Is Indonesië een duur land?

Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Indonesië. Maar is Indonesië in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

1 like

Bijna overal hangt een AH prijskaartje aan ,soms nog duurder.
Alcohol is niet meer te betalen ,fles goede vodka komt aan de 50 euro ,alleen de locale merken zijn zo rond 15-20 euro.

Verder alle levensmiddelen :vlees-brood noem maar op
Benzine en sigaretten zijn goedkoop.

Dit alles is echter geen reden om terug te gaan naar NL !!!

Groet Paulien

Zo duur is het allemaal nog niet, uiteraard betaal je meer voor je reis dan een last-minute naar spanje

Als je het een beetje goed bekijkt kun je qua hotel en/of homestay best goed zitten
Tuurlijk heb je ook (extreme) luxe voor europees vergelijkbare prijzen

Je doet er verstandig aan om het lokaal te bekijken en te onderhandelen, en niet meteen alles vanuit de luie stoel in nederland op internet te boeken
Ten eerste staat een heleboel niet op internet(of is grotendeels sterk verouderd) en ten tweede zit daar vaak een (meeverdienende) tussenpersoon en/of reisbureau tussen

Alcohol is (zeker voor lokale begrippen) prijzig, maar voor de europeaan niet ongewoon
Hetzelfde geld voor ‘westerse’ vreetschuren zoals Burger King, Dunkin Donuts, KFC, MacDonalds, StarBucks en noem zo maar op

Een duur restaurant betekend ook niet automatisch dat het eten er goed is, vaak betaal je voor de ‘ambiance’ en de overdadig aanwezige bediening
Beetje goed zoeken en je haalt ‘op straat’ nog steeds een heerlijke Nasi Goreng of Mie Ayam voor rond de 8000 rupiah (dus nog geen 1 euro)

Twee weken geleden heb ik samen met mijn vrouw onder het genot van een verse jonge kokosnoot op het strand en verse net gevangen vis van bijna 3 kilo geconsumeerd, die ter plekke wordt geroosterd en wordt geserveerd met nasi, kecapsaus sambal en wat groente
Dit alles voor 140.000 rupiah compleet (dus net ff meer dan een tientje)
Daarvoor eet je dan wel heerlijk een visje op een mooi strand tussen de palmbomen met aapjes op de achtergrond en een verfrissend zeebriesje terwijl de zachte golven op het witte zand binnen ruisen
Ik heb het hier dan over Watu Ulo, het strand nabij Jember
Overigens verhuren ze hier ook vakantiehuisjes met airconditioning, geen idee van de kosten hiervan, maar zeker een aangename afwisseling van bijvoorbeeld het drukke Bali waar t stikt van de toeristen en de overvolle (vuile) stranden

Huur een goede auto met airco voor 200.000 per dag (kortingen zijn te bespreken ivm langere huurtijden) en je rijd zelf via (het prachtige Kawah Ijen berggebied)via koffie en cacaoplaats Banyuwangi naar Bali voor een paar tientjes benzine en 140.000rupiah (sedanprijs) voor de ferryovertocht
Neem daar dan bijvoorbeeld in Lovina, Ubud en/of het zeer toeristische Kuta een klein hotelletje en/of homestay voor 150.000 of 200.000 per nacht (inclusief Airco en ontbijt) en trek met je auto het eiland rond(wat je in een paar dagen grotendeels wel gezien kan hebben

Verder hangen de prijzen natuurlijk sterk af van waar je zit, in het toeristisch Bali of Lombok, of een grote stad als Jakarta betaal je uiteraard meer, ga je wat meer trekkend rond dan zit je in de wat onbekendere plaatsjes veel goedkoper

Sigaretten en benzine zijn nog wel heel goedkoop, hoewel de sigaretten wel zachtjesaan eens duurder worden en de overheid de benzine graag ook zou willen verhogen(wat door recente protesten nog steeds voorkomen is)

Vervoer is ook best betaalbaar, taxis zijn niet vreselijk duur, echter zitten er veel oplichters tussen die de toerist nog wel eens wat meer afhandig willen maken.
Neem een grotere maatschappaij met een verzegelde meter en dan gaat t vaak wel goed

Vind je het niet vervelend om een lokaal persoon mee te slepen dan zijn er voor kleine bedragen zelfs autos met chauffeur te regelen, deze moet dan wel af en toe wat eten dus betaal jij de maaltijd

Ben laatst nog vanuit Jember (Java), met een busje naar Denpasar (Bali) gereisd, op zich qua afstand niet ver maar toch een rit van bijna 9 uur, in een klein maar schoon busje met airconditioner en zelfs nog een (inbegrepen) (buffet)dinerstop voor 150.000rupiah
Dus een enkele reis voor nog geen 14 euro
Bovendien opgehaald en afgezet op de door mij gevraagde locaties
Daarmee kom ik tegenwoordig niet van Almere naar Amsterdam met de trein?

