Laptop mee? of niet

hallo… Ik ga een jaar reizen door NZ, ik hou heel erg veel van schrijven en ben dus ook van plan om dus ook een soort dagboek bij te houden… maar is het handig, praktisch en vooral veilig om een laptop mee te nemen? ook qua opladen kan dat zomaar overal? of is het toch beter om het met pen en papier te doen?

groetjes kim

Goede vraag.
Het is weer een paar extra kg sjouwen met zo’n laptop. Vooral als je besluit met het openbaar vervoer te reizen van hostel naar hostel is het een enorm gesjouw. Maar als je een autootje huurt dan is dat vaak geen probleem en dan is je eigen laptop wel zo handig, ook voor het downloaden van je foto’s. Vaak kun je je laptop achterlaten bij de receptie als je hem niet in je auto of slaapkamer onbeheerd wilt laten. In de steden is er vaak Wifi zodat je makkelijk het internet op kan met je laptop.
Een andere optie is om een reis blog bij te houden via het internet cafe’s. Er zijn in NZ veel internet cafe’s. In de steden is kost het internet vaak slechts $1 per uur. Als je ergens erg afgelegen zit kan het erg duur zijn $3 per 15 minuten. Maar dan zul je je foto’s moeten downloaden op usb sticks of cd roms, wat je in NZ bij elke foto shop kan doen (vaak binnen in de drogist).
Je kunt hier mini laptopjes kopen vanaf NZ$500 dollar. Die zijn 2x zo klein als een standaard laptop. Dat zou ook nog een optie zijn. Vergeet dan niet om de software mee te nemen om je foto’s te downloaden.
Hoop dat dit helpt.
:wereld:

haai… dank je wel voor je reactie… Ik zit hier idd al beetje rond te shoppen voor zo’n mini notebook, dat zou wel ideaal zijn… In een internet cafe kan natuurlijk ook maar dan moet je eerst daarheen en dan moet je maar zien of je inspiratie hebt om een mooi verhaal te schrijven (dat is een beetje het punt waar ik over na zit te denken) Maar met de veiligheid zit het dus wel goed? en opladen kan ook praktisch overal? groetjes kimberley

Je hebt een speciale converter stekker nodig, de stopcontacten zijn hier anders. Die kan je bij elke reiswinkel krijgen, zowel in Nl als in NZ.
Meestal kun je je laptop wel ergens opladen. In de hostel kan het in je kamer en als je op een camping ben dan kan het vaak in de eetkamer. Dan moet je er natuurlijk wel in de buurt blijven…
:wereld:

Als je gaat backpacken zou ik mijn laptop thuis laten. Onhandig en zwaar. Je kan ook 's avonds in een boekje een verslag schrijven en dat bij internetcafe’s overtypen als je het wilt mailen. Maar als je met camper of auto gaat, kan je in ieder geval in WORD wel een verslag bijhouden op je laptop. Opladen kan inderdaad op elke camping wel met een goede stekker. Alleen zou ik de laptop niet onbeheerd achterlaten wat betekent dat je steeds in die huiskamers moet zitten. Ik vond dat zelf in het algemeen zonde van mijn tijd.

Ik ben zelf een jaar in NZ geweest. Ik had een laptop bij me en was daar heel erg blij mee. Maar ik ben 9 maanden op dezelfde plek geweest om te werken en dan is het gewoon je computer voor na het werk. Tijdens het reizen (met auto) liet ik de laptop in de achterbak van de auto of nam hem mee naar binnen (tent/cabin). Het makkelijke aan een eigen laptop is dat je gewend bent aan je eigen computer. Nadeel is de extra bagage. Je kunt overal computers vinden in internet cafés, maar vaak werken die half of zijn best prijzig. Elke dollar telt als backpacker :wink:

Een mini laptop is niet heel erg duur om aan te schaffen en als er een webcam + wifi op zit, dan kun je ook vaak vanuit je tent of cabin bellen via skype met de familie thuis en je omgeving laten zien. Ik vond het super handig!

Succes

Ik schrijf zelf ook veel, zeker op reis. En heb de afgelopen jaren alles met pen en papier gedaan. Thuis de zaak dan overgetypt (een waardeloos werkje…) Ik vond de latop meenemen altijd te veel gedoe. Ik ben momenteel toch aan het kijken voor een minilaptopje, kosten inderaad niet zo veel en m.i. de beste oplossing. Internetshops zijn qua kosten nog wel te doen, maar op wat meer afgelegen plekken betaal je bij campingsvaak ontzettend veel (voor een trage PC)

Maar praktisch gezien als jij je laptop niet te groot vind is er niets dat je weerhoud hem mee te nemen. Opladen kan vrijwel overal in NZ. En veiligheid, tja, je toch er zo goed letten op je Camera, je GSM, je Paspoort, je portemonnee… Dus dan kan die laptop er ook nog wel bij.

Ik zou die minilaptop in ieder geval niet in NZ zelf kopen, gezien de stekkers en garantie enzo. Wereldstekker mee en klaar is kees…

Nee, dat is niet erg handig. Na thuiskomst een gevalletje garantie…

Aan de andere kant: meteen een hele goede reden om weer terug te gaan :vak02:

haai… dank jullie wel voor alle reacties!! ik heb vorige week toch maar 1 gekocht… super… Nieuw zealand here I come:)