Laptop mee in de backpack?

Hallo mensen,

Ik heb een vraagje waar ik en een vriend bij onze voorbereidingen tegen aanlopen. We gaan +/- 6 mnd door Azie trekken, maar vragen ons af of het nuttig zal zijn om een mini laptop aan te schaffen en mee te nemen.

Wij denken zelf dat het handig kan zijn bij het:
Storen van foto’s
Boeken van tickets
Info opzoeken
Dagboeken bijhouden
Website bijwerken

Maar we hebben vragen over o.a.

Verbinding internet? Is dat wel mogelijk draadloos daarzo? :confused:
Te gevaarlijk qua diefstal? :confused:
Wel nodig? :confused:

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Bas

Ik zal het niet doen en wel om de volgende reden:
Overal internet pc’s waar je voor weinig geld je foto’s op cd’s kan laten zetten.
Je site kan bijhouden, kan bellen met je achterblijvers en info kan opzoeken.
Een dagboek zal ik bijhouden in een schrift.

ik zou het wel doen. je kunt je foto’s en andere gegevens al klaar zetten om te versturen. en vooral foto’s uploaden is soms een probleem op de gewone openbare computers.

en op bepaalde plaatsen heb je al wifi
en anders even aankoppelen in internet cafe. mailtje uploaden dingen versturen en klaar.

het is niet nodig maar wel handig, ik neem dit jaar ook 1 mee.

nee niet meenemen.
je kunt overal internetten voor 50 bath per uur.
betaal nooit meer dan ong 1 bath per minuut
want meestal in die kleins shopjes.
vragen ze gerust 10 bath per minuut.
mocht je op koh samui komen.
mijn zoon heeft daar een internetshop.
DRAGON NET IN LAMAI
hij heeft de snelste verbinding in lamai.
kun je alles doen.bij een bakje verse koffie.
een goede reis.

ik ben in azie niet veel plekken tegengekomen waar ik mijn eigen laptop heb kunnen gebruiken. WiFi is lang niet overal beschikbaar en op sommige plekken kun je niet eens een USB stick aansluiten, laat staan een laptop!

desalnietemin zou zo’n laptop handig kunnen zijn voor het opslaan en de bewerking van foto’s. handiger dan dat gedoe met die CDtjes, die het bij mij regelmatig niet deden (en zelfs als je alles dubbel brandt, ben je soms alsnog foto’s kwijt). bovendien gaan CDs sneller kapot dan een laptop/image tank, hoewel die laatste categorie natuurlijk diefstal gevoeliger is.

nodig heb je zo’n ding dus niet, maar het kan wel handig zijn.

Ik ben net terug van drie weken Japan, nu voor het eerst met een laptop (een heerlijk compacte Eee PC, een gewone laptop vind ik veel te groot en zwaar daarvoor), ik had hem voor geen goud willen missen. In het vliegtuig lekker m’n eigen films kijken (nou ja, een deel van de vlucht, na 6 uur is de accu leeg), in de trein iets van een verslag bijhouden of gewoon lekker een spelletje spelen, en opslagcapaciteit zat voor foto’s en filmpjes. En op één hotel na overal internet op de kamer (wel met kabel, open WiFi-hotspots zijn zeldzaam), dat was vooral handig om de dienstregelingen van de treinen op te zoeken of uiteraard om gewoon handige informatie op te zoeken. Voor een internetcafé moet je toch weer de deur uit, doordat we nu zo snel dingen konden opzoeken hebbe we toch diverse malen op het allerlaatste moment een dagplanning compleet omgegooid.

Nu zal Japan qua voorzieningen vast een stukje voorlopen op de rest van Azië en is diefstal daar totaal geen issue, maar ook bij een volgende reis naar een andere bestemming gaat ie absoluut mee. Ik heb nu ook een goede rugzak gekocht waar ie samen met m’n foto-uitrusting in kan, dus als ik het in het hotel niet vertrouw (waarschijnlijk dus de hele wereld buiten Japan en Zuid-Korea…) gaat ie gewoon overdag mee, daarvoor is ie licht genoeg.

Let overigens wel op de grootte van de harde schijf, ik heb 80GB en dat is voor drie weken meer dan zat, maar 6 maanden is wellicht toch een ander verhaal. Andere modellen hebben soms tot 160GB, en voor een euro of 100 moet je anders een externe schijf van 500GB kunnen vinden. Als je die vol zou weten te krijgen moet je jezelf misschien toch eens afvragen of het ook niet leuk zou zijn eens niet door de zoeker te kijken :wink:

Lekker thuis laten die laptop ik zit zelf al een aantal maanden in Filippijnen en het aantal wifispots is heer buiten de steden nihil, Maar in ieder gehucht is wel een internetcafe en voor 60 peso=1 euro kan je 3 uur gebruik maken van computer en internet. Neem je een laptop mee moet je bovendien steeds alert zijn dat die niet gestolen word. laptops zijn zeer gewild in azie om te stelen.

Hallo,

Ik zou de laptop wel meenemen.
Wij zijn nu 15 maanden door Azie aan het rondreizen en wij hebben wel een laptop bij ons. Het is ook wat veiliger om te internetbankieren en om hotels te boeken als je dat gaat doen natuurlijk.