Kortom prijzen zijn sterk afhankelijk per locatie en de mate van jouw onderhandelingskunsten

En komop, wie 4 weken lang op het strand wil bivakkeren kan in mijn optiek beter die lastminute Spanje boeken

Kom je ooit op Oost Java in de buurt van Jember, dan ben je welkom om mij een bezoekje te komen brengen :wink:

3 likes

Zeer goed geschreven stuk van Kilometervreter. Alles wat hier boven beschreven staat is 100% waar en met kennis van zaken beschreven. Bedankt, erg goed.

Veel meer informatie en foto’s op onze website

1 like

Bedankt Dutchman,

Eerlijk gezegd ben ik voor het eerst naar Indonesie (Java) getrokken in maart dit jaar, en afgezien van een korte trip voor visumvernieuwing niet meer vertrokken

Ik ben aangekomen op Jakarta en heb flink wat rondgereisd, vooral met de trein
O.a. Bandung, Yogyakarta, Surabaya en mijn hart verloren aan mijn nu huidige (javanese) vrouw die ik hier in Jember ontmoet heb

Tussendoor heb ik een weekje op Bali gezeten met mijn zusje die aan het backpacken was in Australie, en een goedkope vlucht naar Bali kon boeken en kort geleden weer een weekje met mijn vrouw, met wie ik samen bijna het hele eiland verkend heb

Ik heb in mijn periode hier veel geleerd, meegemaakt en ervaren, en ben soms door schade en schande wijs geworden en weet dus inderdaad wel een klein beetje hoe of wat

Het wil alleen niet echt vlotten met mijn Bahasa Indonesia, want mijn vrouw spreekt te goed engels, alhoewel ik mijzelf wel zelfstandig wegwijs kan maken

Ik heb je website net even bekeken en die is erg leuk, grappig was ook dat ik zie dat je vanuit Lelystad komt, dat was ook mijn laatste woonplaats in Nederland

Bali is zeer mooi, jammer alleen dat de ‘trekpleisters’ steeds meer uitgemolken worden en dat het afdoet aan het authentieke gevoel
Ik zie wel dat je ook de minder bekende en dus originele plekjes hebt kunnen vinden, hopen maar dat die nog heel lang zo onaangetast blijven van het commerciele toerisme

Als je nog eens naar Java komt kan ik je misschien ook wat van die onaangetaste of ‘vergeten’ plekjes van hier tonen

Als je op Bali woont is het allemaal heel anders als dat je tourist bent.
En dan zie en merk je in een decennia echt wel het verschil.

Bovendien in 1 week heel Bali verkennen is onmogelijk, daar heb je echt wel een paar maanden zo niet jaren voor nodig. :chin:

Het is opvallend dat je alle prijzen nog naar Euri omrekend, als je hier langer bent doe je dat niet meer.
Bovendien in NL betaal ik niet 50 euri voor een fles goede sterke drank. Whiskey bv zag ik vandaag in hypermarkt voor 2.5 juta
en dat zou normaal zijn voor Europeanen ?? meer als 170 euri voor een groen label 700ml fles…
Blij dat ik niet drink.

