Wel of geen Visum nodig voor India tijdens overstap

Beste forumleden,

Ik zit even met een vraag. Ik heb het reisbureau waar ik mijn reis heb geboekt al gebeld maar helaas moesten ze wel erg diep denken over het antwoord! En die gene die gespesiliseerd was in reizen de kant van India op was op vakantie, dus vandaar mijn vraag.

Even in het kort wat ik ga doen. Ik ga vanaf Peking met de trein naar Tibet en daar vandaan overland naar Nepal. Vanaf Nepal vlieg ik naar Dehli en dan naar Amsterdam.

Allemaal prima tot dus ver. Nu is zit ik alleen met een vraag. Het reisbureau heeft voor mij het ticket Katmandhu - Dehli (Jetair) geboekt de terug vlucht Delhi - Amsterdam heb ik zelf geboekt bij Finair (de vlucht word uitgevoerd door Britsh airways).

Mijn vraag is nu. Aangezien ik over moet stappen op een ander vliegtuig in Delhi en dus ook op een andere maatschapij heb ik het vermoede dat ik langs de douane moet om voor de volgende vlucht in te checken. Dus dan heb ik een visum nodig niet waar ?

Maar als ik even kijk op de site van Jetairways (http://www.jetairways.com/NL/EU/AboutUs/InterlinePartners.aspx) hebben zij een samen werkingmet Britsh airways en Finair. Dus dan is mijn idee dat ik in Katmandhu mijn boarding pass als zou kunnen krijgen voor inDelhi en dat ze mijn baggage kunnen door labbelen.

Iemand een idee of ik nou een visum nodig heb voor de 5 min op Indiase bodem of niet ?

Gr. Wouter

Er zijn veel wisselende berichten over. Officieel kom je niet in India terecht, je gaat niet door de douane, en heb je dus geen visum nodig. In het geval van overstappen zonder doorgelabelde bagage zorgen ze ervoor dat het geregeld wordt. Soms staat er een beambte die mee gaat naar de bagageclaim en die dan zorgt dat iedereen kan inchecken etc. Er zijn reusbureaus die zeggen dat je wel een visum moet hebben maar dat is meer gebaseerd op onwetendheid of “safe spelen” volgens mij. Ik heb in veel reizen van en naar nepal nog nooit gehoord dat er mensen Delhi niet in of uit kwamen omdat ze geen visum hadden. Daar zit India natuurlijk niet op te wachten, allemaal gestrande rezigers die gewoon naar huis willen.

Hmmm… ga ervan uit dat de bagage NIET doorgelabeled kan worden. Dat samenwerkingsverband Jet-BA geldt voor codeshare vluchten of in andere vorm vluchten waar je één ticket hebt, en jij hebt er twee. Begin deze maand nog met BMI gevlogen A’dam-Londen (–> en door naar India) en die deden altijd erg makkelijk over doorlabelen maar nu niet meer: expliciet alleen en enkel als er een enkel kombi-ticket is.
Geen ervaring met of je zonder doorlabelen toch ‘even’ arrivals in mag voor het weer inchecken zonder transitvisum…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik heb even iets van een ander forum gehaald

There is a transit section in Delhi airport and even if your luggage is not checked until KTM, airport staff will colect it and bring it to you into transit section. For some reason you have to wait in transit section not in departures for your flight on Delhi airport but the point is you dont need a visa since you dont have to leave the airport area.

Dat is een intressant stukje inderdaad! Ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat er geen visum nodig is als je alleen op het vliegveld blijft…

Bedankt voor alle antwoorden!

Hoi Wouter,

Ik zou wel bij de Indiase ambassade informeren of bij Visumdienst www.visumdienstindia.nl/. Als het niet lukt met het doorchecken, je wilt niet vast zitten zonder een geldige visum met een deadline voor een vertrekkende vlucht! Maar als ik goed begijp, je zit nu in Peking dus het wordt een beetje lastig om een visum aan te vragen voor India.

Gr/Satish

Hoi Satish,

Gelukkig zit ik nog gewoon thuis! Lijkt me wel iets wat handig is om van te voren te regelen. Ik heb de mensen van visumdienstindia gebeld. Echter luisteren die half en zeggen gewoon ja je hebt een visum nodig…

Na nog wat google-en lees ik steeds meer berichten dat het niet nodig zou zijn. Echter zie ik dat alleen op forums staan en nergens op officiele sites of sites van reisbureau’s…

Hoi,
Ik zou toch nog even de ambassade proberen te bellen. Visumdienst india verdient min. 15,- per visa (transactiekosten) en wil natuurlijk een visa verkopen…

Hallo Wouter,
Volgens mij hoef je geen Visum te hebben als je het vliegveld niet verlaat. Wij zijn onze reis in Beijing begonnen, vervolgens van Chendu naar Lhasa gevlogen en toen overland naar Kathmandu. Vandaar gevlogen met Jet Air naar Delhi waar we lang moesten wachten op de doorvlucht. Onze bagage werd doorgelabeld, bij aankomst in Delhi moeten er formulieren ingevuld worden alvorens je in de transit ruimte kunt plaatsnemen. Ongeveer 2 uur voor je vlucht naar Europa vertrekt moet je je bagage komen aanwijzen. Het wordt omgeroepen als het zover is.
In ieder geval een fijne vakantie gewenst

Hallo!

Ik zit nu een beetje met hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd of er nu al een ’ echt’ antwoord op is.

Eerst had ik een reis geboekt naar India en Bali (zelf geregeld). Maar omdat mijn baas toch nog moeilijk is gaan doen, moest ik kiezen waar ik het liefst een maand naartoe wilde.
Dat is dus Bali geworden, alleen had ik mn ticket naar India al geboekt. Nu vlieg ik volgens mij nog dezelfde dag door naar Kuala Lumpur en dan Denpasar.
Is een visum voor India dan nog nodig?

Hopelijk weet iemand iets!!

ah oke!
Maar ik vlieg eerst met VLM airways naar Londen, daarna verder met Jet Airways naar India. Vanaf Bombay verder met Air Asia naar Kuala Lumpur en Denpasar.
Geloof me, eerst had ik een heel andere reis voor ogen, dus dan had ik wel minder omslachtig geboekt ed.