Internet hebben wij eigenlijk overal nog wel gevonden. Er zijn veel cafe’s en restaurants met WIFI overal in Azie. Zo was ik een paar uur geleden in Surabaya op het vliegveld in een cafe waar ze gratis WIFI hadden als je maar wat drinken bestelde.
Verder heeft elke Starbucks wel WIFI gratis als je maar een kopje kofie neemt.

In Maleisie heb je veel plekken met internet vaak hebben de maleisiers wel een laptop maar thuis geen internet dus gaan in cafe’s internetten dat zie je heel veel in Kuala Lumpur.

Ook in de kleinere plaatsen in Azie hebben we vaak goed internet kunnen vinden. Daarnaast gaan wij wel eens naar internetshops en dan pluggen we de kabel van computer in onze laptop en dan betaal je dezelfde prijs.

Diefstal nog nooit wat van gemerkt wij hebben onze laptop ook eigenlijk altijd wel bij ons en dat kan wel eens vervelend zijn dat je er altijd mee rond zeult.

Succes met je beslissing.

gr van Moira

Hmmmm, de antwoorden verschillen nogal. Logisch, want het een en ander hangt ook af van de route die je neemt of denkt te nemen…

Thailand, Maleisie, Singapore en Japan zijn qua internet toegankelijker dan Laos, Myanmar en (Oost) Indonesie.

daar ben ik het mee eens. wij dachten eerst we nemen hem mee , we zouden 2 mnd naar thailand gaan maar nu hebben we toch besloten om 2 weken thailand, dan 1 mnd laos en dan weer 2 weken thailand en twijfelen we dus wel een beetje over meenemen of niet.
het lijkt me wel makkelijjk om al dingetjes te typen en foto´s klaar te zetten om te versturen.

maar ben idd bang dat we er in laos niet veel aan gaan hebben.

Hallo,

In Laos is inderdaad nog niet echt WIFI te vinden maar wij hebben daar in internetshops gezeten met onze eigen laptop. Dit ook ivm virussen op de computers wat we vaak gezien hebben in Laos. In Vietnam en Cambodja viel het ons wel weer mee daar hebben we nog wel redelijk vaak WIFI gevonden. Ze hebben in Vietnam ook zo’n koffietent als starbucks die hadden het altijd wel.

gr van Moira

gr van Moira

Hoi

ligt er een beetje aan wat je er onderweg mee zou willen doen lijkt me. Foto’s slaan wij “gewoon” op via extra geheugenkaartjes, die tegenwoordig sowieso niet meer duur zijn.

Werk je onderweg je website bij etcetera, dan lijkt me een laptop toch wel handig. Gewoon alles klaarzetten totdat je een internetverbinding hebt.

Wij hadden dit jaar zelfs in Australië nog wel eens problemen met foto’s uploaden, of dat het tijdens bepaalde uren ivm drukte niet mocht.

M’n Macbookje is maar klein en zal niet snel in de weg zitten, maar ik zou 'm echt alleen meenemen als het moet.

mijn ervaring is dat het heel handig is om bij je te hebben (je gebruikt hem meer als je denkt) ik zou hem dus wel meenemen handig om foto’s en filmpjes op te zetten of om een weblog of website bij te houden waneer je tijd hebt en niet wanneer je bij internet cafe bent dus in trein bus hotel en in thailand is meestal we wifi te vinden als je het niet vind wat op het plateland nog wel eens voorkomt dan gewoon kabeltje erin bij internet cafe en geen probleem hier betaal je inderdaad het zelfde voor als op een computer van hun maar je hebt alles toch al klaar staan dus dat werkt allemaal wat makkelijker en sneller

groetjes dirk

Laptop meenemen ? Zijn dat de backpackers van 2009 haha! Het moet nie gekker worden,
nee maar ik zie meer nadelen dan voordelen. De kans dat je laptop onderweg stuk gaan of gestolen wordt lijkt me best groot. Lijkt mij geen fijn gevoel iets van 100 rden euro s steeds op zak hebben. Vaak gooien ze tassen op t dak van de bus bijv. Kun je wel in de handbagage stoppen maar die kan makkelijk gestolen worden als iedereen ziet dat je die bij je hebt.
En overal kun je internetten voor weinig geld , vind ik ook nog gezellig en leuk die cafetjes.
Foto s kun je ook op USB sticks zetten bijv. bij een internetcafe of fotozaak.
Ik zou het niet meenemen.

gr

Hallo,

Wij reizen er al meer dan 1.5 jaar mee in Azie. Ik ben hem nog nooit kwijtgeraakt en hij is ook niet gejat. Mijn ervaringen zijn dat juist goed je moet hem alleen niet in je backpack doen dat is het enige.

Hij kan net zo goed in Nederland gejat worden of kapot gaan en tegenwoordig kosten die dingen niets meer. Je ziet ook steeds meer mensen in Azie zo’n dingen hebben. Zoals in Kuala Lumpur ga eens bij de Starbucks kijken je weet niet wat je ziet echt laptop wahalla.

Maar de keus is altijd aan jezelf ik ben blij dat ik hem bij me heb.

gr van Moira