Haha, wonend in Indonesie of niet, ik blijf ergens diep van binnen toch een echte Hollander he
Ik maak hier regelmatig aardappels, gehaktballen met jus en bloemkool met witte kaassaus, en toen mijn moeder hier laatst op vakantie kwam moest ze dan ook een paar kilo echte oude hollandse kaas meeslepen
Ook mijn hachee (gemaakt met een flesje Guiness bier) vind men hier erg lekker, en uiteraard heb ik ook al bitterballen, nasischijven en hollandse pannenkoeken met (zelfgemaakte) stroop gemaakt
Je behoud en neemt toch altijd wat van je eigen cultuur mee he
t ‘zuunige’ slijt niet en mijn vrouw is altijd steeds verbaasd hoe precies ik altijd beter schijn te weten wat waar voor hoeveel te koop is

Ook reken ik nog om, naar Gulden zelfs nog, echter in het dagelijks leven is de rupiah gewoonte en is omrekenen er niet echt meer bij, als ik contact heb met de mensen in Holland, bijv. hier of met familie is het haast een gewoonte geworden om twee valutas te vermelden (helemaal in een topic over kosten)

Ik heb ook nog steeds een inkomen vanuit Holland, omdat ik oa. werk via internet en moet daar natuurlijk ook nog steeds kosten betalen, ik ben recentelijk 33 geworden en hier niet aan t rentenieren

Sterke drank kan aan de dure kant zijn, maar een biertje of Smirnoff mixdrankje kost hier in de Indomaret echt niet veel meer of minder als in Holland

De laatste keer dat ik hier whiskey dronk was met wat vrienden in een karaokebar in Bandung, waar we 700.000 voor een fles Johnny Walker Redlabel betaalden (is ook niet echt topwhiskey dan he)

Ik ben ook niet zo een drinker, meer een gelegenheidsdrinker en de gelegenheden hier voor alcohol zijn dun gezaaid
Missen doe ik het niet echt, al haal ik hier wel af en toe een grote Heineken of heel soms een Guiness bij de supermarkt voor tijdens een filmpje kijken
De Bintang is ook goed te drinken en iets goedkoper

Op Bali haalden we een wijntje voor tussen de 45.000 en 70.000 per glas (duurder was natuurlijk mogelijk) een fles in de restaurantjes begon geloof ik rond de 200.000
Ook cocktails vanaf 40 a 45.000 en overal hebben ze happy hours dus het kan ook goedkoper
Dan moet je op Bali wel bijna overal 15 tot 20% belasting/servicekosten betalen bovenop de rekening, die heb ik dan niet meegerekend

Hier in Jember kan ik niet eens sterke drank kopen (met uitzondering van dat zelf gebrouwen drankje ‘Bali-wine’ die voor rond de 15 a 20.000 per fles van anderhalve liter wordt verkocht), of misschien is het ergens wel te koop, maar ik ben t nog nooit tegengekomen
De Carrefour hier verkoopt nog geen eens wijn, wel een wijndrankje van hetzelfde merk als wat vodkamixjes maar die smaakt echt naar kauwgomballen

In de enkele plaatsen die als ‘club’ of ‘bar’ worden bestempeld hier, en waar ik ben geweest wijkt de prijs van een biertje iig niet af van die van de supermarktjes( ff uit het hoofd iets meer dan 30.000 voor een 600ml fles Heineken dus dat wijkt toch niet veel af van de ‘europese’ prijs)

In holland heb ik ooit wel eens 200euro dure whiskey gedronken, dus dat komt wel overeen met die fles van 2,5juta
Aan de stickers op de flessen te zien wordt er flinke belasting geheven op de alcohol, dus dat zal inderdaad wel een hoge zijn op de sterke drank, maar geen idee precies wat

Zowieso is Indonesie naar mijn menig geen land waar je je elke avond vol wilt laten lopen, daarvoor zijn de spaanse costa’s beter geschikt
Wil je wel zoiets, maar dan hier, ga dan gewoon naar Kuta in Bali

Nee hoor niks Kuta, lekker in Oost-Bali ,tussen Orang Bali gaat heel goed wederzijds en al 11 jaar.
Die koffie sla ik niet af maar ajb geen tubruk of luwak.
Moet eerst zien dat ik de huurauto van Bali afkrijg, maar daar heeft Wayan zijn papieren voor,

Salam manis ook aan je istri

Paulien

Kuta is ook niets voor mij, ik ben er twee dagen geweest met mijn zusje en toen doorgetrokken naar Ubud, waarvan we met z’n tweetjes heerlijk op de motorfiets de omgeving hebben verkend, en een hoop mooie plaatsen gezien waar het niet overspoeld was met toerisme en ons geen sarung werd aangeprezen elke twee meter

