

T.a.v. de reisperiode, ik verwacht(te) geen exacte prijs voor een bepaalde week. Het is geen hoogseizoen (maar ook niet het dieptepunt van het laagseizoen), binnen de “openbaarheid van het internet” zou ik het daarbij willen laten.

Die Melia Benoa had ik inderdaad ook voorbij zien komen. Ik denk dat ik met m’n aangegeven prijsvergelijk daarvoor in de buurt zit (of kun jij die boeken ongeacht welke week voor minder dan 50 euro pppn, zo ja hoe?)

Wat doet dat er toe…

Jouw mening staat genoteerd, is duidelijk, dank daarvoor!

:dope:

Ik moet het eerste restaurant waar de lekker ‘Indonesisch’ eten voorschotelen aan touristen nog tegenkomen om eerlijk te zijn…

De meeste touristen willen geen botjes in hun eten, en houden ook niet van gekruid eten. Als gevolg hiervan krijgen ze buffetten voorgeschoteld met slappe aftreksels van wat de Indonesiers zelf eten, en ze betalen daar ook nog eens een keer de hoofdprijs voor. Ik heb een paar keer (min of meer verplicht) deelgenomen aan lunchbuffetten, waar je voor 50,000 rp een breed scala aan gerechten krijgt. Voor Nederlandse begrippen is dit welliswaar spotgoedkoop, voor Indonesische begrippe schreeuwend duur. De mensen om me heen vinden het eten vaak erg goed, ik vond dat niet.

Het is dus maar wat je gewend bent!

Kijkend naar je post en het feit dat je ‘2,5 week avontuur en eten’ al heel veel vindt, denk ik dat jij je in een luxe resort best zou vermaken en het eten lekker zal vinden… (ik heb ik Vietnam nl nooit meer dan 2 euro voor eten betaald, het touristische eten voor 5-6 euro vond ik minder lekker - jij schrijft het geweldig te vinden!)

1 like

Dank Jenny voor je reactie.

<< Off - Topic >>

1. Een waarheid als een koe.

2. Het gebruik van het woord “avontuur” was eigenlijk een referentie naar de reactie van Iggie. Desalniettemin de geachte aan het deels op de motor rondtrekken voelt wel als enigzins avontuurlijk. Dit gezegd hebbende en jouw onderschrift bekijkend, dan zijn we weer terug bij je eerste opmerking!

3. We zijn in Vietnam ook o.m. in Hai Phong geweest. Aangezien de mensen daar moesten “testen” of mijn witte kleur niet losliet, ga ik er van uit dat dit niet echt als een touristische plaats kan worden beschouwd. De enige 5 lokale restaurants waar je niet op een krukje naast rauw vlees en een krabbende hond, kon eten waren het dubbel en dwars waard (en onze Vietnameese kennis vond het ook lekker (of ze zei dat uit hoffelijkheid) . Wat ik al schreef, ben niet elke zes maanden op pad, en dan is het me die 3 euro pd meer dan waard.

Desondanks, ik denk dat ik me in jouw standpunt kan inleven, en ik denk dat ik begrijp wat je schrijft (ga nog eens even die opdrachten van je bestuderen, haha, wellicht kan er nog wel eentje bij?!)

<< On - Topic >>

Ik waardeer je mening, en noteer: 2x niet doen smkiek

Het kan altijd erger in Vietnam (en ook in Indonesie, op Bali staat in de omgeving van Tabanan regelmatig hond op het menu) :slight_smile:

volgesn mij is het gauw klaar: die all-in pakketten, zoal in Türkiye en Dom, Republik, bestaan niet in Indonesia. ten eerste hebben ze veel gespreider publiek-denk ook aan Japanners etc-die daar nou niet zo op kicken. Ten 2e ken ik geen enkel ‘‘resort’’ dat vanwege daarom de gasten min of meer binnenhoudt en ook nog entertainment aanbiedt.
Een lokker van die all-in is vaak -free booze=alco. En juist dat is nogal aan de prijs in Indo (ja, ik weet, alles is relatief),en eigenlijk niet zo geschit voor muslims (ja ik wet, Bali is HIndu-maar trekt dus wel veel lokale gasten ook).
Maar voor veel minder als die 60 euries kan je in een prima luuks hotel slapen, en je buikje rond eten-maar dan gewoon besteld in hier en daar een restoran.

Hallo,

Volgens mij bestaat het all inclusive inderdaad helemaal niet op Bali ik heb het in ieder geval nog nooit ergens gezien. Dit omdat je voor vrij weinig buiten de deur kunt eten en nog lekker ook. Ik snap niet wat mensen er trouwens aan vinden maar goed ieder zijn ding je volvreten en dan terug komen en dan gelijk weer op dieet om de kilo’s er af te krijgen.

