Aanvraag transitvisum India

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de aanvraag van een transitvisum voor India.
Er zijn veel topics te vinden over de vraag of dit visum wel of niet nodig is, maar volgens mij niet over de vraag hoe je zo’n visum aanvraagt.

Eind september ga ik naar Nepal waar ik twee maand vrijwilligerswerk ga doen.
Ik vlieg via Delhi. Hier zal ik het vliegveld niet verlaten, maar ben erachter gekomen dat het transitvisum toch nodig is.

Het is mij niet duidelijk hoe en wanneer je dit visum aanvraagt. Op de site | vfsglobal - vfsglobal staat “Transit visas are valid for halts of up to 72 hours in India within 15 days from the date of issue of the visa and must be obtained before departure.” Dit vind ik verwarrend. Betekent het dat ik pas 2 weken voor vertrek dat transit visum kan regelen? Zelf denk ik altijd ‘hoe eerder, hoe beter’. Helaas is de site met Nederlandse vertaling nog ‘under construction’. Verder vraag ik mij nog af het nodig is meerdere malen (binnen die 2 weken?) naar Den Haag, Rotterdam of Amsterdam te gaan.

Mochten er mensen zijn die dit transitvisum ooit aangevraagd hebben, dan hoor ik heel graag hoe en wanneer zij dit hebben gedaan.

Groetjes,
Esther

vorige winter ben ik ook via Delhi gevlogen maar niemand vroeg me om een transit visum

Als je bagage doorgelabeld wordt naar KTM (omdat je 1 ticket hebt met de 2 vluchten, of samenwerkende maatschappijen): zeker geen transitvisum nodig.
Als ie niet doorgelabeld wordt “is het een gok of je wel/geen transit aanvraagt”. Zonder dat moet iemand van de airportstaf zo vriendelijk zijn je te vergezellen naar Arrivals waar je de bagage oppikt en dan direkt bij Departures weer incheckt, dit alles dus onder toeziend oog dat je India niet ‘echt’ in gaat.
Wil je toch aanvragen (kost geld en tijd): in het India forum is meer informatie, in de kern hetzelfde als gewoon verblijfsvisum maar lagere kosten en minder vragen. Kan met de visumburo’s allemaal per (aangetekende) post, je hoeft niet perse vrij te nemen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank jullie wel voor de reacties!

Mijn bagage wordt inderdaad doorgelabeld, dus ik hoef toch geen transitvisum aan te vragen. Ik verbaas me wel over de tegenstrijdige informatie die overal gegeven wordt. Echter heb ik nu van meerdere mensen gehoord dat zij zonder transitvisum via Delhi naar Kathmandu zijn gereisd zonder problemen. Dan denk ik dat dat mij ook moet lukken :wink:

Nogmaals bedankt.

Groetjes,

Esther

Afgelopen weekend nog met spicejet van Kathmandu naar Delhi gevlogen en daar overgestapt naar Amsterdam. Ik had geen transitvisum maar werd bij de “ïnternational transit” opgewacht door iemand van Spicejet. Zei zorgden ervoor dat mijn baggage werd opgehaald, door de douane en opnieuw ingechekt naar Amsterdam. Kort daarna werden mijn nieuw instapkaart gebracht. Duurde alles samen ongeveer 1 uur en was voor mij dus perfect geregeld.

Andere reizigers die op de zelfde spicejet vlucht zaten, maar met een andere maatschapij verder vlogen moesten ruim 5 uur wachten.

Volgens mij ben je dus helemaal afhankelijk van hoe goed of slecht de communicatie tussen de twee maatschapijen is.

In delhi rechtstreek naar de “international transfer” en zorg dat je je paspoort, bagage label(op kathmandu gekregen), en een uitgeprint e-ticket met nummers bij de hand hebt. Deze moet je afgeven en vervolgens ben je helemaal overgeleverd aan de luchtvaartmaatschapijen.

succes!

Dag allen,

Ik las jullie onderstaande conversatie over visum voor overstap in Indie.
Ik boekte ook met 2 verschillende maatschappijen, en heb geen transitvisum voor indie.

Weet iemand of er intussen zaken veranderd zijn sinds dit gesprek in 2012?
Ik was pas laat op de hoogte over het eventueel nodig hebben (het is me nog steeds niet duidelijk) van een visum voor een overstap, waardoor ik schrik heb in de problemen te komen…

bedankt!

Niets veranderd, je bent nog altijd in principe verantwoordelijk voor een visum anders mag je de bagage niet ophalen.

Het visum proces zelf is echter sinds 15 augustus goedkoper en sneller geworden, zoek maar op E-TV (E Tourist Visa) voor India. Je koopt dan een 30-dagen single entry visum via Internet, is goedkoper dan via de handmatige visumbureau’s een transitvisum vanwege de fee voor die bureau’s (BLS in Nederland).

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt Erik.

Indien er geen bagage moet worden opgehaald in Delhi en overgezet naar het vliegtuig van de andere maatschappij, omdat ik enkel handbagage bij zal hebben, zal er dan een transitvisum nodig zijn, denk je?

Of moet er dan ook opnieuw worden ingechecked, en is daarvoor toch een visum nodig?

bedankt!

Hoi maar weer,

Als het 2 losse tickets zijn moet je een 2e boardingpass zien te krijgen. Daarvoor is nooit nieuw inchecken nodig, gewoon naar een transferdesk op de airport (in de taxfree zone) of zelfs vantevoren op Internet inchecken en dan afdrukken of een maatschappij hebben die tonen op de smartphone voldoende vindt. De hele wiswas met visum geldt alleen als je checked luggage hebt inderdaad .:kampioen:…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

een transitvisum is nodig als je de luchthaven verlaat en dus india binnengaat
je moet het aanvragen minimaal 3 dagen voor je in India arriveert en dan heb je vanaf datum afgifte 15 dagen de tijd om er 3 dagen maximaal te verblijven
je moet je ticket al hebben voor je verbinding naar volgende bestemming en dat mag je niet veranderen
je kunt het aanvragen op dezelfde website waar je het E Visum aan kunt vragen

Ik wilde er een aanvragen vanuit turkije, maar dat kon niet omdat je je papieren moet laten keuren door je ambassade en die is in Istanboel gesloten wegens terreurdreiging
Nou dan neem ik er een op de terugweg

Ik zou zeggen kijken even op website van https://www.evisumservice.be/visum-india/ (E Visum Service). Ik heb vaker via hun visa aangevraagd.

Wow, oude draad wordt weer wakker!:jongleren:

Zou ik beslist niet via een bureau als hen doen, die voegen alleen soms nog waarde toe bij papieren visum. Voor de simpeler visa vraag je het, veel goedkoper en sneller, zelf aan via

https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html

en dat staat ook in de sticky question bovenaan het India forum.

Dank,

<Erik> & [Sandya]