Bij mijn laatste bezoek (met de auto deze keer) spontaan een bordje gevolgd, die ons vanaf de hoofdweg over een paar kilometer vergane weg naar een afgelegen kleine koffieplantage met klein terrasje, specifiek voor de kopi luwak
Ik vind hem namelijk wel heerlijk, en bovendien heb ik me daar laten vertellen dat die koffie schijnbaar nog een heilzame en/of genezende werking zou hebben
Natuurlijk geen idee of dit waar is maar die koffieboertjes waren er heilig van overtuigd

Ik kreeg zelfs nog een ‘niet goed-geld terug’ garantie als eventuele klachten (waar ik gelukkig niet aan lijd) niet zouden verminderen

Veel toeristen kregen ze daar ook kennelijk niet want ze waren hoogstverbaasd mij ineens aan te treffen

Voor ‘lokaal dure’ koffie a 45.000 per kopje heb ik toch vreselijk goedkoop de duurste koffie ter wereld zitten drinken, heerlijk rustig op een flauwe bergrug ver weg van alle drukte met uitzicht op alleen maar groen

Toen we vroegen of er ook iets te eten te koop was kregen we Kentang Goreng te horen, dus t werd koffie met patat :stuck_out_tongue:

Om terug te komen op het originele topic, dat was toch een onbetaalbare ervaring voor weinig geld

Salam manis kembali Paulana, ook van mijn lieve vrouw

1 like

ik kom net uit indonesia en sommige dingen erg duur vooral vliegreizen erg duur en eten en drinken erg goedkoop en hotels
erg duur of erg goedkoop ik heb geslapen in Bandung 1 nacht 650.0000 rp dat 65 dollar

Vliegreizen in het binnenland van Indonesie zijn goedkoop te noemen. 30-40 euro van Bali naar Jakarta bv. Bali -Lombok vise versa 20 euro.

Wat een onzinnige vraag! Is Indonesie een duur land? In vergelijking met welk ander land? Thailand, Nederland, de US?
Daarbij kan je het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. En vanuit welk gezichtspunt bekeken? Als expat of als
toerist, dat maakt een groot verschil. Neem al de kosten verbonden aan visa procedures of het huren van een mobil en huis voor
langere tijd. Dus lijkt het me beter de vraag anders te stellen. Is Indonesie als toerist duurder of goedkoper dan omliggende
landen en is Indonesie voor een expat een duur of goedkoop land. (Het antwoord kent vrijwel iedereen)
Tenslotte als je je ergens senang voelt dan zet je toch de tering naar de nering.

Lees even de vraag van de vraagstelster Leontien, dan weet je over welke landen het gaat.

Geen losse flodder schieten Fcocius ,dat past niet bij je.

Helemaal gelijk Paulana. Ik heb me laten leiden door de titel en direkt gereageert .
Sorry, niettemin zal het voor iedereen duidelijk zijn dat een ontwikkelingsland
in de meeste gevallen beduidend goedkoper is dan een europees land.

Ik vind Indonesia niet duur maar dan moet je wel weten waar je gaat. Op Trawangan ga ik iedere morgen mn pakje rijst als ontbijt halen, smiddags in een warung eten en savonds op de foodmarket. Met 5 euro ben je er dan vanaf. Ik huur mn huis en das ook pakken voordeliger dan in Belgie.
Alleen verdien je hier ook stukken minder. En het bier blijft even duur als in Belgie… Jammergenoeg

Indonesie is nog steeds een goedkoop land alhoewel de laatste jaren de prijzen stijgen. Met een economische groei van zo’n 6,5% per jaar (en dito inflatie) is dat ook niet zo gek.
Indonesie is heel erg intern gericht dus geimporteerde producten zijn inderdaad relatief duur. Zolang je bij binnenlandse producten blijft is het allemaal nog goedkoop. Dat hangt natuurlijk ook af waar je zit en of je een local bent of een tourist. Ook producten die een Indonesier niet koopt of eet en gemaakt worden voor buitenlanders (zoals brood) zijn inderdaad relatief duur (alhoewel 75 eurocent voor een heel witbrood nog steeds niet duur te noemen is). Dat zaken als alcohol duur zijn is logisch aangezien de regering op Java zit en dus overwegend Islamitisch is. Ze zullen dus producten die als “zondig” worden beschouwd extra belasten. Arbeidsloon is nog steeds belachelijk goedkoop in Indondesie. Benzine is ook nog steeds goedkoop (wordt zwaar gesubsidieerd) alhoewel er plannen zijn om dit te veranderen.