Wel of geen macbook mee tijdens wereldreis?

Hallo medereizigers,

Normaal gesproken nemen we geen laptop mee als we een aantal weken aan het backpacken zijn, maar nu we een jaar weg gaan is het toch wel erg handig om er 1 mee te nemen. Dan kun je foto’s editen onderweg, makkelijk je reisblog bijhouden en dingen uitzoeken op internet gaat toch een stuk sneller op de laptop dan op de telefoon.

Maar we hebben geen zin om overal waar je naar toe gaat je laptop in je daypack mee te moeten nemen. Welke ervaringen hebben jullie met laptops (in ons geval een macbook)? Toch in het hotel/hostel laten en wat is dan de beste verstopplek?

Groetjes,
Tamar

Neem niks mee waarvan je niet wilt dat je het kwijtraakt…

Een MacBook is natuurlijk ideaal om foto’s te editen, maar persoonlijk zou ik gaan voor een goedkope laptop. Een Acer Mini of een eee-PC is prima voor de opslag van foto’s en het bijwerken van een blog, en eventueel kun je met lichte software (dus niet Photoshop) de foto’s een beetje aanpassen (al is de kwaliteit van de beeldscherm matig).

Zelf laat ik mijn laptop altijd in het hostel. Ik leg deze niet in het zicht, maar stop hem weg in mijn grote rugzak tussen mijn kleren en vuile was :slight_smile: Eventueel kun je je tas dicht doen in een flightbag met een slot, maar wie kwaad wilt krijgt dat wel open. Je hebt van die stalen netten voor om je tas, en dan kun je je tas ergens een vastklikken, maar die zijn vrij zwaar en ik ben eigenlijk nog nooit een reiziger tegengekomen die dat consequent gebruikt.

Beste Travelini,

Wij nemen bijna altijd een minilaptopje mee. Deze zijn niet zo duur (250-300 euro?), klein en licht en je kunt er hetzelfde mee als een gewone laptop (alleen geen zware software draaien).

Met slaapzalen hebben we geen ervaring. We laten het laptopje altijd gewoon ergens onderin de backpack liggen op de kamer. Ben daar nooit zo bang voor. We nemen het niet mee in de dagrugzak.

Gebruik je het laptopje als backup voor foto’s? plaats de foto’s dan ook op een server of gebruik usb sticks die je wel in je dagrugzak bij je houdt. mocht het laptopje onverhoopt toch worden gestolen, dan heb je altijd je backups nog.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Ik vertrek zaterdag voor 7 maanden en heb om dezelfde redenen als die je zelf noemt een mini laptop aangeschaft. Mijn macbook vind ik te zwaar en groot en waardevol om mee te nemen. Ik heb (met vrienden met kennis van zaken) gezocht en een goedkope mini gevonden. Lenovo flex 230 uit mijn hoofd (twijfel over de cijfers). 280 euro, 10,1 inch en weegt 1,2kg. Acer en Asus hebben geloof ik de goedkoopste in dezelfde prijsklasse. De rest werd duurder.

Dankjewel voor al jullie adviezen! Ik wil inderdaad ook het liefst een mini laptop meenemen, maar ik weet niet of ik mijn vriend zo ver ga krijgen (ik ga het zeker proberen en jullie berichten daarbij als argumenten gebruiken). Maar hij wil zijn macbook vooral meenemen om foto’s te kunnen editen en dat gaat gewoon niet op een mini laptop.

Op het moment dat je foto’s wilt editen voor online gebruik (sociale media/website) kom je een heel eind met een kleine laptop of iPad.

Foto’s full res bewerken zou ik sowieso nooit op een laptop of MacBook doen, daar heb je bij voorkeur een groter en gekalibreerd beeldscherm voor.

Ik ga mijn macbook air wel meenemen… In de meeste hostels zijn kluisjes, ik ben van plan om hem daar op te slaan als ik een dag weg ben.

Vorig jaar in australie had ik een ipad mee, deze legde ik gewoon onder mn kussen… Andere mensen deden dit ook, sommiige laptops lagen gewoon op bed, mensen daar zijn heel relax. Maarja miss had ik net geluk met de kamers in hostels, dat kan natuurlijk.

In Azië en Peru/Bolivia ben ik geen kluisjes tegengekomen voor een MacBook.

Ik ben ook van mening dat er weinig gejat word. Maar je hoeft maar een keer pech te hebben…

Als je voorzichtig bent kan het geen kwaad maar ik zou het ook afraden dit mee te nemen, omdat ik uit ervaring weet dat er bij toeristen nu eenmaal veel gestolen wordt (ook al werden ze verwittigd). Een tablet lijkt mij meer dan voldoende om mee op reis te nemen, meer heb je toch niet nodig? En is tenslotte niet zo duur dus kan minder kwaad als dat gestolen word!

Op een tablet kun je geen foto’s uploaden omdat die geen usb aansluiting hebben. De goedkoopste iig niet.

Dat is ook de reden dat ik mn ipad heb verkocht en de kleinste macbook air heb aangeschaft… Is idd een risico. Ik heb daarop gelet met het afsluiten van een reisverzekering en een aparte op mn macbook. Ik ben van plan gopro video’s enz te bewerken.

In hostels waar kluisjes zijn zal ik hem daar opbergen, zo niet dan zal ie in mijn daypack mee moeten of in mn backpack in het hostel met slotjes verstoppen. Het is maar net welk risico je zelf wilt nemen en wat je daarvoor over hebt, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren…

Je hebt SD kaarten en camera’s met wifi erin. Ik kan foto’s vanaf mijn camera rechtstreeks op mijn iPad zetten en online zetten.

Ja ik wil ook kunnen uploaden zonder van wifi afhankelijk te zijn :slight_smile:

Die snap ik even niet?

Je kan een camera/SD-kaart instellen als bron van je wifi en je telefoon/iPad als ontvanger. Je hebt dus geen wifi in je hotel nodig om foto’s om te zetten.

Wij hebben een nieuwe laptop gekocht voor onze wereldreis van Samsung ultrabook type NP905. Die zijn erg licht en dun, wel rond de 700euro. Ik vind zelf een mini-laptop echt niet handig, met van die kleine toetsen dat typt voor geen meter. Maar goed ieder zijn eigen voorkeur. Ik zou niet zo snel een macbook meenemen. Bij de Bever verkopen ze goede sleeves die spatwaterdicht zijn en je laptop beschermen tijdens de reis. Wij hebben de laptop altijd op de kamer achtergelaten en ging altijd goed. Gewoon zorgen dat je een goede reisverzekering hebt, en je bestanden regelmatig back-upt. Onze hardeschijf met foto’s en sd-kaartjes gingen wel altijd mee in de daypack.