@ Jenny: Grapjas. Als het dan iets met 4 poten moet zijn (liever iets dat heeft gezwommen), dan :beef: s.v.p.

@ Bkkflyer & Moira,
Het is natuurlijk weer afhankelijk van de definitie over de mate waarin (t.o.v. Turkye & D.R.), maar dat er A.I. vacanties op Bali worden aangeboden staat vast. Beginnend bij iets boven de 1000 euro voor 10 dagen (7 nachten). Trek daar de vliegreis van af…

Het entertainment, boozen (als in drinken om dronken te worden), vol vreten…
daarom is het ons niet te doen. En dan dus al zeker niet als dat het enige van de vakantie is; als je van het vliegveld wordt opgehaald, en er 8 dagen later weer gedropt wordt.

Zoals ik al schreef het is voor een dag of 5 even het gevoel van niets hoeft alles mag. We hoeven niet aan boodschappen te denken, we kunnen 's middags al een lekkere cocktail bestellen, en als we “buiten de deur” een leuk restaurant zien, eten we daar.

Op veel plekken kun je uiteraard aan de rand van het zwembad een biertje of cocktail bestellen :vak02:

Nu drink ik zelf geen alcohol en kan ik je niet informeren over de prijzen, maar verse (!) fruitcocktails heb je vanaf 5,000 rp. Zelfs op de duurdere plekken (althans, de ‘duurdere’ plekken waar ik ben geweest) betaal je hier zelden meer voor dan 10,000 - 12,000 rp. Ongeveer een euro dus!

Hallo,

Is dat 1000 euro per persoon? Jemig wat is dat dan duur helemaal voor Indonesie.
Volgens mij kun je dat ook als je niet All inclusive heb of ik heb het mis maar goed ik heb er een hekel aan en ieder z’n ding natuurlijk.

De Indonesische keuken op Bali ? Lijkt me sterk, Balinezen kunnen niet koken, alles is erop gericht om het eten mooi te maken voor de offerandes. Het enige dat nog te eten is op Bali is de babi guling de rest van het eetbare wordt door Javanen en hier en daar een Padanger geleverd.

“Indonesische keuken” vind ik een onjuiste benaming, waarschijnlijk afkomstig uit Nederland vanwege zijn Indische restaurants (ja zo worden ze nog steeds genoemd, koloniaal overblijfsel waar rendang met jus en sambal goreng boontjes wordt geserveerd) In Indonesië is er sprake van regionale keukens, sommige van deze keukens zijn van wereldklasse, daar valt die van Bali zeker niet onder. Bijvoorbeeld de keuken van West Sumatra (Padang), speciaal de nasi kapau en ook de keuken van Midden-Java is van een zeer hoog niveau. Verder kennen vele gebieden specialiteiten die niet te versmaden zijn zoals o.a. de pepesan in het Sundanese en de ikan bakar met colo-2 in de Molukken.

Ik sla zelf de kookkunst van een groot deel van de Indonesiërs niet hoog aan. Dat is niet omdat ze niet kunnen koken maar omdat ze niets te koken hebben. Bij meer de helft van de Indonesische bevolking komt er dagelijks slechts rijst of een soortgelijk koolhydraatrijk voedsel zoals maïs, singkong, zoete aardappel enz. op tafel. Daar komt wat kecap, sambal of kroepoek bij voor de variatie, soms een beetje soep of een zout visje, op feestdagen een eitje, dan heb je het wel gehad. In Oost Indonesië heb ik dagen aan de rijst met Indomie gezeten, dat is pas de echte Indonesische keuken Indo-mie. Ook wordt er veel zout en msg (monosodiumglutamaat) bij het eten gedaan, dat het in het algemeen niet smakelijker maakt. Dan zwijg ik nog maar over andere chemicaliën zoals formaline, borax en kleurstoffen die eigenlijk voor textiel bestemd zijn.

Ondanks dit alles kan er in Indonesië goed gegeten worden, je moet alleen even weten hoe je dat kan vinden, dat vraagt inzicht. Er zullen op Bali zeker goede restaurants te vinden zijn, vaak Javanen of Padangers, of saté Madura, regionale keukens dus. Niet dat saté van Madura afkomstig zou zijn, maar Madurezen verkopen nou eenmaal saté, zoals veel Volendammers in de bouw werken, terwijl ze de naam als visboer hebben.

1 like

Hey Serikambelo,

Dat was heel veel info, waarvoor dank.

Ik zal mijn best doen om de “regionale krenten” uit de pap te zoeken!

En ik noteer: Als je persee in een A.I. hotel in Indonesië moet, doe het dan op Bali (maar zorg dat je eerst in andere delen van Indonesië hebt genoten) !